( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

رابطه روابط عمومی ها و روزنامه نگاران شفاف نیست

آنچه می خوانید مصاحبه ای است با خانم دکتر مهدخت بروجردی که کرسی  تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی را به عهده دار دو یکی از نادرترین مدیرانی است که فعالیت حرفه ای و دانشگاهی اش با یکدیگر مطابقت دارد.گفت گوی ایشان که به بحث خبرنگاران و روابط عمومی ها می پردازد حاوی نکات جالبی است که در زیر می آید:

دکتر بروجردی معتقد است در حال حاضر مهمترین مشکلی که در راه ایجاد ارتباطی شفاف میان روابط عمومی ها و خبرنگاران رسانه ها وجود دارد عدم آگاهی از محدودیت های یکدیگر است.

رسانه ها گمان می کنند تمامی مدیران سازمانها در اختیار روابط عمومی ها هستند و هر مدیری را که روابط عمومی سازمان اراده کند حاضر به انجام گفت وگو با خبرنگاران می شود در حالی که واقعاً اینطور نیست؛ در بسیاری از سازمانها مدیران هیچگونه وقعی به روابط عمومی ها نمی گذارند و رسانه ها نیز این روابط عمومی ها را سد و مانع خود تلقی می کنند . از سوی دیگر روابط عمومی ها نیز به محدودیت های کار خبرنگاران و رسانه ها آشنا نیستند روابط عمومی ها مسایل رسانه ها را نمی شناسند و تصور می کنند هر خبری که از سوی آنها به رسانه ارسال می شود خبرنگار و یا رسانه ملزم به چاپ آن خبر است در صورتی که اینگونه نیست. مدیر و دست اندرکار روابط عمومی باید حداقل شناخت لازم را از مباحث خبرنویسی داشته باشد. از دروازه رسانه ها خبرهایی می گذرد که دارای ارزش خبری در برگیری باشد ولی ارزش خبری روابط عمومی ها برپایه شهرت متمرکز است. در مواردی از رسانه ها خواسته می شود قبل از چاپ مطلب آن را برای روابط عمومی ها بفرستند تا توسط آنها کنترل شود در حالی که این مسأله از عرف روزنامه نگاری خارج است و کمتر روزنامه نگاری حاضر می شود مطلب خود را قبل از چاپ به مدیران روابط عمومی ارایه دهد. آسیب دیگر این است که رسانه ها خبرنگاران حوزه های خود را دایماً تعویض می کنند. با این تغییر و تحول، خبرنگاران دیگر به حوزه خبری خود مسلط نیستند وقتی خبرنگاری هر دو یا سه ماه یکبار تغییر می کند حوزه خبری خود، مدیران و کارشناسان آن حوزه را نمی شناسد و به مسایل و مشکلات آن حوزه آشنا نیست. از اهداف مدیران قبلی و قول و قرارهای آنها به مردم آگاهی ندارد. بنابراین روابط عمومی ها هر از چندی مجبور می شوند بخشی از وقت خود را به توجیه کردن خبرنگاران آن حوزه اختصاص دهند. بسیاری از مدیران رسانه ای معتقدند با ثابت ماندن خبرنگاران در یک حوزه بتدریج روابط وی با مدیران روابط عمومی از جایگاه خبری خود خارج می شود و خبرنگار دیگر اخبار منفی آن سازمان را پوشش نمی دهد. این طرز تلقی ناشی از آن برداشتی است که می گوید خبر منفی و خبر بد خبر خوبی است در صورتی که در بسیاری از اوقات اخبار خوب یک سازمان نیز می تواند اخبار خوبی باشد. از سوی دیگر مدیران روابط عمومی نیز چندان در کار خود تبحر و تخصص لازم را ندارند. بسیاری از مدیران روابط عمومی تحصیلات روابط عمومی و یا رسانه ای ندارند در حالی که کشورهای دیگر یکی از معیارهای لازم برای در اختیار گرفتن پست روابط عمومی داشتن سابقه کار روزنامه نگاری است و معمولاً روزنامه نگاران قدیمی به حرفه روابط عمومی روی می آورند. آنها رسانه ها را می شناسند و با دست اندرکاران آنها آشنا هستند و به همین دلیل می توانند در کار خود مؤثر واقع شوند. خبرنگاران قدیمی تر و آشناتر در مواجهه با مدیران سازمانها موفق ترند و بهتر می توانند مچ گیری کنند و رسالت نظارتی و کنترلی خود را انجام دهند. جالب است بدانید گاهی خبرنگاری سؤالی می پرسد که من به عنوان مدیر روابط عمومی تعجب می کنم و از خود می پرسم چرا خبرنگار باید بدیهی ترین مسایل را در مورد حوزه مربوط به خود نداند. مثلاً واقعاً نمی داند وزیر علوم چه کسی است؟! و یا با هیچ یک از معاونان آن حوزه آشنا نیست.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد 1384,06,08 ساعت 15:19 http://te2006.persianblog.com

یک فرصت طلایی
با یک تیر چند نشان بزنید
با حمایت سیستم بانکی شتاب - بانک سامان -بانک تجارت و۳شرکت بزرگ ایرانی وچند شرکت سرمایه گذار دیگر

عضویت ویژه= استفاده از مزایا+ درآمد روزانه۱۲۸ هزارتومان تا ۵۱۲ هزار تومان

مزایای این سایت برای اعضا ویژه

1 - ارسال رایگان کلیه محصولات فعلی سایت برای همه اعضای ویژه .
2 - 5 تا 15 درصد تخفیف در محصولات داخلی
3 - 3 تا 5 درصد تخفیف در محصولات وارداتی
4 - 10 تا 20 درصد تخفیف در فروش کتب خارجی
5 - تخفیف در فروش سایر کالاها متناسب با نوع کالا
6 - امکان بازاریابی برای آگهی های سایت و دریافت 15 درصد کارمزد .
7 - امکان همکاری در بخش بازاریابی برای کتب خارجی و دریافت 5 الی 10 درصد کارمزد .
8 - ارائه یک آریا کارت با اعتبار یک ساله با استانداردهای بین المللی .
9 - 500 هزار تومان و1 میلیون تومان اعتبارعضوهای نقره ای و طلایی دراریا کارت .
10- سفارش Master Card , Visa card برای دارندگان آریا کارت
11 - دریافت حق بازاریابی خود از تمام بانکهای کشور و یا کارتهای اعتباری و عابر بانکهای تحت پوشش طرح شتاب: بانک ملی (سیبا)، صادرات (سپهر)، سامان، پارسیان، توسعه صادرات، کشاورزی (مهر) و کارآفرین .

نظرات زیباتون را حتما بنویسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد