X
تبلیغات
رایتل
.:Welcome To ParenThesis:. Persian & Professional Journalist Weblog
  جست و جوی واژگان
   
   
     
..

a

..
a

 

رومینا
» رومینا کوچولوی ما

دانش ارتباطات
» محمد حسین فیروزی و تکنولوژی تلفن همراه

مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ای
» وابسته به روزنامه همشهری

مدیا نیوز
» پایگاه اطلاع رسانی حوزه رسانه و علوم ارتباطات

دوازده هزار روزنامه آنلاین دنیا
» لینک روزنامه های آنلاین

از اینجا به ...
» وب نوشت های علی جعفری

دکتر فرزان سجودی
» دکترای زبان شناسی

روزنامه نگار
» یادداشتهای عباس مشکوه رضوی

سوسه
» یادداشتهای طنز مهدی نصیری

رسانه ها و آزادی اطلاعات
» وب سایت شخصی دکتر نمک دوست تهرانی

روزنامه آنلاین
» یکهزار روزنامه از سراسر دنیا

باغ بزرگ
» یادداشتهای روزنامه نگاری عیسی محمدی

امید جهانشاهی
» رسانه نگاری و مدیریت رسانه

صفر
» یادداشتهای سمیرا سامانی

ارتباطات دات کام
» وب نوشت های سید علی موسوی

نگاه یک پزشک
» نگاه علیرضا مجیدی به دنیای پزشکی ُاینترنت

روابط عمومی در مطبوعات
» وبلاگ روابط عمومی روزنامه قدس

دکتر یونس شکرخواه
» سایت رسمی دکتر یونس شکرخواه

روزنامه نگارنو
» روزنوشته‌های مصطفی قوانلو قاجار

خبر نویس
» ارتباطات روزنامه نگاری و ترجمه

علی اکبر قزوینی
» نوشتن سرنوشت من است

وبلاگوار
» وبلاگی بیشتر در مورد وبلاگ، ارتباطات و رسانه ها

دکتر محکی
» سایت شخصی دکتر علی اصغر محکی

دکتر عبدالرضا شاه محمدی
» مطالبی در باره علوم ارتباطات اجتماعی

پروفسور معتمدنژاد
» پدر علم نوین ارتباطلت ایران

دات
» وبلاگ تخصصی دکتر شکرخواه

سپیدار
» وبلاگ دکتر جعفری سهامیه

رو در رو
» وبلاگ دکتر احمد توکلی

مینی ژورنالیست
» چند یادداشت

خبرنگار
» وبلاگ تخصصی حمید ضیایی پرور

رسانه های بریتانیا
» لینک رسانه ها

اخبار ارتباطات
» مجموعه یادداشتهای روزنامه نگاری

مرکزمطالعات وتحقیقات رسانه ها
» مرکز تحقیقاتی روزنامه نگاری

 

382285


a

.

.

.


" انسان کامل هرگز ظهور نمی یابد ، چنین انسانی وجود ندارد . از این رو مجبوری انسانهای ناکامل را دوست بداری .تو با عشق خود اورا به انسان کاملی مبدل می سازی. "اوشو" --- امید ، دارویی است که شفا نمی دهد ولی درد را قابل تحمل تر می کند. "آشار" --- هدف زندگی دو چیز : آنچه را که می خواهیم بدست آوریم و سپس از آن لذت ببریم . "اسمیت" --- احمق نمی تواند همان درختی را ببیند که خردمند می بیند . "ویلیام بلیک" --- همه دلتنگی ها از دل نهادگی بر این عالم است. "مولانا" --- اگر اراده ای نباشد عشقی در کار نیست. "مهاتما گاندی" --- اگر ایمان خوب پرورش داده شود در برابر هر نومیدی مقاومت می کند. "پائلو کوئیلو" --- ما هنوز فرزندان الهی در تبعید هستیم. "جان براد شاو" --- آنکه پرنده نیست ، نباید بر پرتگاه آشیانه بسازد. "نیچه" --- از پشت عینک طلا ، دیدگان درخشش ندارند. "آناتول فرانس" --- دروغ مثال برف است که هر آن را بغلتانند بزرگ تر می شود. "مارتین لوتر" --- وظیفه حال را نباید به آینده واگذار کرد ، هر چند در آینده بهتر و بزرگ تر باشد. "ارنست تاویل" --- دنیا گلیست که گلبرگهایش خیالی و خارهایش حقیقی است. "سیلوا" --- ایمان دو نیمه است ، یک نیمه صبر و نیمه شکر. "پیامبر اسلام(ص)" --- اگر گوش داری بشنو و اگر زبان داری سکوت کن. "صائب تبریزی" --- هر کاری که تصمیم آن را بگیرید نصفش را انجام داده اید. "ابراهام لینکن" --- ابله ترین خلق کسی است که در حق دوست خود با دشمن تدبیر کند. "ابوسعید ابوالخیر" --- اگر یاد بگیرید که به مشکلات خود بخندید ، پس همیشه چیزی دارید که به آن بخندید. "لین کارول" --- هنر ، زیور بشر است و بشر زیور کیهان. "ناصر خسرو" --- اگر قضاوت بد نمی خواهی قضاوت بد نکن. "ژول ورن" --- تمام شان و عظمت انسان در فکر اوست. "پاسکال

 

1384,07,09

کپی برداری یا سرقت آبرومندانه!

ما      مطبوعاتی ها    عادت  کرده ایم    انگشت مان  را  در لانه  هر قشری  فرو کنیم الا  صنف خودمان.غافل از آنکه گاهی هم می شود با   نگاهی   در آیینه یکدیگر،  خود  را در معرض  نقد  هم قرارداد.  می خواهم به نکته ای اشاره کنم  که  دیری است  در  فرایند   تولید  متون    مطبوعاتی   گریبانگیر   تحریریه های   ما شده  است.     کپی برداری   و  مونتاژ    امروزه   آنقدر  با   فعالیتهای   مطبوعاتی  عجین   گشته  است که  گاه  مدیران نشریات   نیز   بی هراس  از  سرزنش   دیگران  به    آن  اذعان  می کنند. 
 از  میان  متون   مختلف   مطبوعاتی   اعم از  یادداشت ها،   گزارش ها، گفت وگوها، ترجمه هاوتالیف هاوسرانجام اخبار خام،به جرات می توان  گفت  که  هیچیک  ازتیررس  چنین  آفتی مصون نمانده اند.   این  پدیده   متاثر از  عوامل متعددی است که  بد  نیست  نیم  نگاهی  به آنها  داشته باشیم .سیر تولید اثر  مطبوعاتی  تابعی   از  عنصر  زمان ، قابلیتهای روزنامه نگار،عوامل درون وبرون  سازمانی   و ...  است که  بدون  شک   بروز   ضعف  در  هر   یک   از   این  سازه ها  ایجاد  آن  را دستخوش    اشکال   می سازد.   مدیرانی    که گمان می کنند  می توان همچون دیگر واحدهای تولیدی برای کسب سود بیشتربه افزایش حجم تولید اقدام ورزید قطعا در تحلیل  خویش  از  فعالیت   مطبوعاتی دچار اشکال  شده اند.   افزودن  یک   صفحه  به  صفحات  روزنامه  بی آنکه به عواملی چون  نیاز   مخاطبان،  امکانات  فنی  و  از   همه مهمتر  توانایی  عوامل   انسانی توجه شود  زمینه  مساعدی   را  برای  کاهش  کیفیت  فراهم خواهد ساخت.اینجاست که   روزنامه نگاران در هر یک از پروسه تولید  که قرار داشته باشند چاره ای جز کپی برداری و اقتباس از  منابع مختلف ندارند. این مهم در خبر  نویسی  با   صرف  نظر کردن از پرداختن  به  حاشیه ها  نمود  می یابد.تعیین سقف و حد تولید  اثر  به  بهانه   کمبود   نیروی انسانی  گرچه ممکن است در کوتاه مدت ساختار تحریری  روزنامه  را متحول کند  اما قطعا در دراز مدت از اعتبار نشریه در نزد   افکار عمومی خواهد کاست. بسیاری از   مدیران   حاضرند  هر    ساله    پول   هنگفتی    را   بابت    تعمیر   و    نگهداری  ماشینهای  چاپ   و  ارتقای   کارایی  آنها  هزینه  کنند  اما   نقش   و  جایگاه   نیروی انسانی   هدفمند  خود  را  در این فرایند از خاطر می برند. آنها حتی گاه  جایگاه  او را  تا  آنجا   می دهند  که  بدون  توجه  به  توانایی ها   وی   را   مجبور  به  مشارکت   در   فعالیت های  اجرایی  روزنامه  هم  می کنند. در  چنین  موقعیتی  حفظ  جایگاه شغلی و پر کردن  خلا  موجود  در عنصر  زمان  چاره ای   جز   روی آوردن  به مونتاژ برای او باقی نمی گذارد. بسیاری   از   آنها  با  حذف عنوان منبع خبری از خبر و یا گزارشهای تولیدی خبرگزاری هاو گنجاندن آن در سایر منابع  از  قبل آماده شده  این خلا را جبران می کنند  و  گروهی  نیز  با کمی تغییر  در  اثر  و  یا آثار  پیشین  خود  می کوشند  اعتبار  حرفه ای خود را حفظ کنند. نمونه مثال این  ادعا را زمانی  دیدم  که  دریافتم  یکی  از   همکاران   مطبوعاتی ما   در    گزارش  خود  به     یکی   از   مدیرانی   مراجعه  کرده  است  که   سالهاست   از  گردونه  حیات  خارج  شده است!  
  
یکی دیگر از تبعات نادیده گرفتن  عنصر زمان  و نیروی  انسانی  در پروسه تولید  اثر،  روی   آوردن  روزنامه نگاران  به تولید آثار تخیلی و یا به تعبیر صحیحتر پشت میز نویسی  است  .  تولید کننده چنین اثری گمان می کند خود به حدی از آگاهی یا احاطه بر موضوع رسیده است  که  می تواند یکباره درباره موضوعی مهم اقدام به" راز گشایی" کندویا  به حرکت از سطح به عمق  دست  زند. او گاه در مقام خبرنگار وگاه در مقام یک مقام دولتی و گاه  به   عنوان   فردی  که  در  خیابان  با   او برخورد کرده است قرار می گیرد و  می کوشد اندوخته های  ذهنی خود  را میان   هر  یک  از    آنها تقسیم کند.او برای تکمیل اثر خود گاه از آمارو ارقامی نیز  بهره  می جوید  که   سالهاست   تاریخ  مصرف  آن  گذشته است.

 

نظرات و پیشنهادات [1]

جواد صبوحی


 
   
a

a

aa

.

 

Copyright 2005-2006 ParenThesis  By Javad Sabouhi - Powered By BLOGSKY.COM - Design & Code By Ali Erfanian          

d