( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

بایدهای تدوین قانون مطبوعات الکترونیک

نباید تردید کرد که رشد و تکامل روزنامه های الکترونیک وتارنماهای خبری تحولی شگرف را درشیوه جست وجو، کسب خبر، مطالعه ونحوه آگاهی مردم از رویدادهای مختلف بوجود آورده است. امروزه دیگر هر کاربرمی تواند با امکاناتی که بسیاری از روزنامه های الکترونیک و تارنماها بوجود آورده اند علاوه بر این که به اخبار و گزارشهای جدید دسترسی داشته باشد، خود نیز بگونه ای در ارایه نظرات مشارکت فعال نشان دهد. به تعبیری دیگر رسانه ها به تنهایی نمی توانند بر نوع نگرش و تعاملات اجتماعی تاثیر بگذارند .

آمارهای موجود نشان می دهد که تعداد کاربران اینترنت در ایران با رشد بی سابقه ای از 250 هزار نفز در سالهای نخست به بیش از 8/4 میلیون نفر در سال 1383 افزایش یافته است. در همین حال تعداد وبلاگهای فارسی نیز به بیش از 100 هزار وبلاگ افزایش یافته است. تدوین قانون جامع مطبوعات الکترونیک ثبات وانسجام فعالیت آنها را درپی خواهد داشتهمین آمار کافی است تا نگرش جدیدی  در عرصه فعالیت در فضای سایبر پدیدار شود. تفاوت فعالیت در روزنامه های سنتی و روزنامه های الکترونیک و نوع تاثیرگذاری هر یک از ایندو ازیکسو و ضرورت حضور هر یک به واسطه نقشهای ویژه خود دیدگاههای متفاوتی را در زمینه چگونگی ایجاد ارتباط موثرتر با مخاطب فراهم آورده است. بالاخره شناخت مخاطب و فراهم آوردن زمینه های مشارکت وی در انتشار بهینه اطلاعات، که دیرزمانی از منظر صاحبان بنگاههای خبری مغفول مانده بود آنچنان اهمیتی یافت که بسیاری از آنان برای جذب مخاطب بیشتر ناگزیر به استفاده از شیوه هایی نوبا صرف هزینه های گزاف تبلیغاتی شده اند. از سویی  با فراهم آمدن زمینه فعالیت روزنامه های الکترونیک شرایط مناسبتری برای تعامل میان دولتمردان و مردم پدیدآمده است ،گرچه به موازات گسترش تعداد روزنامه های الکترونیک وتارنماهای خبری، سانسور مطالب آنان نیز توسط دولتها گسترش یافته است.پویایی کاربران،تنوع،تکثر وگستردگی روزنامه ها و تارنماهای خبری در کنار تحدید اخیر این سوال را مطرح می سازد که فعالیت رسانه های الکترونیکی در آینده از چه مسیری گذر خواهد کردو چگونه خواهد توانست از موانع احتمالی گذر کند.

نکته ای که به نظر می رسدو می تواندبیش از همه به حیات، بقا و تقویت فعالیت در این عرصه کمک شایان توجهی کند شناخت اعتقاد به الزامات و حدو مرزهای قانونی است تا از این منظر فعالیت دراین عرصه بیش از آنکه" تحدید " آزادی های اجتماعی را باعث شود ، به درک صحیحی از تعاملات  ومناسبات سازنده اجنماعی منتهی گردد.

دراین میان تدوین قانون جامع مطبوعات الکترونیک بیش از آنکه ابزار تحدید آزادی را باعث شود، می تواند ثبات وانسجام فعالیت اینگونه نشریات رارقم زند.نتیجه آنکه ادامه حیات روزنامه های سنتی نیاز به بازبینی مجدد دارد.بنابر این هم روزنامه ها و هم دولت ها باید خود را برای این چالش بزرگ آماده سازند. با در نظر گرفتن وجوه مثبت ومنفی روزنامه های الکترونیک وتارنماهای خبری، اگر دسترسی به اطلاعات به عنوان یک حق اساسی واولیه انسانی مطرح است، بنابر این باید این حق را پاس داشت و از حریم آن دفاع جانانه نمود ، چه این حریم از سوی دولتمردان تحدید شود و چه ما خود آنرا با تحدید مواجه سازیم.                                                                                                           

نظرات 1 + ارسال نظر

صبوحی عزیز ! من یک سری مشاوره در زمینه طراحی سایت و وبلاگ می خواستم از طراح سایتت بگیرم. یک راه برای ارتباط با وی به من معرفی کن. متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد