( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

رابطه میان یافته های نشریات واتفاقات وبحرانها

به نظر می رسد یکی از رسالتهای مهم مطبوعات در کنار اهدافی چون تامین ابزار و سازوکارهای لازم برای ارتقای دانش همگانی، انعکاس یافته های پژوهشگران و صاحبنظران دانشگاهی است که نمود آنرا بویژه می توان در مطبوعات تخصصی شاهد بود. اما آیا براستی مخاطبان این گروه از مطبوعات خود را ملزم به استفاده  از یافته ها و داده های انعکاس یافته در اینگونه نشریات می دانند؟برای پاسخ به این پرسش کافی است اشاره ای گذرا به یکی از تحقیقات انجام گرفته در یکی از این دست نشریات وتوجه مدیران دانشگاهی به این پژوهش داشته باشیم.                           

نشریه  تخصصی‌"نامه فرهنگ" درشماره 44 خود که در تابستان 1381 منتشر شده است با ارایه تحقیقی جامع از دکتر ناهید بنی اقبال به بررسی فضا و شرایط ایمنی در کتابخانه های دانشگاه تهران ، آنهم با تکیه بریافته های آماری گرد آوری شده در نیمه دوم دهه 1370 پرداخته است.آتش سوزی دانشکده حقوق دانشگاه تهرانیافته های این پژوهش بر اساس نظریه های دانشمندان علم کتابداری تجزیه و تحلیل وراهکارهایی برای ایجاد شرایط بهتر پیشنهاد شده است. پژوهش وی حاوی نکات جالب توجهی است که اشاره به تمامی آن در این مجال میسر نیست.اما در بخشی از آن که منحصرا وضعیت ایمنی کتابخانه ها را لحاظ کرده است آمده است:" در22 کتابخانه امکانات مبارزه با آتش سوزی وجود دارد...تنها در یک کتابخانه سیستم اعلام حریق وجود دارد و در 8 کتابخانه دیگر، مانند کپسول آتش نشانی ابزار مبارزه با آتش است. در 11 کتابخانه هیچگونه امکانی برای مبارزه با آتش سوزی وجود ندارد."  از  عمر  این  پژوهش  14 سال  و  از  انتشار  آن  3 سال  می گذرد . همین اشاره و بررسی آنچه چندی پیش درکتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رخ داد مؤید چند  نکته اساسی  است.  نخست  آنکه هدف از چاپ  مجموعه اینگونه پژوهشها که در نشریات تخصصی و گاه غیر تخصصی  به  چاپ می رسد قطعانمی تواند انگیزه مالی تعریف شود. نه صاحبان اینگونه نشریات ونه ارایه دهندگان آن وقعی به مطالعه و یا برداشت نتایج این یافته ها نمی نهند. دیگر آنکه اگر این پژوهشها  در دانشگاهها و مجامع علمی کشور کاربرد  لازم  را  ندارد  پس چرا و  برای چه ارگانی تهیه می شود. نکته دیگر آنکه در بسیاری از موارد محققان اینگونه پژوهشها خود از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشورند اما چنانکه شاهد بودبم گویا در  مورد اخیر متاسفانه پس از گذشت زمان مورد اشاره هیچیک از مدیران دانشگاهی خود را ملزم به استفاده ازنتایج چنین پژوهشی نکردند.  با  این حال  آیا وضعیت مورد  اشاره قابل تعمیم به سایر داده های انعکاس یافته در دیگر نشریات کشور نیست؟                                                                          

نظرات 5 + ارسال نظر

تبریک میگویم. مطلب خوب وجالب بود استفاده کردم. متشکرم

گویا این درد تا ابد قرار است ادامه داشته باشد.شما نگران نباشید. مطالبتان را همیشه دنبال میکنم وزین و پر محتواست .امیدوارم پیروز باشید

دارم بیتهای برچسته ای از عرفی شیرای شاعر سبک هندی را دوره می کنم بد نیست بیایی

علی هاشمی 1384,09,15 ساعت 07:40 http://ah.eprsoft.com

به ات تبریک می گم در ظرف کمتر از ۵ ماه بازدیدکنندهات ۵۰۰۰ شده اند موفق و موید باشید

از اظهار لطفت متشکرم. موفق و موید باشی


جناب برادر ارجمند ،با سلام ، روز گذشته به پیشنهاد و کمک حضرت العالی توانستم به جمع دوستان blogsky بپیوندم واز این بابت بسی خرسندم و از شخص شما کمال تشکر را دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد