( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

مدیران رسانه ها خطوط قرمز خود را نمی دانند

هر چه قدر بتوانیم رسانه ها را شفافتر اداره کنیم و قواعد و روابطمان را دقیقتر و روشن تر بیان کنیم ، آنها بهتر و سالمتر می توانند ادامه حیات دکتر علی اکبر فرهنگیدهند. دکتر علی اکبر فرهنگی در گفت و گو با"پرانتز" ضمن بیان این مطلب افزود: "در شرایطی اینچنینی رسانه ها می دانند چه باید انجام دهند و چه چیزی را نباید انجام دهند. اما متاسفانه امروز در بسیاری از موارد قوانین ما مبهم است و پاسخی برای پرسشهای مدیران رسانه ای ما ندارد ، لذا مدیران رسانه ای ما نیز نمی دانند خط قرمز آنها بدرستی کجاست و تا کجا باید پیش بروند و از چه مرزی نباید گذر کنند.                                                                             

وی اضافه کرد: در هیچ جای دنیا رسانه ای را که صد درصد آزاد است نمی توان سراغ گرفت ، رسانه ای که هر کاری که دلش خواست انجام دهد و هر گونه که خواست بتواند بنویسد و آنرا در سطح جامعه خود انعکاس دهد. طبیعی است که تمامی رسانه ها از یکسری اصول ، قواعد و قوانینی تبعیت می کنند. اما آنچه که پیش از این مسایل اهمیت بسزایی دارد این است که این قوانین در هر سطح خود باید روشن و شفاف باشد و جای هیچگونه ابهامی را برای گردانندگان و متولیان رسانه ها باقی نگذارد. در عین حال این قوانین نمی تواند با وظایف رسانه ها نیز مغایرت داشته باشد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران  یادآور شد: رسانه نمی تواند آبروی مردم را ببرد، نمی تواند به کسی توهین کند اما نمی توانیم رسانه را با این اشارات که فلان مطلب را می توانید بنویسید و فلان مطلب را نمی توانید انعکاس دهید محدود کنیم .بنابر این پیش از همه باید حد و حدود و چهارچوب رسانه را دقیقا مشخص کرد.                            

وی در ادامه اضافه کرد: اگر بتوان شورایی صنفی را تعریف نمود تا  ضمن در نظر داشتن خواسته های دولت و مردم و شرایط سیاسی و اجتماعی قوانینی را با حضور عده ای مقنن تدوین کنند و در عین حال حدود رسانه ها را نیز تعریف کنند ، در آن صورت رسانه ها راحت تر و بدون دغدغه می توانند وظایف محوله خود را انجام دهند در غیر این صورت در هر کجا که ابهامی را ایجاد کنید این ابهام باعث می شود که مدیر رسانه با دشواری کار خود را دنبال کند و همین امر باعث می شود که نکته ای را مطرح کند که پس از چندی، دیگری در قبال آن مدعی باشد. وی با اشاره به تشکیل هیات منصفه خبرگزاری هاگفت: تشکیل چنین مجموعه ای را باید به فال نیک گرفت ولی قبل از هر فعالیتی باید حد و مرزهای فعالیت آنها را مشخص و به مدیران آنها ابلاغ کرد . در غیر این صورت نباید از تشکیل این مجموعه نیز انتظار معجزه داشت.                                                                                                                                

شکرخواه کلیشه نیست

می گویند  روزی "عزت پور" مدیر روزنامه آزادگان به" کوهی کرمانی " ، روزنامه نگار قانع و درویش صفتی که روزها بی آنکه جیبی برای انباشتن تحفه های از مابهتران دوخته باشد ،آزاده می زیسته است،  می گوید : راستی آقای کوهی هیچ فکر کرده ای که اگر ثروت آقای حاج محمد نمازی را داشتی چکار می کردی ؟ کوهی کمی فکر می کند و در پاسخ می گوید: این فکر را تا به حال نکرده ام. اما فکر کرده ام اگر او ما یملک مرا داشت ، چگونه می توانست در این مملکت نفس بکشد و زنده بماند؟                                                                                                     دکترشکرخواه               

ارتباطات و علمی که امروز می رود تا با شکل گیری محافل دانشگاهی و تربیت نخبگان آن بیش از هر زمان دیگر رونق خویش را تجربه کند ، بی تردید مرهون تلاش آنانی است که همواره کوشیده اند تا باسنجاق کردن این علم به تحریریه های یقه سپید و بی جان نشریات به آنان حیاتی دوباره دهند. شکرخواه ،قطعا از زمره استادانی است که همآوایی این دو را بارها به اثبات رسانده است. او بدون سربازی کردن ژنرال نشده است ،بیش از دودهه ازحیاتش بی آنکه به تاختن در میانه خط ممتد بزرگراه سیاست سپری شودبه ایستادن باوقار پشت خطوط عابرانی سپری گردیده است، که بارقه امید به موفقیت را در چشمان یکایک آنها می خواند. او عادت ندارد از روی الگوی دیگران حتی برای یورش به دشمنانش تراوای کینه را خراطی کند. چه آنکه معتقد است "... با تکیه بر آزادی بیان، آزادی دیگران را درپذیرش یا نقد نظراتمان به گروگان نگیریم وبه قاعده کنکور ایده ها که قاعده فراگیر فضای وب است پایبند باشیم و فراموش نکنیم که درهرانسانی چیزهایی برای آموختن هست ودر آن لحظات همه شاگردهستیم."عیارچنین تفکری آنچنان بالاست که حتی اگر دیگران نیز بخواهند با کلنگ عجولانه زدن براصالت دیوارچنین معدنی برآن خدشه زده و برهویت درخشان خویش ! بیفزایند جز با زین کردن  چارپای لنگ استدلال خویش قدمی برنخواهند برداشت." اخلاق حرفه ای، فوت گرانسنگ روزنامه نگاری است، ریسمان نامرئی اما محکم و متقنی است که  اگرازاستاد "وجدانت" آنرا نیاموخته باشی، پوشیدن قبای روزنامه نگاری علامه دهر این حرفه ات نمی کند. اخلاق ، "اکتاسناتوس " و "گاردین"، سنتی و مدرن نمی شناسد. اخلاق حرفه ای ،روزنامه نگاری نظریه ای را توجیه نمی کند.حتی اگر بساط آن در فضای وب گسترده گردد.در این میان برنده چنین رقابتی آن کسی است که به شاگردانش درس تکرار صبوری را می آموزدو بس....                                             

 

با تمرکز سرمایه ها در بخش دولتی اینترنت پیشرفت نمی کند

ثبت دامنه های فارسی از24 دیماه عمومی می شود. دکتر سیاوش شهشهانی مسوول دامنه های IR با بیان این مطلب در دکتر شهشهانیگفت و گو با "پرانتز" خاطر نشان کرد:پیش از این در مرحله آزمایشی طرح تنها موسسات دولتی و شرکتهای خصوصی بزرگ می توانستند تقاضای ثبت دامنه فارسی کنند  که  از  این  دوره  بدلیل تاخیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی در صدور و ارسال بخشنامه های مربوطه در این خصوص استقبال چشمگیری به عمل نیامد و تنها 60 دامنه در دات ایران ثبت شد.وی در عین حال پیش بینی کرد در دوره آتی نیز استقبال چندانی ازطرح یاد شده به عمل نیاید.  شهشهانی دلیل این امر را ضریب  نفوذ  پایین و 7 درصدی اینترنت در   ایران  عنوان  کرد و  خاطر   نشان  ساخت :  این 7  درصد  هم مربوط  به کسانی است که کاملا با الفبای لاتین آشنایی دارند ومشکلی از این لحاظ ندارند. به همین دلیل غالب افراد  ترجیح  می دهند  در کاری که هنوز در آن احساس امنیت نمی کنند وارد نشوند. دکتر شهشهانی ضمن اظهار نگرانی از فرایند  رشد  اینترنت  در  ایران اضافه کرد: رشد اینترنت در همه جا مترادف با آزادی عمل دادن به جوانان و عدم تمرکز  است  و  هر  چه  تمرکز  در  تصمیم گیری اینترنت و تمرکز سرمایه ها در بخش دولتی بیشتر  شود  نمی توانیم  در این خصوص حرفی  برای گفتن داشته باشیم.حسن این تکنولوژی  این  است  که  برخلاف صنایع سنگین نیازی به سرمایه های هنگفت نداردو سرمایه عمده این تکنولوژی معطوف فکر و اندیشه است.  وی  با  اشاره به نقش  جوانان  در  این  خصوص یاد آور شد ما جوانانی داریم که از حیث فنی جزو بهترین های دنیا هستند اما دامنه ای که می توانند  در   آن  فعا لیت  کنند  بسیار  محدود  است.  تا  وقتی  که تمام تصمیمات از بالا به پایین باشد پیشرفت در این حوزه بی معناست.جوانان ما در محیطهای  محدود  مجبور  شده اند  در  جا  بزنند و  پیشرفتهای آنها در زمینه های دیگر محدود شده است.عضو کمیته مشورتی استفاده کنندگان عمومی  آیکان  در ادامه شبهه سیاسی بودن تصمیمات اتخاذ شده در ICANN را مردود دانست و یاد آور شد  از  سال  1998  که این نهاد متولی بحث اینترنت شده است تقریبا می توان گفت که هیچ موردی وجود ندارد که بدلیل سیاسی توسط ICANNدرآن اعمال نظر  صورت  گرفته  باشد. من  معتقدم  این دستگاه  ممکن است مسایلی هم داشته باشد اما تجربه ای هم دارد که این تجربه قابل دنبال کردن است. شعار آیکان این است که بین المللی شود و در این خصوص تلاشهایی را نیز داشته است.این تصور که آیکان  اینترنت  را کنترل  می کند  هم غلط است .آیکان دفتر داری است که بر روی شماره های IP و دامنه ها فعالیت  اداری  می کند. عضو  هیات  علمی  دانشگاه  صنعتی شریف در ادامه اضافه کرد :اینترنت  متولی  خاصی نمی خواهد. اما نگرش اشتباه ما در کشور این بوده است  که  همواره   در پی  متولی  واحدی برای اینترنت  بوده ایم.  سازمانها  و  وزارتخانه های  مربوطه  نیز  تنها باید  تمامی   تلاش  خود  را  برای  گسترش  این  مهم مصروف دارند.

 

رییس دانشکده خبر در جمع وبلاگ نویسان

دکتر محددکترمحمد حسن دکتر جعفری سهامیهجعفری سهامیه عضو  هیئت  علمی  دانشگاه تهران و رییس دانشکده خبر به جمع وبلاگ نویسان پیوسته است. ایشان در" سپیدار "بیش ازخبر، روزنامه نگاری وخلاصه هر آنچه به حرفه اش مربوط است ، ترجیح داده است حوزه شعروادبیات را برای حضور برگزیند.این مهم وی را از بزرگان دیگری چون دکتر یونس شکرخواه ، دکتر احمد توکلی ،دکتر حسام الدین آشنا و... که پیش از این پرداختن به حوزه علوم ارتباطات را بدین منظور انتخاب کرده اند متمایز می کند.

. دکتر جددکتر جعفری از سال 1367 به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مشغول فعالیت است.وی دکترای زبان شناسی – پردازش زبان- دارد واز سال 1359 در خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت می کند.

  برای ب     برای ایشان در این حوزه نیز آرزوی توفیق داریم ...                                   لینک

فیلترینگ یا خودسانسوری؟

                                                                           

25 خرداد ماه امسال لایحه جرایم اینترنتی به تصویب هیات دولت رسید وبا تصویب آن شکل جدیدی از برخورد دولت با متخلفان آغاز شد. این لایحه که برای برسی نهایی واجرایی شدن در 27 مرداد سالجاری به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است یکی از واپسین لوایح ارسالی دولت خاتمی به پارلمان به شمار می رود که بزودی کار تایید آن از سوی نمایندگان به پایان خواهد رسید.  بحث در خصوص بودن یا نبودن فیلترینگ برغم اینکه از سوی عده ای تلاش صرف سیاسی  دولتمردان برای پاسداری از حریم سیاسی و امنیت ملی کشورها قلمداد می شود را می توان تلاشی برای کنترل و مصون داشتن ارزشها و هنجارهای فرهنگی و بومی آن کشور تعریف نمود. این مهم که می توان لایه هایی از نتایج "جهانی سازی " را نیز در آن شاهد بود در بسیاری از کشورها با شدت و ضعف متفاوت نمود یافته است.

گرچه آزادی ترویج اطلاعات وسهولت و گستردگی حقوق شهروندان دهکده جهانی موضوعی نیست که دولتها و ملتها براحتی بتوانند در وجود آن تردید کنند ، اما به هرحال تاکنون هیچ کشوری حتی آمریکا  نیز وجود اینترنت بی ضابطه را نپذیرفته است. در این راستا گرچه سازمانهای مرتبط با امور اینترنت همچون " وایپو" ، "اینترنیک" و کنسرسیوم جهانی وب  بر قانونمند کردن اصولی چون کپی رایت و حفظ حقوق افراد در فضای دیجیتال ، قوانینی را تدوین کرده اند، اما همچنان اینترنت قانون کلی و مرکز کنترل و مدیریت خاصی را در اختیار ندارد. نکاتی نیز که تاکنون  در خصوص حاکمیت جهانی اینترنت و کاستن از نقش آمریکا در این مساله مطرح شده است  نیزحتی به فرض نتیجه بخش بودن تردید آمیز آن نمی تواند ساختار بومی فرهنگها را از تخریب مصون بدارد.

فیلترینگ در ایران همچون بسیاری از امور، مدیریت و چارچوب تعیین شده ای ندارد.عده ای فیلترینگ را مسکن موقتی می دانند که با اتمام دوره تاثیر آن درد نیز شدیدتر از قبل بروز می کند لذا پیشنهاد می کنند برای مصون ماندن از آفات این رسانه تور جهانی گستر،باید به تقویت ارکان فرهنگی جامعه پرداخت. برخی نیز که گویی هنوز نتوانسته اند خود را ازحلقه شدید خود سانسوری رها کنند ، با زوم شدن بروی" کلمات ممنوعه"، امکان دسترسی کاربران به بسیاری از پایگاههای اطلاعات علمی و آموزشی را نیزسلب نموده اند .وضعیتی که هم اکنون بر فیلترینگ در ایران حاکم است به گونه ای است که هم قوه قضاییه ، هم مخابرات وهم کمیته سه نفره فیلترینگ  وهم آی سی پی و آی اس پی ها را مجاز به فعالیت می کند و گرچه وزارت فناوری ارتباطات قصد دارد با استفاده از فیلترینگ هوشمند ناهماهنگی موجود را از میان بردارد ، اما به نظر نمی رسد این وضعیت آشفته در کوتاه مدت به پایان رسد، گو اینکه در کنار این اقدامها تهیه و توزیع نرم افزارهای فیلتر شکن و دور زدن آی اس پی ها همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد این کنشها و واکنشهای متقابل همچون روایت ویروسها و ضد ویروسها پایانی نخواهد داشت. در چنین وضعیتی به نظر می رسد برخورد علمی و بدور از حب و بغضهای سیاسی و احیانا نگاه افراطی گری به  تعاریف ارزشی کوتاه ترین و اثربخش ترین راهی است که مدیران فرهنگی کشور باید به اجماعی اصولی در خصوص آن دست یابند.