( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

فیلترینگ با حق آزادی اطلاعات تعارض ندارد

اهتمام مدیران کشور باید مصروف این موضوع باشد که بزودی زمینه دسترسی آزاد و رایگان به اینترنت  برای عموم مردم فراهم شود. این مساله مقدمه ای است تا در جامعه جهانی ، شاهد تحقق" جامعه دانایی " در کشور باشیم . دکتر نقیب السادات با بیان این مطلب در گفت و گو با پرانتز ادکترنقیب الساداتضافه می کند: حق استفاده از شبکه اینترنت و بهره مندی از اطلاعات روز جهانی منحصر به یک یا چند طبقه محدودنیست چرا که همه می دانند بیسوادی امروز دیگر ندانستن خط و کتابت نیست بلکه بیسوادی امروزدرعدم استفاده از امکاناتی است که زمینه دسترسی ساده تر و زودتر به اطلاعات رافراهم می سازد، امروز در حوزه اطلاعات استفاده از همین تکنولوژی های جدید و مهارتهای خاص اطلاعاتی خود ابزار باسوادی جامعه را فراهم می کند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه می کند: مساله ای که امروز مطرح است موضوع از میان بردن شکاف و فاصله میان کشورها به لحاظ اطلاعاتی و برخورداری از حق دسترسی ارزان قیمت  و به روز بودن اطلاعات است که باید مطمح نظر قرار گیرد.امیدواریم وعده های داده شده مسوولان درخصوص فراهم ساختن زمینه دسترسی ارزان قیمت و یا رایگان به اینترنت ظرف یک سال آتی محقق شود .

این پژوهشگر حوزه ارتباطات با اشاره به ارتباط میان حق آزادی اطلاعات و ارتباط آن با مساله فیلترینگ می گوید: فیلترینگ موضوعی است که در تمام دنیا مطرح بوده است و منحصر به ایران نیست.

 همه کشورها هر سایتی را که با مواد بیانیه آزادی اطلاعات در تعارض قرار گیرد فیلتر می کنند. هر کشوری که این بیانیه را پذیرفته است و تابع آن است باید آن را رعایت کند . از آمریکا و کانادا تا کشورهای مثل چین و کشورهایی که دیدگاههای بسته تر کمونیستی سوسیالیستی قدیم را دارند و کشورهای اسلامی نیز این مساله وجود دارد. فیلترینگ ارتباطی به دسترسی رایگان و ارزان و آزادانه به اینترنت ندارد. اگر آزادی در چارچوب قانون را بپذیریم وقفه ای را شاهد نخواهیم بود آنچه وجود دارد فیلترینگ اشتباه برخی سایتهاست که باید مورد بررسی قرار گیرد. ما می توانیم چارچوب و ضابطه خاصی را برای خود تعریف کنیم که این مهم توسط قوه قضاییه انجام شده است. شما نمی توانید در آمریکا و کشورهای سرمایه داری حتی یک مطلب که مغایر با سرمایه داری پیدا کنید  اگر پیدا کردید به من نشان دهید تا به شما جایزه دهم.این استدلال تیغ دو لبه است همان مراجعی که اجازه می دهند برخی سایتها آزادانه فعالیت کنند همان مجاری قانونی رای به مسدود بودن برخی سایتها می دهند. به نظر من این مساله حق هر نظام است .  

نظرات 6 + ارسال نظر
علی 1384,12,07 ساعت 12:53 http://iranmehre.persianblog.com

سلام آقا جواد. خبرتون امروز در ایسنا کار شد. خدایی وبلاگ خیلی خوبی دارید. کمی هم به این دوستانتان بلاگ نویسی را آموزش دهید البته لطفا!

سلام استاد فقط جهت عرض ارادت خاضعانه در این حوالی پیدایمان شد.

تورج 1384,12,08 ساعت 14:26 http://zamharir.blogfa.com

آره. مثلاْ فیلتر کردن سایت بی بی سی، رادیو فردا، صدای آمریکا و... برای اینه که اونا تو سایتشون عکس پورنو زیاد دارن و اصلاً سایتشون مبتنی بر پورنوگرافیه و این باعث بد آموزی میشه...

سعید اعرافی 1384,12,12 ساعت 06:37

سلام جواد جان
عزیزکجایی؟دل همه ما برایت تنگ شده.حامد شماره تماست رو می خوادبهش بدم؟اگه تونستی سری به رادیو بزن. از مطلبت هم خیلی استفادده کردم. امیدوارم بیش از این به جامعه ات کمک کنی یاعلی

به روزم

یسنا 1384,12,13 ساعت 10:54 http://mahalesharghi

سلام اینم برای ۵۵۵۵ بار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد