( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

سردرگمی شهروندان جامعه اطلاعاتی

 

"چالش انسجام و معضل نبود انسجام فرهنگی در مقوله جامعه اطلاعاتی مهمترین دغدغه انسان ساکن جامعه اطلاعاتی امروز است." این مطلب را مدیر مرکزمطالعات و توسعه رسانه ها در گفت و گو با " پرانتز" اشاره می کند. دکتر شعبانعلی بهرامپور همچنین می گوید: "تکنولوژی های نوین ارتباطی در عین آنکه می تواند ما را به سوی انسجام سوق دهد ، توانایی آن را دارد که ما را از انسجام لازم دور کند.تکنولوژی های جدید دسترسی بشر را به اطلاعات و انتشار آنها افزایش داده اند، و این مساله همان مفهوم متکثر شدن رسانه هاست."

وی ادامه می دهد:"با ظهور عصر دوم رسانه ها که در آن امکان تبادل اطلاعات میان افراد مختلف فراهم شده است، عرصه ای دوجانبه ، تعاملی دکتر شعبانعلی بهرامپورو کنشی متقابل شکل گرفته است .تفاوت این دوره با عصر رسانه ها در این است که در عصر رسانه ها تمامی افراد مخاطب محسوب می شدند و تنها چند کانال و شبکه وظیفه تهیه اطلاعات و عرضه آن به مخاطب را عهده دار بود.اما جهانی شدن و گستره وسیع آن شرایطی را بوجود آورده است که در ضمن آن رسانه ها به سوی جهانشمولی شدن گام برمی دارند و تمامی افراد را مورد خطاب قرار داده و او را زیر لوای "انسان مخاطب"قرار داده اند". رییس مرکز تحقیقات رسانه ها با تاکید بر سیطره رسانه های جمعی بر توده های مختلف اجتماعی اضافه می کند".مخاطب در این روند یک شخص ، یک جامعه خاص ، یک قشر و یا یک گروه  و قوم خاص تعریف نمی شود.در وجه مثبت جهانی شدن این رویکرد باعث ایجاد انسجام کلان خواهد شد.از سوی دیگر با وجود فناوریهای نوین ما همچنان شاهد حضوررسانه های کوچک وتلاش اقوام ، گروهها و دسته های مختلف برای تاسیس این رسانه ها هستیم که از طریق آنها بتوانندافکارو منویات گروه ، قومیت و یا دسته خود را ترویج کنند .این مساله می تواندبه" بخشی شدن"بیشتر جامعه و محلی شدن آن بینجامد.یعنی تحقق جهانی شدن در عین محلی شدن."

دکتر بهرام پور در خاتمه متذکر می شود:"مخاطب در این میان در بین یک دو راهی قرار گرفته است که نمی داند متعلق به یک گروه ، دسته و یا یک قومیت خاص است و باید برنامه های شبکه تلویزیونی را دنبال کند که تمام محتوای خود رادر یک قومیت خلاصه می کند و یا آنکه مخاطب و بیننده شبکه های جهانی شود که او را با دیگر انسانهای جامعه اطلاعاتی مساوی و برابر فرض می کند و طبیعی است که نتواند بدرستی برای خود تصمیم گیری کند."                                                                                             

 

نظرات 9 + ارسال نظر

سلام
بسیار ممنونم از مطالب مفید تان واقعا لذت بردم . اگر اجازه دهید وبلاگتان را لینک بدهم

جناب آقای صبوحی ، من به عنوان کسی که در زمینه مخاطب شناسی در اینترنت تحقیقات گسترده ای داشته و دارد ، لازم می دانم به واقعیتی تلخ اشاره کنم . متاسفانه در مقطع کنونی ، حجم تولید اطلاعات در محیط سایبر با حجم تقاظا همخوانی ندارد . برای مثال می توان حجم تولید محتوا در زمینه علوم ارتباطات را نظر گرفت و میزان جست و جوی مخاطبان در این زمینه را مورد ارزیابی قرار داد . برای مثال مطلب شما در زمینه جامعه اطلاعاتی تا این اندازه پتانسیل دارد که حدود ۵ هزار مخاطب را به سوی خود جذب کند ، مخاطبانی که یا دانشجو ،و یا خود از اساتید این رشته هستند . حال آنکه تقاظای حقیقی مخاطبان بسیار کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود .
جالب است که جمعیت میلیونی دانشجویان ما ، هر روز ده ها بار بر روی لینک های به اصطلاح + ۱۸ کلیک می کنند ولی دریغ از یک جست و جوی ساده پیرامون مسائل علمی . در اینجا حجم تولید محتوای غیر اخلاقی با حجم تقاظا برابری می کند .
البته عکس این قضایا هم صادق است ، گاهی مخاطب به دنبال منابع مورد نیاز ، جست و جو می کند و نتیجه ای به دست نمی آورد .

فرامرز سعیدی 1385,02,30 ساعت 17:27

جواد عزیزم
خوشحالم بعد از مدتها اینجا پیدایت کردم. من همچنان در نیوجرسی هستم.آخرین باری که به ایران آمدم سپتامبر سال کذشته بود. امیدوارم دفعه بعد که آمدم حتما قراری بگذاریم ببینمت.کاش تو می توانستی بیایی.سیما بهت سلام می رسونه.امیدوارم خوش باشی ایمیل من هم همان ایمیل قبلی است .با من در تماس باش.

سلام قربان

از این که وبلاگ حضرت عالی را زیارت کردیم بسیار مسرور شدیم . جدی می گم خیلی توپ هست . اساسا ما از وبلاگهای توپ خوشمان می آید . اما اطلاع نداشتیم که اینقدر توپ هست این وبلااگ شما.

بیبینم راستی شما رفتی تو کار جنگ افروزی؟
آخه برای من و تو چه فرقی میکنه که جنگی بشود یا نه .
ما که در هر صورت همانیم که هستیم .
البته برای تو یکی که خوب می شود چون حال جنگیدن نداری من بدبخت شهید می شوم آن وقت میآیند با تو مصاحبه می کنند که از دوست شهیدتان بگوئید تو هم که تا وقتی زنده بودم ما را به ... حساب نمی کردی هی کلاس می گذاری که بله ایشان چقدر با ما دوست بودند و ما چند بار هم به ایشان کمک کردیم و ایشان خیلی ساده زیست بود و کلی بده کاری داشت و خلاصه یه چیزی هم بعد مرگ از خانواده امان تلکه می کنی که بله همانطور که رسانه های رباب جمعی هم رسما اعلام کردند فلانی کلی به ما بده کار بود . بعدشم از قبل پول دودر شده و ارتباطی که نداشتی می روی دانشگاه و بعد آمریکا و بعد هم می شوی رامین جهانبگلو آنوقت من در مزار شهدایم به ریشت می خندم وقتی در زندان آب خنک می نوشی به یاد امام حسین.

مسعود عزیز
تصور می کنم حواست خیلی پرت است. فکر می کنم نیمی از آنچه در دو سه سطر اول آورده ای مربوط به این وبلاگ و بخشهای دیگر نوشته ات مربوط به وبلاگ دوست مشترکمان ؛فرشاد است.توصیه می کنم هیچوقت دو وبلاگ را با هم باز و مطالعه نکن!توصیه می کنم سری به آدرس فرشاد بزن اینهم آدرسشhttp://www.mahdipour.parsiblog.com/

ولایتی 1385,03,01 ساعت 18:42

متن ایمیل شما مشکل داشت لطف دوباره بفرستید
وبلاگ زیبای دارید

سلام
من هم هرتباطی هستم وبلاگ قشنگی داری به ما هم سر بزن

سلام
از اینکه به وبلاگ من سر زدی متشکرم پیشنهاد تبادل لینک به شما دارم خوشحال می شوم بیشتر از معلومات شما بهره بگیرم
با تشکر

از سرزمین پارسه 1385,03,03 ساعت 15:15

http://ahmadspace.blogfa.com/post-57.aspx
باور کنید ایرانی هستیم

سلام . از آشنایی با شما خوشوقتم. من هم وبلاگی درباره ژورنالیسم تلویزیونی با عنوان عصر رسانه ایجاد کرده ام. همچنین وبلاگ دیگری با عنوان «مقالات ارتباطات» در دست تکمیل دارم. امیدوارم با کمک شما بتوانم قدمی دانشجویی در مسیر ارتباطات بردارم.
آدرس وبلاگ مقالات ارتباطات :
http://mediage-articles.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد