( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

مخاطب منطقی‌ترین دلیل برای پژوهش در فضای سایبر است

در عصرساختارهای جدید اطلاعاتی، مخاطب منطقی‌ترین دلیل برای پژوهش در فضای سایبر است". جواد صبوحی، بلاگر "پرانتز" در گفت‌وگو با ایسنا افزود: "مخاطب برای در امان بودن از اثرات هیپنوتیزمی ‌ایدئولوژی رسانه‌ای و همچنین مدیریت رسانه‌ای برای توفیق در اثر‌گذاری پیام نیازمند پژوهش است. متاسفانه در حال حاضر محتوای وبلاگ‌ها باپژوهش ارتباط چندانی ندارند و تنها جنبه‌ی سرگرمی‌از کارکردهای وبلاگ مورد توجه قرار گرفته است0."وی افزود: در شرایط حاضر، برداشت مخاطب و مدیر رسانه از پژوهش با چالش مواجه شده است، تعریف وتببین ویژگی‌های وبلاگ از حساسیت تولید محتوا در این عرصه کم کرده است، و همین مساله، وبلاگ را در شرایط بینابینی تولید محتوای سنتی و رسمی‌پیام در فضای مجازی معلق نگه داشته است".صبوحی، پژوهش در عرصه وبلاگ نویسی را عامل درمان درصد خطا و رفع خطاهای احتمالی از سوی تولید کنندگان محتوا دانست و گفت: " پژوهش در این حوزه تلاشی هدفمند برای شناخت مخاطب ومهندسی دقیق اطلاع رسانی برای عرضه مناسب‌تر محتوا در این عرصه محسوب می‌شود".وی افزود: « پژوهش، امکان دستیابی به سواد رسانه‌ای را فراهم می‌کند تا با عملیاتی کردن آن، گفتمان منطقی‌تر رسانه‌ای نیز فراهم شود، طی چند دهه گذشته، نقش آگاهی بخشی، از عوامل اعتبار رسانه‌ها، اهمیت زیاد پیدا کرده است که دراین راستا، این نقش می‌تواند دستور العمل ارایه‌ی اطلاعات جدی را در اختیار بلاگر‌ها قرار دهد".به گفته‌ی وی، اعتبار محتوای وب با میزان مخاطب، رابطه‌ای نزدیکی دارد که اگر جنبه‌ی سرگرمی ‌وبلاگ با وجوه آموزشی و اطلاع رسانی آن ترکیب شود. اهداف پژوهش در این عرصه محقق می‌شود. وی اظهار داشت:" محتوایی که بلاگرها برای خود در وبلاگ در نظر می‌گیرند و یک حوزه‌ی تخصصی را در آن دنبال می‌کنند، مهم‌ترین محور پژوهش در عرصه وبلاگ نویسی است".صبوحی گفت: "هیچ نهاد و متولی برای امر پژوهش در عرصه‌ی وبلاگ نویسی بهتر از خود صاحبان وبلاگ‌ها و بلاگر‌ها نیست و تنها این گروه می‌توانند پیگیر بحث پژوهش در این عرصه باشند".وی با بیان این که،انگیزه‌های پژوهش با تببین آثار و نتایج پژوهش تقویت می‌شود، گفت: « پژوهش در عرصه وبلاگ ‌نویسی در دو حوزه‌ انجام می‌گیرد، یکی مخاطب شناسی است که باید با شناخت مخاطب، محتوای وبلاگ را بر مبنای آن تعریف کند و دیگری، تهیه مطالب برای وبلاگ‌ها با تاکید بر پژوهش‌های علمی ‌و دانشگاهی است".بلاگر "پرانتز" با اشاره به اندک بودن پایان‌نامه‌های دانشجویی در عرصه‌ی وبلاگ نویسی گفت: " تازگی و نو بودن این عرصه موجب شده که کار زیادی در آن انجام نشده باشد. در حالی که بخشی از این پژوهش منوط به تحقیقات دانشگاهی از سوی استادان و دانشجویان است که البته آن‌ها نیز در این زمینه تلاش چندانی نمی‌کنند".

نظرات 4 + ارسال نظر
سهیل ابراهیمی 1385,03,05 ساعت 07:22

جوادعزیز سلام.
اشاره جالبی است.من هم معتقدم زمینه لازم برای تحقیق در این رابطه حالا حالاها نمی تواند نهادینه شود. امیدوارم امثال تو بتوانند با یاد اوری این اصل قدم های مثبتی در این رابطه بردارند. موفق باشی

ناهید خرمشاهی 1385,03,05 ساعت 07:25

سلام و خسته نباشید
نظرتان متین است این را من اضافه کنم که متاسفانه درگیریهای شغلی و مشکلات دست و چاگیر امروز دیگر مجالی برای تحقیق باقی نگذاشته است. به هرحال ما بی نیاز از ایجاد این مهم نیستیم.

بابا هم دانشگاهی معروف!

اینکه صاحبنظران روزنامه نگاری به ؛پرانتز؛ لینک بدهند افتخاری است. تبریک می گویم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد