( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

ما تا دقیقه 90 مقاومت می کنیم

مخاطبان رسانه ها منفعل نیستند بلکه تحولات جامعه اطلاعاتی امروز باعث شده است که میزان گزینشگری مخاطبان افزایش یابد. دکتر مهدی محسنیان راد با بیان این مطلب در گفت و گو ی اختصاصی با "پرانتز" اضافه می کند:"انفعال مخاطب و تعیین درجه منفعل بودن او در شرایطی که تمامی رسانه ها بطور انحصاری توسط دولتها اداره می شوند هیچگونه مفهومی ندارد از این رو می توان گفت نظریه ای همچون نظریه تزریقی اساسا غلط بوده است و در حقیقت می توان آنرا توهم کسانی دانست که دردهه 1940 و 1950 این مباحث را دنبال می کرده اند.در کشوری مثل شوروی سابق، مخاطب نمی توانست بازی دیگری غیر از انفعال در برابر رسانه ها را دنبال کند.

" نویسنده کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی در ادامه خاطرنشان می کند :تحولات رخ داده در دهکده جهانی ، حضور ماهواره ها بر فراز کشورهادر اوایل دهه 1990، بکار گیری اولین دیشها و پیدایش اینترنت وسعت میدان بازی را برای مخاطب بیش از گذشته افزایش داده است. افزایش گزینشگری مخاطب پدیده جالبی است. وقتی که زیراکس اختراع شد، کسی فکر نمی‌کرد این دستگاه اهمیتی پیدا کند، چون قبل از آن دستگاه فتوکپی وجود داشت. دستگاه کنترل از راه دور هم همین‌طور بود. شما پای تلویزیون می‌نشینید و اگر کوچک‌ترین مطلب با حرکت نامناسبی در صحبت گوینده ببینید با دستگاه کنترل کانال را عوض می‌کنید. این دستگاه کنترل از راه دور نمادی از قدرت گزینشگری مخاطب معاصر است.که به مخاطب امکان می دهد تا فرصت انتخاب بیشتر را برای خود مهیا کند. با این وسیله تنوع دریافت پیام برای مخاطب بیش از گذشته فراهم آمده است و او  دیگر می تواند با تامل بیشتری در خصوص پیامها  تفکر کند هرچند امروزه به دلیل انحصار شدید دولتها بر رسانه ها و سایه سنگین آنها بر فضای رسانه ای ، انتخاب مخاطبان همچنان محدود و کنترل شده است."عضو هیات مدیره انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی با تاکیدبر فعال بودن مخاطب در برابر رسانه های گروهی می گوید:" امروزه نباید فکر کرد رسانه‌ها با مخاطب ـ مثل رابطه تلویزیون و خشونت ـ چه می‌کنند؛ بلکه باید این سؤال جدید را مطرح کنیم، که مخاطب با رسانه باید چه بکند. کسانی که این اندیشه را وارد حوزة اندیشمندان ارتباطات کردند باور دارند که مخاطب منفعل نیست و گزینشگری‌اش در حال افزایش است. پس او با این نگرش در پی یافتن راه‌حل است؛ بنابراین، باید گفت که تا زمانی که آنچه گفته شد مورد چالش قرار نگیرد و نکات مبهم آن روشن نشود نمی‌توان به ساماندهی نظام رسانه‌ای تحقق بخشید.   "                                                  

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با انتقاد از انحصار دولتی رسانه ها می گوید:" تا زمانی که رادیو و تلویزیون در انحصار دولت است و تکنولوژی دریافت اطلاعات بواسطه دیش ها فراهم می شود این وضعیت نمود خود را در کشور ما نشان نمی دهد.جبر دهکده جهانی به صورت یک منحنی زیگزاگی خود را نشان می دهد و ما  دقیقادر ایران شرایط منحصر به فردی را شاهد هستیم که در کمتر کشوری رخ می دهد ، بخشی از این شرایط به این دلیل است که ما تا دقیقه 90 مقاومت می کنیم به امید آنکه شرایط معقول تری برای ما مهیا شود.

" دکتر محسنیان راد در خاتمه مباحث مربوط به مخاطب پژوهی را مربوط به دهه 1970 می داند و می گوید:" و امروز دیگر با عرضه و تقاضا و تکثر رسانه ای مخاطب قدرت خود بر رسانه های گروهی را تضمین می کند."                                                                                                                                                                                                                                                                              

نظرات 4 + ارسال نظر

سلام. اگر مایل باشید با سایت خبری تحلیلی فاوانیوز همکاری کنید تا مقالات و مطالب شما در سطح بیشتری انعکاس پیدا کند ما خوشحال می شویم.

سلام
لطفا اگر برایتان مقدور است از طریق ای میل با من تماس بگیرید.
ممنون

در هر حال ما جرای روزنامه ی ایران نشان از این دارد که یک خطای معمول حرفه ای که در تمام دنیا پذیرفته شده است در کشور ما قابلیت تبدیل شدن به یک بحران ملی است و همین امر میزان خطر پذیری مدیران رسانه ای ما را بازهم کاهش خواهد داد

سلام
برای تبادل لینک وب لاگ من را لینک کن
متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد