( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

دکتر فرقانی : شاید یک سوء تفاهم پیش آمده باشد

رییس دانشکده علوم اجتماعی وارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یکبار دیگر در گفت و گویی با "پرانتز" به برخی از انتقاداتی که به اظهارات وی در خصوص روزنامه نگاری آنلاین شده بود پاسخ داد.                                                                                          

دکتر فرقانی اینبار با تفکیک دو مقوله روزنامه نگاری آنلاین و وبلاگ نویسی از یکدیگر گفت :" مقصود من از روزنامه نگاری آنلاین نه نسخه الکترونیکی روزنامه ها ی شناخته شده در اینترنت ، بلکه گونه ای از روزنامه نگاری شخصی است که افراد بر اساس ذوق و ذایقه شخصی شان وضمن ایجاد صفحات مخصوص به خویش در اینترنت ، مطالب مورد نظرشان را درقالبی تحت عنوان وبلاگ عرضه می کنند." وی همچنین گفت:" اگر چه افراد زیادی نیز ممکن است به این وبلاگها مراجعه کنند، اما اطلاق حرفه ای گرایی بر این نوع روزنامه نگاری صحیح نیست.ما برای حرفه ای گرایی در روزنامه نگاری چند ویژگی قایلیم ؛ نخست اینکه این شغل ، حرفه دایمی و با اجرت فرد محسوب شده و محل اصلی امرار معاش فرد از طریق آن حرفه باشد و دیگر آنکه معیار ها و ضوابط تخصصی و علمی و حرفه ای روزنامه نگاری نیز در آن لحاظ شود.                                                                                                                          

"دکتر فرقانی اضافه کرد:"آنچه باعث سوء تفاهم برخی از همکاران ما شده است این است که توصیف من را به همه اقسام روزنامه نگاری  آنلاین نظیر آنچه در جام جم آنلاین و یا همشهری آنلاین وجود دارد تعمیم داده اند. در سیستم این روزنامه ها عده ای روزنامه نگار، دست اندرکارتولید محتوا برای این شکل از نشریات اینترنتی هستند و همان تعریف روزنامه نگاری حرفه ای بر آن تعلق می گیرد.بنابر این شاید در اینجا یک سوء تفاهم پیش آمده باشد.مقصود من نه نسخه های اینترنتی روزنامه های موجود و شناخته شده ، بلکه عمدتا شامل طیفی از وبلاگها و وب سایتها بوده است که افراد بصورت شخصی در پی ایجاد آن هستند وآنها را ایجاد کرده اند . این شیوه روزنامه نگاری اولا خیلی شخصی است و ثانیا به آن معنا حرفه ای نیست که افراد از طریق آن ارتزاق کنند و به عنوان یک حرفه به آن نگاه کنند. بلکه به عنوان کاری جنبی و تنها برای پاسخگویی به نیازهای یکسری از مخاطبان و یا پاسخگویی به علایق خود شخص مطرح است ، اینکه هر فرد که دست به ایجاد یک وبلاگ زد خود را یک روزنامه نگار ، آنهم روزنامه نگار حرفه ای بداند، یک تصور غلط است. روزنامه نگار حتی می تواند خود را به عنوان یک روزنامه نگار آماتور تلقی کند اما اگر بخواهد خود را حرفه ای معرفی کند ، این دیگرجای بحث و تامل دارد. البته من معتقدم تمام کسانی که حتی وبلاگ نویسی می کنند به هر حال در طیف بسیار متنوع شده امروز روزنامه نگاری قرار می گیرند ولی بالحاظ کردن تعاریف خاص خود ، و نه به عنوان روزنامه نگار حرفه ای در تعریفی که ما از آن می شناسیم ." رییس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در خاتمه بار دیگر با یادآوری تفاوتهای روزنامه های آنلاین و وبلاگها گفت:"روزنامه آنلاین ویزگی خاص خود را دارد به این معنا که محتوای آن حداقل روزی یک بار تغییرمی کند و افرادی به صورت حرفه ای دست اندرکار تولید محتوا برای آن سایت بخصوص هستند و همان وظایفی را که در تحریریه روزنامه مکتوب انجام می دهند برای یک روزنامه اینترنتی هم انجام می دهند .اما وبلاگ ، صفحه ای شخصی است که هیچ یک از ساختار حرفه ای نه به لحاظ نگارش و نه به لحاظ سبک و ساختار و نه به لحاظ تعریفی که ما از روزنامه نگار حرفه ای به عنوان یک شغل ثابت و با اجرت و دایمی می شناسیم را ندارد.پس نمی توان به وبلاگ نویسی روزنامه نگاری حرفه ای اطلاق کرد اما می توان گفت که بلاگرها روزنامه نگار هستند و در میان طیف رنگارنگ انواع روزنامه نگاران حرفه ای و آماتور و وب سایت نویسان حرفه ای و... قرار می گیرند اما اطلاق روزنامه نگار حرفه ای بر آنها اشتباه است."   

نظرات 12 + ارسال نظر

سلام بر شما دوست عزیز وفرهیخته ام !
مرقومه شریفه وبسیار اموزنده شما واصل شد . از ان بسیار اموختم ودر ان دنیایی از متانت وزیبایی شناسی را درک کردم میدانستم که با تمام قدرت درک وتحلیلی که در شما سراغ داشتم سیاه مشقهای حقیر را با دقت مطالعه میکنید و پاسخی متقن را ارایه می فرمایید همان گونه که انجام دادید .
امیدوارم چون همیشه از راهنمایی های حضرتعالی استفاده کنم وافتادگی و تواضع را از شما استاد معزز بیاموزم واز مشتبه شدن امر به خودم هر روز دور تر ودور تر شوم .

با سلام
دغدغه اقای دکتر فرقانی دقیقا دغدغه حرفه ای و تخصصی روزنامه نگاری است . قطعا در دوران کنونی که ابزارهای نوین ارتباطی و بهره گیری از سایت های الکترونیکی وبلاگها سایبرها و روزنامه های انلاین در اختیار همه کسانی است که علاقه مندند مطالب یادداشتها و اخبار و رویدادهایی را در این زمینه ارایه دهند مسلما صاحبان این وبلاگها قطعا کسانی نیستند که اموزش روزنامه نگاری دیده باشند و بخواهند همه مطالبی را که دراین وبلاگها قرار می دهند برطبق اصول علم روزنامه نگاری نوشته و تنظیم کنند . اساسا بررسی اجمالی بیش از ۹۰ درصد وبلاگها نشان می دهد که مسایل بسیار شخصی و ابتدایی افراد حتی در قالب نثر و انشای ضعیف ارایه می شود اما اقبال جامعه به سمت بهره گیری از اینترنت سبب شده که همه علاقه مند باشند که وبلاگی داشته باشند و یاد داشتهای روزمره خود را دران بنویسند . با توجه به این مساله برای اینکه اطلاع رسانی از طریق حتی وبلاگ ها به جز روزنامه نگاری الکترونیکی یا روزنامه نگاری انلاین و یا سایبر در سطح جامعه اینترنتی از کارایی مطلوب حرفه ای برخوردار باشد . باید به تمامی علاقه مندانی که به شکل خودجوش مطالبی در سایت های فارسی می نویسند اموزش روزنامه نگاری و حتی اصول زبان وادبیات فارسی را اموخت و برای وبلاگ نویسان بالاتر می تواند حتی کلاسهای قصه نویسی اینترنتی تشکیل داد . جناب اقای دکتر فرقانی که ریاست محتر م دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی هستند می توانند پیشنهاد به وجود اوردن این رشته ها را به وزارت علوم و تحقیقات و فن اوری ارایه دهند . با تشکر

وبلگتون خوبه (بیشتر از این نظر ندارم چون تازه پیداش کردم)اما خوشحال میشم به مبلاگ من هم سری بزنید
دوستدار دوستداران خدا

کم پیدا شدی؟ اینه رسم رفاقت؟

باشه ... یه روزم نوبت من میشه واست نامه بدم...

شوق 1385,03,28 ساعت 08:54 http://iranemaan.blogfa.com/

بنام حق
نامه ای برای امشب
امشب! درد کشنده! خواب زدگی و ناآگاهـی؛ غفلت و بی خبریست!
امشب! درد پنهان جامعه اینست!
که توده خاموش مردم؛ زبان پیچیده و نامفهوم، روشنفکران و نخبگان موجود را نمی فهمند؛ و نخبگان و روشنفکران مدعی تحول و اصلاحـات، با توجـه به آموخته های خود؛ وابسته به رابطه و قدرت، خیره به تازیانه و نان و شیرینی، شتاب زده و ناشیانه، در راه ناهموار سیاست گام بر می دارند؛ و بدون شناخت موقعیت و نیاز مردم و خواست جامعه؛ ازسیاست و حزب برای مردمی می گویند؛ که مشارکتی درسیاست نداشته؛ سیاست امشب را نمی فهمند؛ سیاست بازان را آنگونه که نیستند؛ می بینند. سیاستمداران را آنگونه که هستند؛ نمی شناسند. و ازحزب بازی سیاست بازان؛ حزب سازی فرصت طلبان؛ و بازی بی قاعده احزاب رابطه گرا و منفعت طلب؛ سرخورده، متنفر، و گریزانند.
نخبگان و روشنفکران اصلاحگرا؛ قبل ازتفکر و اقدام برای شروع هر گونه حرکت اصلاحی، ابتدا می بایست؛ نوع نگرش و گویش زبان و شیوه نگارش و روش مطالعه و تفکر خود را اصلاح کنند.
اگر روشنفکران ونخبگان تحلیل گر سیاسی؛ با چشم باز وبدون غرور و خودخواهی؛ جای خود را به روشنفکران و نخبگان متفکر اجتماعـی بدهنـد؛ و پنجـره هـای مختلف سیاسـی، برای بازشدن پنجره های اجتماعی بسته شود؛ می توان تا حدی به آینده امیدوار بود و شد.
آینده ای روشن و زیبا، در فضایی باز و بدون پنجره؛ آنچنان که روشنفکران و نخبگان سیاسی، امشب! می خواهند؛ و بیداران در جستجوی آن هستند. فردایی! با پنجره های بی پنجره!
امشب! بخاطر ایران و ایرانی! نامه ای برای امشب! را که در دوران اصلاحات توقیف شد بخوان!

[ بدون نام ] 1385,03,28 ساعت 19:03

سلام منتظر حضور سبزتان هستم.

سلام همکار وبلاگ نویس ،
وبلاگ بسیار جالبی دارید.
امیدوارم وبلاگ های موفقی داشته باشیم ودرراه رسیدن به این هدف یکدیگر را یاری کنیم!!
من لینک وبلاگ شما را در صورت تمایل شما در وبلاگم قرار می دهم و از شما هم همین انتظار را دارم.
به امید فردایی روشن.
متشکرم
www.nikipedia.blogfa.com

مطلبی با عنوان جهانی شدن در وبلاگ من منتظر بازدید کنندگان است

...و باز هم سلام
تقر یبا چند هفته ای است که تغییری در مطالبتان حادث نشده .هر روز هم ما را به فردا حواله می دهید .
شما هم شده اید مثل .....!!

مرجان 1385,09,19 ساعت 11:57

سلام وبلاگ خوبی داری یک سوال دارم می خوام بدونم که چه جوری می شه برای وبلاگم تعداد بازدیکنندگان بگذارم اگر منو راهنمایی کنی خیلی ممنون میشم .به وبلاگم سر بزن.

مهدی 1386,09,22 ساعت 16:23 http://www.kavei.blogfa.com

سلام دوست عزیز از مطلب زیبات ممنون خوشحال میشم که سری هم به من بزنی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد