( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

می‌خواهند طفل اینترنت را قرنطینه کنند

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران: "هر گونه اعمال نظر در فضای وبلاگ‌ها و رسانه‌های اینترنتی، با توجه به ویژگی‌های این فضا، می‌تواند فعالیت آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد".

" جواد صبوحی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به طرح ساماندهی وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها، اظهارداشت: "وبلاگ یک فضای اینترنتی است که در صورت حمایت می‌تواند به یک رسانه‌ی فراگیر تبدیل و مخاطبان زیادی را به خود جلب کند."

وی گفت: "در زمینه‌ی اعمال محدودیت در اینترنت، شاهد سه نوع اعمال فیلترینگ و محدودیت در جهان هستیم، یکی می خواهند طفل اینترنت را قرنطینه کنندمحدودیت فراگیر است که بسیاری کشورهای جهان سوم بر روی آن کار می‌کنند. 10 کشور از جمله تایوان، ویتنام، ازبکستان، میانمار، و مالدیو از جمله این کشورهابه شمار می روند. نوع دوم، محدودیت قابل توجه است که توسط کشورهایی مثل کره‌ی جنوبی، امارات و یمن اعمال می‌شود. نوع سوم نیز محدودیت اندک یا نامینال است که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته روی آن کارمی‌کنند، ولی تا به حال این که چه فضایی تحت محدودیت قرار گیرد، مشخص نشده است".

وی اظهار داشت: "اواخر خرداد ماه سال جاری به پیشنهاد وزیر ارشاد، مصوبه‌ای با توجه به اصلی از قانون اساسی و چند مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی، با هدفی تحت عنوان انتظام فرآیند اطلاع رسانی و توسعه‌ی خدمات دسترسی به اینترنت و با تحت الشعاع قرار دادن حفظ ارزش‌های فرهنگی، تقدیم هیات وزیران شد که تصویب و قرار به اجرا شد".صبوحی افزود: "به نظر می‌رسد، با توجه به نبود اینترنت ملی، ثبت و ضبط سایت‌ها، در سایتی که از یک سرور خارجی استفاده می‌کند، چندان منطقی نیست. به طوری که سرور خارجی می‌تواند این سایت را مسدود و یا اطلاعات آن را بردارد و از آن جایی که بسیاری سایت‌ها منبع خبری هستند، این محدودیت می‌تواند به محملی برای استفاده از اطلاعات این سایتها تبدیل شود. همچنین با وجود این که کشور ماهنوز فاقد دیتا‌سنتر ملی است و عمده سایت‌ها از خارج از کشور آپ می‌شوند نمی‌توان مراحل قانونی نیز برای آن ایجاد کرد."

این وبلاگ‌نویس همچنین گفت: "زمانی که ساختار نظام مدیریتی و حقوقی رسانه‌های ما با سابقه‌ چند دهه، هنوز در تدوین و تعریف حدود و مرزهای قانونی خود دارای مشکل است و تا زمانی که نخبگان، مدیران و مجریان سازمان‌های رسانه‌ای نتوانسته‌اند، به تعریف واحدی از جرایم رسانه‌ای دست یابند، نمی‌توان امیدوار بود، در فاصله‌ی زمانی پنج ماهه، طرحی پیشنهاد و ضمانت اجرایی به خود بگیرد."

صبوحی اظهار داشت: "اینترنت هنوز برای ما یک موجود ناشناخته وهمچون طفلی است که نمی‌دانیم با آن چگونه برخورد کنیم، و ظاهرا هنوز می‌خواهند اینترنت جوان ما را در قرنطینه نگه دارند تا نکند آسیبی به این موجود ضعیف، نحیف ولطیف وارد شود".

به عقیده‌ی وی، صاحب نظران و نخبگان اینترنتی باید در این خصوص تصمیم بگیرند، زیرا متاسفانه مساله محدودیت و ساماندهی اینترنت و وبلاگ‌ها اندکی جنبه‌ی سیاسی به خود گرفته که باید بخشی از دید خود را تغییر دهیم و با نگرشی علمی‌، ساختار جدید را تدوین کنیم. وی تاکید کرد: "گرچه ممکن است این محدودیت‌ها زمینه‌ی کار راقدری برای وبلاگ نویسان قدیمی‌محدود ‌کند، اما وبلاگ‌نویسان تازه کار می توانند با بررسی ساختار جدید  تصمیم خود را برای وارد شدن در این فضا و اعمال محدودیت بر آنها خواهند گرفت."

این وبلاگ‌نویس به مشکلات دیگر این طرح از جمله اینکه دارندگان سایت‌ها و وبلاگ‌ها خود را ملزم به ثبت نام نمی‌دانند و همچنین عدم اطلاع‌رسانی متولیان این بحث اشاره و تاکید کرد: " وزارت ارشاد برای بدتر نشدن اوضاع ، باید به فکر راه چاره بهتری باشد. عدم اطلاع رسانی متولیان از این قضیه در این خصوص که این طرح قرار است با چه رویکردی صورت گیرد، باعث سوء استفاده رسانه‌های خارجی از‌آن شده است. در حالی که دقیقا باید هدف از اجرای این طرح و میزان محدودیت آن مشخص شود. وبلاگ نویسان نیز تحت تاثیر جو ایجاد شده و عدم شفافیت موضوع و اطلاع رسانی درست، گاهی اظهار نظرهای غیر علمی‌ می‌کنند،‌ در حالی که بلاگرها نیز باید کمی‌منصفانه تر به قضیه نگاه کنند،‌ زیرا فضا به این شکل بحرانی و جدی نیست، بلکه برگرفته از آن است که نگاه وبلاگ‌نویسان و همچنین وزارت ارشاد به عنوان متولی قضیه، نگاهی علمی ‌و متخصصانه نیست."

نظرات 5 + ارسال نظر
احمدرضا سلطانی 1385,10,20 ساعت 21:29

با نظر شما موافقم.متاسفانه عده ای گمان می کنند اینترنت هنوز نیاز به تکیه گاه و دایه های متعدد دارد که معلوم نیست بر چه اساس ادعای دایه بودن می کند

سمیرا ابهری 1385,10,26 ساعت 12:56

زیبا بود امیدوارم در کارتان موفق باشید آقای صبوحی .به ما هم سری بزنید

هنگامه رستمی 1385,10,26 ساعت 14:25

می بینم که بالاخره مهم شدین!!!!وضعیت خودکارای تحریریه تون چطوره؟کلیدها احتمالا گم نشدن؟چی ؟ نشدن؟ چه عجیب!!!میدونستم برین تهران ممکنه تحت تاثیر آدمهای باکلاس تهرانی دچار تحول بشین.

مهدی 1385,10,29 ساعت 23:15 http://pazhiya.blogfa.com

حالتا خوبه؟مو مویوم.همی ج.ری آمدم.حالا موروم

می خواهندی در کار نیست این طفل به مرگ رسیده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد