( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

تلاش کنیم تا نمره روزنامه نگاری بالا برود

 

" برای آنکه مطبوعات به اقتصادی سالم دست یابند، باید از آزادی بیشتری برخوردار باشند".این مطلب را پدر علم نوین ارتباطات در گفت و گوی اختصاصی خود با "پرانتز " بیان می کند و می افزاید:مهمترین دستاورد مشروطیت از لحاظ نظام حقوقی مطبوعات، پذیرفتن اصل عدم ضرورت صدور امتیاز برای انتشار روزنامه بود و ما امروز آن را یک دستاورد از دست رفته می دانیم متاسفانه این اصل به ورطه عمل در نیامد و هیچگاه ، در هیچ قانونی پیش بینی نشد.  در همه قوانین بعدی همچون قانون اصلاح مطبوعات در سال 1321 شمسی ، لایحه قانونی مصوب  دولت مصدق در سال 1331 شمسی ، لایحه قانونی 1334، لایحه قانونی مصوب شورای انقلاب ، قانون مصوب 1364 و اصلاحات 1379 هیچگاه عدم ضرورت کسب امتیاز را نگنجاندیم ، در حالی که ممنوعیت ضرورت صدور امتیاز مطبوعات در قانون اساسی بسیاری از کشورهای جهان پیش بینی شده است . ما باید در اصل تامین فضای مطلوب آزادی مطبوعات این مشکل را حل کنیم ، ضمن اینکه توقع داریم دکتر معتمد نژاد/ عکس : ایسنا وزارت دادگستری توجه بیشتری به حمایت از آزادی مطبوعات داشته باشد.به نظر می رسد تشکیل دوره کارشناسی ارشد "حقوق مطبوعات" و حضور دانش آموختگان این رشته در کار قضاوت سر انجام به حمایت بیشتر قوه قضاییه از آزادی مطبوعات منجر شود و بتوانیم آن حاکمیت قانونی را که مطلوب ماست تامین کنیم.دکتر کاظم معتمدنژاد با مهم دانستن اصل استقلال اقتصادی مطبوعات گفت : این مساله نیاز به انجام کار علمی در سطح دانشگاهها و بویژه اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله دارد، این امر مستلزم این است که مطبوعات بتوانند محتوای بهتری را به جامعه عرضه کنند .با در نظر داشتن این مهم که ما بطور بالقوه آمادگی داشتن 7 میلیون تیراژ در روز را داریم و از سویی سطح سواد و قدرت اقتصادی مردم ما  نیز در قیاس با بسیاری از کشورها بالاتر است ،  امکان افزایش تیراژها به فراتر از میزان فعلی مهیاست. بنابر این اگر محتوا بهبود پیدا کند، تیراژها نیز بهبود قابل توجهی خواهد یافت  و در نتیجه آگهی ها هم بیشتر در مطبوعات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نویسنده کتاب روش تحقیق در محتواى مطبوعات، بهبود شرایط فعالیت روزنامه نگاری را منوط به حمایت و همراهی نهادهای علمی و دانشگاهی دانست و خاطر نشان ساخت:  برای آنکه مطبوعات به اقتصادی سالم دست یابند، باید از آزادی بیشتری برخوردار باشند و همزمان  باید مقررات کمک به مطبوعات نیز اصلاح و نظام مند شود.علاوه براین لازم است تا آموزش روزنامه نگاری و ضرورت بوجود آمدن رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایجاد این رشته ها کمک کند. بهبود وضعیت روزنامه نگاری بیش از آنکه متوجه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری باشد ، بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگینی می کند. من مطمئن هستم که با بهبود فضای مطلوب آزادی مطبوعات  استقلال اقتصادی آنها و بهبود آموزش روزنامه نگاری ، شرایط تامین استقلال حرفه روزنامه نگاری هم بیشتر تامین خواهد شد و می توانیم امیدوار باشیم که استقلال حرفه ای آرمانی تامین شود.

استاد دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى خاطر نشان ساخت: باید کتابها و منابع بیشتر تخصصی در زمینه روزنامه نگاری داشته باشیم .کتابهای ما در زمینه روزنامه نگاری و روابط عمومی نباید تماما ترجمه باشد ما نیاز به کتابهای تالیفی هم داریم .برای تحقق این امر باید ساعات تدریس استادان روزنامه نگاری و ارتباطات محدود باشد تا  آنها بتوانند صرفا به کار علمی بپردازند.

دکتر معتمد نژاد یکی از دغدغه های خود را تحقق استقلال دانشکده علوم ارتباطات دانست و در این خصوص گفت: با وجود گذشت دو دوره از پذیرش دانشجو در دانشکده ارتباطات و علوم اجتماعی و معرفی مدیران گروههای آموزشی این دانشکده هنوز احکام آنها صادر نشده است و تشکیلات اداری دانشکده جدید نیز به تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی نرسیده است.ادامه این وضعیت دلسردی استادان را در پی خواهد داشت و روزی فرا می رسد که آنها هم  همچون دکتر نعیم بدیعی این دانشکده را ترک خواهند گفت.

 پدر آموزش روزنامه نگارى ایران در خاتمه با بیان اینکه روزنامه نگاری ما محصول شرایط خاصی همچون شرایط استبدادی قاجار و پهلوی و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی است ، گفت: همین شرایط باعث شده است که روزنامه نگاری  نتواند پشرفت چندانی داشته باشد امروز تمامی روزنامه نگاران ، استادان علوم ارتباطات و دست اندرکاران باید تلاش کنند تا نمره روزنامه نگاری ما بالا برود. روزنامه نگاری ما باید جوابگوی نیازهای کشور باشد و بتواند خوانندگان خود را راضی کند .اگر می خواهیم به سوی جامعه معرفتی پیش برویم باید روزنامه نگاری را تقویت کنیم ، باید هویت خود را به دنیا معرفی کنیم . و پیش از آنکه دیگران ما را نقد کنند ، ما خودمان ، از خودمان انتقاد کنیم خلاصه آنکه باید تلاش کنیم تا فضای مطلوب روزنامه نگاری تامین شود.

 

 

روزنامه های دولتی جای روزنامه های خصوصی را تنگ می کنند

"عیبی که من در مطبوعات ایران می بینم دولتی بودن آنهاست" ، این مطلب را خسرو معتضد محقق و مورخ برجسته کشورمان در گفت و گوی خود با "پرانتز" عنوان می دارد و اضافه می کند: روزنامه های دولتی جای روزنامه های خصوصی را تنگ می کنند.دولت باید سهام روزنامه ها را به تمام نویسندگان و کارکنان آن بدهد.همان کاری که امروز در بسیاری از کشورها در حال انجام است ؛ در مصر ، سهام روزنامه الاهرام به نویسندگان آن تعلق دارد ، الاخبار ، خسرو معتضد/عکس: ایراناخبار الیوم ، آخرالساعه هم اینگونه است . روزنامه های بخش خصوصی چون پول کافی برای اداره روزنامه خود ندارند ، یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن اند.مشکلات تعطیلی نشریات بیش از آنکه سیاسی باشد ، ناشی از مشکلات و تنگناهای مالی است و برای همین است که متاسفانه عمر مطبوعات ما کم است.

وی با انتقاد از مدیران و دست اندرکاران امور رسانه ای می گوید :چرا روزنامه های شهرستانی را به دیگران معرفی نمی کنید ، در تاریخ" ابرقو"از زمان آدم و حوا تا امروز سابقه نداشته است روزنامه ای منتشر شود ،اما امروز که کسی پیدا شده و روزنامه ای را در این شهر منتشر می کند پس، چرا به او بها نمی دهید؟

معتضد اگهی دادن به مطبوعات را راهی برای رشد متعادل و هماهنگ مطبوعات می داند و در همین خصوص یادآور می شود : آگهی دادن به مطبوعات حق آنها است. مدیران موسسات مختلف بایدآگهی های خود رابین مطبوعات تقسیم کنند ، چرا باید ایران خودرو در ازای ثروت انبوه خود تنها به چند روزنامه محدود آگهی بدهد، متاسفانه  شرکتهای دولتی و خصوصی بر اساس دوستی و رفاقت خود تنها به چند روزنامه  آگهی می دهند . امروزه تلویزیون فرانسه ملزم شده است یک سوم از درآمد اگهی های دولتی خود را به مطبوعات  اختصاص دهد.

معتضد در ادامه با مقایسه محتوای روزنامه های داخلی با برخی از روزنامه های کشورهای منطقه می گوید:روزنامه البیان دردوبی  صدو هشتاد صفحه است مطالب آن هم از مطالب روزنامه های ما خیلی بهتر است.روزنامه باید همه چیز و از همه مهمتر اخبار داشته باشد. یکبار هم در نمایشگاه مطبوعات این روزنامه ها را عرضه کنید تا همه ببینند چطور کشور کوچکی مثل بحرین هر روز 44 صفحه منتشر می شود و ما هنوز پز فلان روزنامه را می دهیم که این روزنامه مثلا چند صفحه نیازمندی دارد، ما هنوز نحوه صحیح رانندگی کردن را نمی دانیم، روزنامه ها باید نحوه صحیح زندگی کردن و تعامل صحیح را به مردم آموزش دهند.