( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

خبرنگار نباید روی صد شاخه بنشیند

"خبرنگاران ما عادت کرده اند تنها به انتشار رویدادها اکتفا کنند و اگر جایی هم انتقاد می کنند، انتقاد آنها سازنده نیست ."این مدکتر زارعیانطلب را رییس انجمن متخصصان روابط عمومی در گفت  گو با " پرانتز" بیان کرده و اضافه می کند: سطحی نگری در روزنامه های ما بیداد می کند ضمن اینکه در برخی از حوزه ها شاهد کم کاری خبرنگاران هستیم وی با اشاره به اهمیت انتشاراخبار" ارتباطات توسعه" در کشور می گوید : برای تسهیل درنیل به توسعه یک کشوربایستی تمامی نهادها با تعامل و همگرایی با یکدیگر این توسعه را پیگیری کنند؛ یعنی اگر قرار است فرهنگ ارتباطات افزایش پیدا کند باید موبایل با کیفیت در اختیار افراد قرار گیرد و نهادهای قانونگذاری قانونهای مناسب خود را در این خصوص بنویسند ، روابط عمومی مخابرات، به تبلیغات  و اطلاع رسانی در این زمینه بپردازد و روزنامه ها نیز با انتشار اخبار توسعه در حوزه فرهنگ سازی به این مقوله کمک کنند؛ اگر این تعامل صورت بگیرد آن زمان شاهد ایجاد توسعه همه جانبه خواهیم بود .

دکتر زارعیان اضافه می کند: معنای توسعه تنها راه اندازی و افتتاح یک پروژه نیست ؛ رسانه ها اگر بخواهند در توسعه کشور موثر باشند، باید محور پرسشهای سطحی خود را از پرسشهای ساده و بی اثر به سوی سوالات اساسی تغییر داده و مطالعات خود را در عرصه های مختلف افزایش دهند.برای مثال اگرخبرنگار رسانه ای از من سوال کرد که مثلا چرا فیبر نوری قطع شده است و من به وی پاسخ می دهم که دلیل آن برخورد یک دستگاه بولدوزر وزارت راه  به بخشی از شبکه است ،خبرنگار خوب، این پاسخ ارایه شده راخبر کامل و جامع نمی داند.وظیفه خبرنگار توسعه آن است که دهها چرایی را در این خصوص مورد سوال قرار دهد ، اگر مدیران دایما در معرض  این چرایی ها قرار گیرند آن وقت عادت خواهند کرد اطلاعات خود را جامع و کامل به خبرنگاران عرضه کنند.استاد دانشکده خبر یادآور می شود :خبرنگاران ما عادت کرده اند تنها به انتشار رویدادها اکتفا کنند و اگر جایی هم انتقاد می کنند، انتقاد آنها سازنده نیست ، انتقاد آن است که طرف مقابل را به دفاع وادارد و در بسیاری موارد مصاحبه شونده پیروزمیدان می شود؛ چون اطلاعات او از خبرنگاری که خبر را منتشر می کند، بیشتر است.روزنامه نگاری توسعه و روزنامه نگاری ای که به توسعه جامعه کمک می کند باید عمیق و تحقیقی باشد .خبرنگاری که می خواهد به توسعه کشور کمک کند، نباید روی صد شاخه بنشیند تا بتواند مسایل را عمیقا مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و صرفا به انتشار رویدادها کمک نکند .

نظرات 10 + ارسال نظر

جواد جان سلام
همیشه از مصاحبه های پر بارت استفاده می کنم. خسته نباشی خدا قوت.در ضمن چرا موبایلت همیشه خاموشه؟
اومدی سری هم به ما بزن یا علی

ستاره افتخاری 1386,03,11 ساعت 06:21

سلام
خوبید
یعنی چی باید روی یک شاخه بنشینند.همیم مونده که مدیران روابط عمومی ها برای ما تکلیف مشخص کنند.
از اینها گذشته واقعا وبلاگ خوب و متینی دارید درست مثل خودتان.

سلام
ممنون از لطفتون و مرحمتتون
من هم امیدوارم
یاعلی

سلامی چو بوی خوش آشنایی
مممنون از اینکه سری به وبلاگ من زدید.
من هم با نظر شما موافق هستم.
اما ای کاش این نظر را یک استاد علوم ارتباطات بیان می کرد،
نه یک کارشناس روابط عمومی.
موفق باشید.

نمی دانم مقصودتان از استاد ارتباطات چیست .دکتر زارعیان مدرک دکترای علوم ارتباطاتخود را در سال ۸۲ از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده است و صاحب کتابی با عنوان مبانی کلی ارتباطات جمعی است و در حال حاضر نیز مشغول تدریس در این حوزه است.

سلام و درود بر جناب صبوحی بزرگوار که لطفشان شامل حال ما در عصر ارتباط است.
بمانی

جالب بود
شما هم خبرگزاری راه اندازی کرده اید
گفت وگو های جالبی بود
ممنونم

سلام
ازاینکه به من سر زده ای و همینطور شرمنده کرده ای ممنونم.
شما هم مثل اینکه خبرنگار هستی . کدام روزنامه یابهتره بگم نشریه می نویسی . هرجا هستی موفق وپیروز باشی

سلام ممنون که سر میزنید. صحبت های دکتر زارعیان جالب بود استفاده کردم.
اینبار از لایه ی دلتنگی و تلخی در آمده ام.
به خواندن عاشقانه ای از هزاره ی سوم میهمانید.

سلام جواد خان
خسته نباشی.
موضوع مطروحه کلیت ندارد
ضمنا اتفاقا به نظر می رسد امروزه بیشتر مطبوعات تحلیل مدار و مصاحبه مدار هستند تا رویدادمدار.
موفق باشی
راستی بعد از مدتها به روزم
امروز صبح وقتی نحوه مواجهه گوینده " موج روز " با شنوندگان و مخاطبانی که با رادیو تماس داشتند را شنیدم خیلی تاسف خوردم..

با سلام
دنیای وارونه و عجیبی شده است درگذشته روزنامه نگاران منتقد روابط عمومی ها بودند که کارشان را درست انجام نمی دهند اینک روابط عمومی ها هستند که به رغم ضعفهای زیاد شان در قالب منتقد خبرنگاران مطرح می شوند . اری اقای زارعیان راست می گوید مطبوعات ما بسیار ضعیف شده اند وفاقد انتقاد گرایی مقبول ! این به دلیل انست که حربه اصلی فعالیت روزنامه نگاری را از انان گرفته اند وبسیاری از روزنامه نگاران به ویژه اصلاحات را از دور خارج کرده اند و قلم رابه دست تازه واردانی داده اند که متاسفانه به ساز روابط عمومی ها می رقصند . من هیچگاه از روابط عمومی سازمانها خوشم نیامده و به ویژه کارشناسانی که فراموش کرده اند که پایه گذار علم روابط عمومی در امریکا یک روزنامه نگار منتقد و با قلمی اتشین بود . اقای زارعیان بهتراست که به بهبود وضعیت فعالیت روابط عمومی درایران بپردازند ووارد مقوله روزنامه نگاری نشوند . لطفا سانسور نکنید و خود من همه عواقبش رامی پذیرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد