( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

چیزی به عنوان خبر علمی نداریم !

خبر زمانی می افتد که واقعه ای همچون زلزله و یا آتش سوزی رخ می دهد، فعالیتی که بصورت تدریجی انجام می شود، به صورت آنی جواب نمی دهد و این فرآیند را نمی توان خبر نامید" .

بنیانگذار نانو تکنولوژی در ایران با بیان این مطلب می افزاید : در حقیقت ما خبرعلمی نداریم ؛ آنچه وجود دارد ، گزارش و گزارش پیشرفت است .فرض کنید دانشمندان دانشگاه کمبریج اعلام می کنند موفق دکتر رفیعی تبار به کشف ژنی شده اند که بیماری زگیل را کنترل می کند ،  اما هیچ گاه ، تونی بلر در شبکه بی بی سی آن را به عنوان " خبرخوش پزشکی"  اعلام نمی کند. اگر کشف این ژن صحت داشته باشد خوشا به حال دانشگاه کمبریج و اگر هم خبر صحیح نباشد می گویند دانشگاه کمبریج اشتباه کرده است و یا این اکتشاف هنوز تکمیل نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان می کند : در کشورما اخیرا مد شده است همانطور که در زمینه فوتبال خبر می دهیم همانگونه هم در زمینه پیشرفتهای علمی خبر می دهیم ،گزارش پیشرفت ، پروسه ای است که ادامه دارد و در این فرآیند تنها بخشی از این پروسه گزارش می شود ، برای همین است که وقتی آن را به عنوان خبر اعلام می کنیم گویا این پروسه تمام شده است؛ یعنی واقعه ای انجام شده و محصولی عجیب و غریب به بازار عرضه شده است .

وی می افزاید : پس از انتشار خبر داروی ایدز، دکتر فاضل رییس فرهنگستان علوم پزشکی طی ارسال نامه ای به صدا و سیما خاطر نشان کرد که این اخبار را نه یک وزیر ، که یک دانشمند اعلام می کند و دیگر اینکه آنها که این کشف را انجام دادند خودشان این مساله را بزرگ نکردند و تنها گفتند کاری کردیم که می تواند میزان رشد بیماری ایدز را کند کند.خیلی ها در این زمینه فعالیت کرده اند، اما بگونه ای این خبر پخش شد که گمان کردند خبر تازه ای رخ داده است.

رییس بخش نانو تکنولوژی مرکز پژوهش های بنیادی گفت : ما هم در این موسسه کارهایی را مثلا در خصوص تعامل امواج رادیو فرکانسی مثل تلفن همراه با سلولهای مغزی انجام داده ایم که به دستاوردهایی هم نایل آمدیم . من می دانم اگر این مساله کشف داروی ایدزرا اعلام کنیم بلافاصله این خبر اعلام می شود که دانشمندانIPM   کشف کرده اند که استفاده از تلفن همراه سلولهای مغزی را گرم می کند و انواع تبعات را برای آن ذکر می کنند.

 دکتر رفیعی تبار می افزاید : من مخالف گزارش دادن به مردم نیستم ، اما به این هم اعتقاد ندارم که روند پژوهشهای علمی را دچار خبر سازی هایی همچون زلزله و فوتبال کنیم ؛ چون کارعلمی انتها ندارد.اصلا امکان ندارد شما به داروی نهایی ایدز برسید.ممکن است واکسنی را برای آن کشف کنید، اما این دارو فقط بخشی از این بیماری را تعدیل می کند .

وی اضافه می کند : آقای دکترجوادلاریجانی چندی پیش در نامه ای به رهبر انقلاب بر این نکته تاکید کردند که این اتفاقات تصویری را در کشور بوجود می آورد که گویا می توان دریک مقطع زمانی ، مثل کشف قاره آمریکا، همه نوع کشفی را اعلام کنید. در صورتی که این مساله در علم اتفاق نمی افتد.  روند پیشرفتهای علمی تدریجی است و به یکباره رخ نمی دهد.حتی در اروپا و آمریکا که اکتشافات زیادی رخ می دهد هرگز پیشرفتهای علمی اینگونه اعلام نمی شود که مثلا وزیر بهداشت و یا دولتمردان در جلسه مطبوعاتی خبر را اعلام کنند. خبر را باید دانشمندان اعلام کنند چون مسوولیت صحت و سقم آن با خود آنهاست. پیشرفتهای علمی نباید سیاسی شود و در چارچوب رقابتهای جهانی مطرح گردد ؛ شما ملاحظه کردید وقتی خبر کشف داروی ایدز و یا ام. اس اعلام شد مردم چقدر با صدا و سیما تماس گرفتند .در صورتی که  کشف قرص "اینترفرون بتا"  می تواند تبعات بسیار خطرناکی را برای کنترل بیماری ام. اس به دنبال داشته باشد و تولید این دارو تنها یکی از زمینه هایی است که می تواند این بیماری را کنترل کند .

 

نظرات 9 + ارسال نظر
بهروز فرهمند 1386,03,27 ساعت 17:39

سلام
جواد جان
جالب بود.
استفاده کردم.

کورش(k2-4u) 1386,03,28 ساعت 00:44 http://k2-4u.com

سلاموبلاگزیباییداریبهمنهمسربزنتکتولزیکدشمنسرسختبرایپسوردسندرهاhttps://shabgard.org/forums/showthread.php?t=11731http://takfanar.persiangig.com/Cracked/myf/zip/help Tak Tools 2 Beta.GIFhttp://takfanar.persiangig.com/Cracked/myf/zip/Tak Tools 2 Beta.zipSendtoallPlz

آق دست مریزاد. جانا سخن از زبان ما میگوئی.
خبر زدگی .داغ چشانی.هیا هو دوانی...... در مملکت بیداد میکند.
یکی از همین خبر ها مربوط به درمان قطع نخاعی ها با کاشت سلول های بنیادی بود.نمیدانی چه شور و ولوله و انتظاری را در عزیزان زمین گیر و و خانواده های آنان ایجاد کرده بود؟!
واقعآ که باید خدا به داد این -توپ سواران-عاشق تب و لرز- برسد.

سلام
دنیای وبلاگها هم به نوعی در تصرف خبرنگارها و روزنامه نویس ها در آمده!
وبلاگ پر باری دارید.موید باشید.
به من هم سر بزنید.

با سلام خدمت اقای صبوحی
مصاحبه خبری ارزنده ای بود به ویژه اینکه مصاحبه شونده گفته بود که ما اصلا خبر علمی نداریم زیرا علم پدیده ای نیست که دریک لحظه به وجود اید و ازبین برود . علم یک پدیده فرایند مدار است که در ارتباط با ان می توان گزارش خبری - علمی تهیه کرد که اتفاقا در اصول علمی و تکنیک گزارش مطبوعاتی یا روزنامه نگاری عملی دو در این مورد به تفصیل سخن گفته شده است ودانشجویان رشته روزنامه نگاری می توانند با نحوه تهیه وتدوین گزارش علمی - خبری اشنا شوند

مرجان 1386,04,01 ساعت 22:15 http://2bareh.com

سلام پیش کسانی که برای شما کامنت گذاشتند من خیلی کوچولو ام. امیدوارم یه روز مدرس ارتباطات معروفی بشین

محسن 1386,04,07 ساعت 19:03

سلام خسته نباشید
تور وخدا جوابم رو بدین در همین صفحه نظرها
مهدی نصیری چی شده ؟ چرا نیست ؟
اعصابم خورد می شه وقتی می بینم وبلاگش مال یه قرن پیشه .
کمکم کنید .

سلام
با مطلبی جدید به روزم

نقش موبایل در ارتباطات اجتماعی
لطفا این پرسشنامه را پرکنید و ما را در انجام بهتر این تحقیق همراهی کنید
این پرسشنامه به منظور مطالعه تغییرات ناشی از ظهور موبایل در ارتباطات اجتماعی طراحی شده است. پاسخهای شما که بدون ذکر نام خواهد بود؛ ما را در تبیین ارتباطات با واسطه موبایل یاری خواهد رساند.
http://www.mrjavadi.com/question_m/index.asp
ممنون می شوم اگر آن را در پست جداگانه ای قرار دهید تا دوستانتان نیز ما را یاری کنند.
باتشکر- دانشجویان کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد