( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

هیچ برنامه ای برای تولیدات رسانه ای خود نداریم

اعتماد سازی، نیازمند بستر سازی و برجسته سازی است و ما باید در جهت انتشار رسانه هایی شاداب و درخدمت باور عمومی و وفاق و منافع ملی، بکوشیم.

دکتر محمود مختاریان با بیان این مطلب می گوید: تمام دانشکده های روزنامه نگاری کابل رادانش آموختگان دانشکده های ایران اداره می کنند و ما در حال حاضر نیروهای خوب روزنامه نگار را در اختیار داریم و از حیث تربیت متخصصان روزنامه نگاری مشکل چندانی نداریم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه می گوید: در آمریکا 23 نفر 25 هزار رسانه را اداره می کنند، هیچ کس به طور اتفاقی «سی ان ان» را اداره نمی کند. شما در اخبار منتشر شده آنها هیچ تصویری از دانشجوی کره ای که 33 دانشجوی آمریکایی را قتل عام کرد، نمی بینید؛ یعنی کاملا شاهد مدیریت تصویر بر این رسانه ها هستید.

وی با اشاره به نحوه فعالیت برخی مطبوعات در داخل کشورو ایجاد فضای بی اعتمادی از سوی آنها، گفت : باید در خدمت باورهای مردم و شادابی جامعه قدم برداریم و سعی در سیاه نمایی نداشته باشیم.

وی افزود : ما سه هزار سال در بستردیکتاتوری و  300  سال در سیطره نظام سلطه جهانی بودیم . شما از خارجی ها بپرسید که چرا تحقیق در مراکز اتمی برای ما جرم و برای آنها حلال است و چرا در برابر هر دانشمند ایرانی که درهر منطقه دنیا فعالیت علمی می کند، حساسیت نشان می دهند؛ پس قبول کنید که نظام سلطه با ما مشکل دارد.

وی در ادامه می گوید : اداره کردن یک رسانه بویژه رسانه مکتوب کار بسیار دشواری است؛ در سال گذشته رسانه های مکتوب از رشدی 2/1 درصدی برخورار بودند. تعداد وبلاگهای فارسی از یک میلیون فراتر رفت، بنابراین سردبیران ما باید نگاه جدیدی به چگونگی انتشار اخبار خود داشته باشند.

وی نبود اخلاق در رسانه ها را از جمله مشکلات موجود در این مجموعه دانسته و می گوید:ما به راحتی به خود اجازه انتشار اخبار مختلف را می دهیم، در صورتی که در کشورهای دیگر چنین مسأله ای وجود ندارد. وی اضافه می کند: مهم این است که چگونه نقد کنیم که به رواج دموکراسی کمک کرده باشیم. ما پیام نخبگان هستیم ، نقد می کنیم، تحلیل می کنیم ،ریزبین هستیم و پرسشگری می کنیم.

وی داشتن سواد رسانه ای را به فتوژورنالیسم و تصویرسازی در مطبوعات مربوط می داند و می گوید: رویترز درماجرای دیدار آقای لاریجانی و سولانا پنج خبرنگار را به محل برگزاری نشست اعزام کرده بود که یکی از این تعداد ادیتور عکس بود. اما ما اصلاً مدیریت تصویر و عکس نداریم. نشریات ما باید دیدنی و خواندنی باشند و در ابتدا باید دیدنی باشند

وی اضافه می کند: وظیفه ما این است که برای هر قشری خوراک آماده کنیم؛ رسانه ای برتر از رسانه های دیگر است که تولید فکر می کند و کالای اندیشه است. غذا برای خوردن و نشریه برای خواندن است؛ همان طور که دغدغه چیدن میز غذا را برای افزودن به اشتهای خود و خانواده تان دارید، باید این حساسیت را نیز برای روزنامه تان به خرج دهید. نشریه در خارج از ایران اعتبار بیشتری دارد؛ 127 میلیون ژاپنی شمارگانی برابر با  86 میلیون روزنامه دارند. 470 هزار ژاپنی در شبکه توزیع نشریات این کشور کارمی کنند، اما ما هیچ برنامه ای برای تولیدات رسانه ای خود نداریم. شهروند ژاپنی اگر قبل از ساعت 6صبح و 4 بعد از ظهر روزنامه به در خانه اش نرسد، می میرد!

نظرات 11 + ارسال نظر

باسلام خدمت اقای صبوحی
گفت وگوی تان با اقای مختاریان که مدیر فنی - اجرایی بسیار قوی در مطبوعات ایران بوده اند و اینک به عنوان استاد تکنولوژی و چاپ وعلوم ارتباطات کار می کنند بسیار ارزنده و باعث مباهات است . اقای مختاریان در حقیقت پیشکسوت انچه که امروز به نام صفحه ارایی و مدیریت فنی چاپ در تحریریه می شناسیم هستند . حرفهای ایشان بسیار ارزنده است وجود مدیریت بسیار قوی در بخشهای فنی اجرایی و گرافیکی روزنامه های سنتی و همین طور داشتن سیاستهای خبری مشخص که هر روزنامه ای در ابتدای کار باید ان را تعیین کند وسپردن حوزه های خبری روزنامه ها به افراد و خبرنگاران بسیار کارامد و خبره وصاحب اندیشه امروزه یکی ازمبرم ترین نیازهای روزنامه های ما است . ما در شرایط کنونی سردبیرهای بسیار ضعیف و مدیران فنی - اجرایی انهم ضعیف در حد کافی داریم ! اماباید با سیاست گذاریهای صحیح در داخل روزنامه ها خبرنگاران بسیار قوی در حوزه های مختلف داشته باشیم که ضمن ارایه خبر های واقعی به روزنامه ها تحت مدیریتهای تخصصی و فنی روزنامه ها اخبار را در قالب های شکیل به خوانند گان ارایه دهند . اری در غرب هیچکس به طور اتفاقی خبرنگار نمی شود بلکه سیاستهای مدیریتی قوی رسانه ای خبرنگاران قابلی می سازد که عده کمی از انان رسانه های پرتیراژ در همه شکل دیداری شنیداری و مکتوب و ...اداره می کنند

سلام جواد عزیز
خسته نباشی
نکات جدیدی در مطلب بود که استفاده کردم...لینکش هم دادم...مرسی

راستی با این مطلب موافقی؟
فعالیت تلکس ویژه خبری در خبرگزاری ها ناآگاه پنداری مخاطبان است...

مهدی 1386,04,30 ساعت 15:20 http://herhero.blogfa.com

سلام
سوسه باز با یه یادداشت بی نظیر دیگه به روز شد.
شما بیای بیشتر از اومدن هر کس دیگه خوشحال میشم
باور کن[چشمک]
منتظرم.
مهدی

خبرنویس 1386,05,01 ساعت 03:43

سلام خسته نباشید! ممنون از مطلبتون

koohejahan 1386,05,08 ساعت 17:24 http://koohejahan.blogfa.com

درباره مرتضی توکلی بخوانید

سلام آقا جواد نمی دونم منو یادته یا نه، من از رفقای نجاتی بودم و توی اتحادیه و همچنین توی ستاد آْقای فیاضی مدتی کوتاه از حضورتون کسب فیض کردیم.در ضمن بی نهایت خوشحال می شم اگه شما بعنوان یک فرد فعال در عرصه ی مطبوعات و وبلاگ نویسی سری به وبلاگ تازه کار بنده حقیر بزنید و این برادر کوچیکه تونو از نظرات و راهنمائیهاتون بی بهره نذارید .آخه من جز علاقه و احساس تکلیف هیچ بهره ای از نوشتن نبردم و نمی دونم چی و چطوری بنویسم. در ضمن می دونم شاید توقع زیادی باشه اما اگه قابل دونستین یه لینک بدین. خیلی دوست دارم از طریق وبلاگ پر بازدید کننده شما معرفی بشم. مشتاق دیدار شما یا علیمدد

با سلام و سپاس بابت لینک،بنده حقیر هم جسارت کردم و در وبلاگ درپیتم یک لینک به شما دادم.در ضمن بدلایلی که بر بنده هم پوشیده است ایمیل شما رو نتوستم بخونم چون بصورت حروف عجیبی بود و متاسفانه فقط کامنت شما در وبلگ رو خوندم که باعث خوشحالی این برادر کوچیکه تون بود. به امید دیدار ،در سایه الطاف حق پیروز باشید .یا علی

سمیرا 1386,05,14 ساعت 07:40 http://samani.eprsoft.com

خیلی شبیه استاد بود، یعنی من که استاد رو می‌شناسم وقتی پست رو خوندم،کامبلاً احساس کردم خوده استاد جلوم نشسته و این حرفها را زده یه جوری اون لحن و ادبیات تو نوشتارت هست. راستی استاد دکتر نیستا اما خیلی استاده...

متاسفانه همین عدم برنامه برای تولیدات رسانه باعث شده است که خانواده ها به فرزندان خود حتی اجازه ندهند که اخبار سراسری از سیما ببیند .چرا که در غالب این خبر تصاویری پخش می شود که علاوه بر جریحه دار کردن احساسات آدمی همیشه یاس و نا امیدی را القا می کند تا نشاط و شادابی را.

سلام! وبلاگ بسیار جذاب و پرمحتوایی دارید.
سرور گرامی لطفا سایت تبلور را جهت حمایت از فرهنگ ایران و ایرانی به نام ( تبلور - پل ارتباطی ایران و فرانسه ) و یا نامی که خود می دانید به پیوندهایتان اضافه کنید! همچنین می توانید لینک خودتان را در زیر اضافه کنید :
http://www.tabalvor.net/modules.php?name=Web_Links

باید از این سایتهای فرهنگی پشتیبانی کنیم برای معرفی ایران و ایرانی به جهانیان ....

جویا 1386,09,25 ساعت 13:36

با سلام وعرض ادب خدمت شما هم وطن عزیز.براستی چرا بعضی از رسانه ها هدف اصلی خود رافراموش کرده به جای اطلاع رسانی صحیح وایجاد وحدت وارامش در کشور به دنبال ایجاد تفرقه و نفرتی کاذب بین ایرانیان هستند؟
چرا مسئولین این نوع رسانه ها فکر می کنند حقیقت فقط نزد ایشان است و ایشان تنها کاشفان حقیقتند و در سراسر ایران بهتر از ایشان هیچ فرد دگر اندیشی قادر به درک حقیقت نیست و بنابر این حق بیان ودفاع از خود را ندارد؟
آیا یک بهائی با مطالعه تهمت های روزنامه حق ندارد در ان رسانه حرفی بزند ودفاعی را بنویسد ؟
چرا این نوع رسانه ها قسمتی از صفحه خویش را به گفتمان اختصاص نمی دهند تا دیگر اندیشمندان نیزدر ان صفحه به دفاع از نظرات واتهامات بپردازد که اولا این گفتمان نشانی باشد بر ازادی ودوم اینکه مردم بهتر حقیقت راتشخیص بدهند.
ایا این عمل زشت یعنی دروغ پراکنی تقرقه افکنی وایجاد اشوب در یک کشور اسلامی جرم نیست ؟
وچرا رسانه ها نسبت به تهمت هائی که به جامعه بهائی می زنند نباید به قوه قضائیه پاسخگو باشند؟
با راه اندازی وبلاگ ناقص خود سعی دارم پاسخی هرچند مختصروساده به آن اتهامات نخ نما شده رسانه ها بدهم ودر واقع این فاصله را کمتر کنم . لطفا بی هیج پیش داوری، مطالب وب را مطالعه بفرمائید منتظر نظر و راهنمائی های شما می مانم
http://jooyya.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد