( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

مطبوعات باید از متخصصان درجه اول استفاده کنند

"فعالیت مطبوعات بویژه در دهه اخیر از لحاظ معنایی و پرداختن به موضوعات متعدد جامعه شناختی ، تاریخی و انسان شناسی به مفهوم عام در خور تقدیراست."

دکتر سید صادق سجادی با بیان این مطلب در گفت و گوی اختصاصی با " پرانتز" خاطر نشان می کند: بخشی از وجوه منفی کار مطبوعات خارج از اراده آنها و برخی در اختیار و تحت کنترل آنهاست.در بخشی که خارج از اراده آنهاست نویسندگان و سردبیران نشریات دایما در هراس اند کهدکتر صادق سجادی آیا می توانند موضوعی را مطرح کنند و یا آنکه نمی توانند.بنابر این همواره با ترس به برخی از موضوعات بویژه موضوعات سیاسی نگاه می کنند.

وی اضافه می کند: آنچه که در حوزه اختیارمطبوعات ماست ولی به نظر من تقویت نشده و باید جدی تلقی شود ، زبان و بیان روزنامه نگاری است که متاسفانه نازل است . گرچه می توان مطالب محدودی نیز در نشریات یافت که شیوه کار آنها به لحاظ زبانی و استفاده صحیح ، به جا و بهره جستن از ترکیبات مانوس واژگان فارسی مطلوب است . اما گاه واژه ای رایج می شود که برخی افراد این واژه را تنها چون اصرار به استفاده از آن را دارند در جایی که اصلا معنایی ندارد استفاده می کنند.روزنامه ها باید ادیتوریال نظام مند ادبی داشته باشند و اجازه ندهند که زبان و بیانشان نازل باشد.

دکتر سجادی خاطر نشان می کند: یکی از رسالتهای روزنامه ها این است که زبان ساده و همه فهم و در عین حال صحیح را به کار ببرند. اگر روزنامه ای زبان و بیان خود را ارتقا دهد و ضمن اجتناب از مغلق گویی به ساده و درست نویسی روی آورد موفق خواهد بود.  

وی همچنین اضافه می کند : گویا  توافقی نانوشته میان روزنامه ها و نشریات دوره ای ، هفته نامه ها , ماهنامه ها و فصلنامه ها به وجود آمده است و آن این است که نشریات دوره ای به موضوعاتی بپردازند که روزنامه ها به آنها نمی پردازند و برعکس. در صورتی که در روزنامه ها نیز امکان پرداختن به موضوعات جدی تاریخی ، اجتماعی ، علمی و هنری وجود دارد . چرا نباید روزنامه ها صفحه ای خاص و در عین حال عالمانه و محققانه را مثلا به تاریخ هنر اختصاص دهند .روزنامه ها نیز می توانند با تشکیل گروهی تخصصی در هفته و یا در هر شماره به طرح یکی از این موضوعات بپردازند.

دکتر سجادی ادامه می دهد: در بسیاری از اوقات من می بینم در روزنامه ها افرادی مسایل تاریخی را می نویسند که اهل این کار نیستند؛ یعنی نه تاریخ می دانند، نه اهل تحلیل تاریخ اند و نه دیدگاه تاریخی دارند.مقالات تاریخی را باید کسانی بنویسند که دارای دیدگاههای تاریخی اند . هر کسی که دو کتاب تاریخ خواند نمی تواند مقاله تاریخی بنویسد. متاسفانه این تفکر در کشور ما جا افتاده است که مثلا اگر کسی کتاب جنگ ایرانیان در چالدران و یا سینوهه طبیب را بخواند تصور می کند مورخ شده است . مطبوعات باید از متخصصان درجه اول رشته های مختلف استفاده کنند . روزنامه ها بعد از رادیو و تلویزیون مهمترین عامل ارتقا و یا تنزل آگاهی عمومی اند.آنها حتی می توانند با محدودیت تیراژ خود، سطح آگاهی عمومی را افزایش دهند.

نظرات 1 + ارسال نظر
مینو بدیعی 1386,06,13 ساعت 17:34

با سلام
اقای دکتر سید صادق سجادی نظریات خوبی در مورد زبان ونثر روزنامه نگاری مطرح کرده اند که همانگونه که ایشان اشاره کرده اند زبان و نثر روزنامه نگاری در شرایط کنونی بسیار ضعیف است و اینهم یکی دیگر از مشکلات روزنامه نگاری امروز جامعه ما است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد