( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

ورود غیر حرفه ای ها سوداگری در نشریات را ترویج داده است

" نشریات ما در حال فاصله گرفتن از حرفه ای گرایی اند" . دکتر علی گرانمایه پور با بیان این مطلب در گفت و گو با پرانتز می افزاید :" ورود غیر حرفه ای ها به مطبوعات باعث ترویج روحیه سوداگری در نشریات شده و از سوی دیگرموجب گردیده تا ارزش و اعتبار روزنامه نگاری متزلزل شود و در پی آن روزنامه نگار از فردی اندیشمند ،دکتر گرانمایه پور / عکس : ایسنا قلم به دست و صاحب سبک به کارمندی حقوق بگیر تبدیل شود و مجبور باشد برای دریافت حقوق ماهیانه یکصد و هشتاد تا دویست هزارتومان تنها ، ساعت موظفی خود را تکمیل کند . این مهم در درازمدت به روز مره گی روزنامه نگار منجر می شود و او را بی انگیزه می کند. برای همین است که گاهی می شنویم مدیران روزنامه ها صفحات نشریه خود را اجاره می دهند. اینجاست که روزنامه نگار عملا تبدیل به ویزیتور صفحه ای تبدیل می شود و همین مساله شان و شخصیت روزنامه و روزنامه نگار را پایین می آورد.

وی  اضافه می کند : یکی دیگر از مشکلات روزنامه نگاری امروز پخش رانت در روزنامه هاست.بعضی از روزنامه های ما که از مزیت و امتیازات نسبی بیشتری برخوردار هستند از فرصتهایی استفاده می کنند که برای آنها درآمد ایجاد می کند و این مساله نیز روزنامه نگاری امروز را با چالشهای عمده ای مواجه کرده است.

وی یکی از دلایل کاهش سطح انگیزه ها در مطبوعات را نبود امنیت شغلی  دانسته و می افزاید:در برخی از روزنامه ها وقتی موضوع افزایش دستمزدها از سوی روزنامه نگاران مطرح می شود مدیران و سردبیران خطاب به آنها می گویند اگر شما هم نباشید این روزنامه چاپ خواهد شد .وقتی روزنامه ای خبر تولیدی ندارد و روزنامه ها به اخبار تلکس خبرگزاری ها وابسته می شوند شنیدن این گفته ها نیز امری طبیعی است. جالب اینکه  در این میان گاهی نیز می شنویم برخی ازمدیران نشریات ، روزنامه خود را با هفت و یا هشت نفر منتشر می کنند .این مساله برتری یک مدیر روزنامه را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده عمق فاجعه در برخی از نشریات ماست.همین فضا باعث می شود غیر حرفه ای ها و گاهی داننشجویان رشته فیزیک ، شیمی ، پزشکی هم روزنامه نگار و خبرنگار می شوند.ما عرصه را برای کسی تنگ نمی کنیم اما نکته اینجاست که وقتی فضای کار برای متخصصان و حرفه ای ها وجود ندارد و در قبال دریافت دستمزد پایین کار می کنند غیر متخصصان وارد عرصه حرفه ای می شوند.روزنامه های ما به ادرات چاپ خبر و نه کانونهای تولید فکر و اندیشه تبدیل شده اند.

دکترگرانمایه پور اضافه می کند : مادام که در کشور انجمن های صنفی فعالی نداشته باشیم که از امنیت شغلی روزنامه نگاران حمایت کند روزنامه های ما همچنان با چالش هایی اینچنینی مواجه خواهند بود . چه بسیار روزنامه نگاران قدیمی که به تدریج به حاشیه رفته اند و تجربیات شان را نیز همراه خود می برند .

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان می کند : یکی  دیگراز مشکلات ما در عصر جدید مطبوعات این است که از تجربیات گذشته خالی هستیم . اگر می بینید سی . ان . ان همچنان پابرجا ایستاده است بدلیل وجود افرادی چون لری کینگ و افرادی نظیر اوست. بنابر این  باید وجود قدیمی ها  را  به عنوان ستونها و پایه های  رشد مطبوعات باور کرد .اگر تحریریه های ما خالی از روزنامه نگاران کهنه کار شود روزنامه ها موفق به رشد کیفی نخواهد شد.

 

رابطه منطقی بین دانشگاه و اتاق خبر وجود ندارد

"هیچگونه رابطه منطقی بین دانشگاه و اتاق خبر وجود ندارد".دکترسید وحید عقیلی در گفت و گوی خود با" پرانتز " می گوید: یکی از مهمترین مسایلی که در حوزه علوم ارتباطات و روزنامه نگاری شاهددکتر عقیلی / عکس : همشهری آنلاین آن هستیم این است که هیچگونه رابطه منطقی بین دانشگاه و اتاق خبر وجود ندارد. این اشکال را می توان در دیگر حوزه های علمی همچون حلقه واسطه میان صنعت و دانشگاه هم به عینه دید.

رییس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: اگر بتوانیم سیستمی را پیاده کنیم که سرفصلها و عرف دانشگاهی این امکانات را بوجود بیاورد که دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی بتوانند با مراکز تولید خبر رابطه وثیق و منطقی داشته باشند در این صورت بیشتر می توانیم شاهد رونق ارتباطات و روزنامه نگاری باشیم ؛ به عبارت دیگر مادامی که روزنامه نگار ما تنها بصورت تئوریک در کلاسهای درس خبرنویسی و مصاحبه و گزارش را مشق می کند و سپس قصد دارد در مرکز خبر آن مفاهیم را پیاده کند دچار مشکل خواهیم بود بنابر این  باید برنامه ریزی ها و سرفصلها بطور عملی بگونه ای انجام شود که فاصله میان این دو کمتر شود.

مترجم کتاب پیشتازان علم ارتباطات اضافه می کند: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد کاهش میزان شمارگان نشریات به حدی هستیم که از یکسوی نشریات جدید بوجود نمی آیند و از سوی دیگر نشریات قدیم هم به تعدیل نیرو می پردازند و نتیجه آنکه فارغ التحصیلان این دو رشته مهم که امروزه در بسیاری از حوزه های بین المللی ، اجتماعی ، انسانی و حتی اقتصاد حرف اول را می زنند بعد از فارغ التحصیلی کاری برای انجام دادن در رشته خود ندارند.


سوابق اجرایی دکتر عقیلی:

 

دبیر سرویس اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز ، - عضو هیات علمی گروه ارتباطات – دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی - مدیر گروه کارشناسی ارشد و ارشد گروه ارتباطات اجتماعی واحد تهران مرکز - بمدت پنج سال - سر دبیر فصلنامه رسانه به مدت پنج سال ، معاونت آموزشی – مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها - مدیر کل دفتر استخدام و تامین هیات علمی – سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی- بمدت دو سال - رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی – واحد علوم و تحقیقات – دانشگاه آزاد اسلامی