( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

حق در هر جا که باشد مطبوعات هم آنجایند

" اطلاعات چیزی جز بازنمود واقعیت نیست" این مطلب را دکتر عباس حری در گفت و گو با " پرانتز" عنوان می کند و می افزاید : آنچه واقعیت را منعکس نکند یا تصویری دیگر از واقعیت ترسیم کند اطلاعات نیست بلکه باید آن را " شبه اطلاعات"  نامید.

رئیس انجمن ترویج علم ایران ضمن ارایه تعریفی از جامعه اطلاعاتی می گوید:  زمانی که ما از جامعه اطلاعاتی سخن می گوییم، منظورمان جامعه ای است که همه تصمیم گیریها و برنامه های آن مبتنی بر حقایق باشد. دکتر حریبدون اتکا بر اطلاعات، نمی توان به جامعه اطلاعاتی دست یافت هر چند که به جدیدترین ابزارهای ارتباطی و انتقال و داد و ستد اطلاعاتی مجهز باشد. به همین دلیل است که کسانی چون فرانک وبستر، که خود نظریه پرداز جامعه اطلاعاتی هستند، جامعه اطلاعاتی را پدیده ای آرمانی می دانند، یعنی چیزی که در حال حاضر مصداق یا ما به ازای خارجی ندارد ؛ ولی باید برای نیل به آن تلاش کرد. شرط گام نهادن و پیش رفتن در چنین مسیری آن است که جامعه همه بخشهای خود را بسیج کند. از خانواده تا مدرسه تا محل کار تا دانشگاه و حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جز آن، باید به چنین سمت و سویی حرکت کند. جامعه باید به اطلاعات درست، محل دستیابی به آن، شیوه(های) دستیابی به آن، و از میان برداشتن موانع و تلاش در هموارسازی این راه بیندیشد.

معاون پژوهشی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اضافه می کند : اطلاعات، یعنی بازنمایی درست واقعیت از هرز رفتن ها، برنامه ریزیهای غیرواقع بینانه، آموزشهای بدون کار برد، سیاستهای اقتصادی نامطمئن و مانند آن جلوگیری می کند. بنابراین، برای نیل به جامعه اطلاعاتی، کل جامعه باید مسؤولیت بپذیرد. هیچ یک از آحاد حقیقی و حقوقی جامعه به تنهایی کافی نیست. در جامعه اطلاعاتی، جماعت در کلیتش حائز اهمیت است و خرد جمعی در این زمینه کارساز است. از نظر من جامعه مورچگان یا جامعه زنبورهای عسل، جامعه ای اطلاعاتی است، چون جمع است که وظیفه یکایک اعضا را تعیین می کند و بیان "یدا... مع الجماعه" ناظر بر این معناست.

مدیر مسوول مجله اطلاع ‌شناسی به نقش مطبوعات در جامعه اشاره می کند و می گوید : مطبوعات زبان مردم اند. رسالت مطبوعات واداشتن صاحبان وظیفه و مسؤولیت به رعایت جانب حق و انصاف است. حق در هر جانب که باشد در مطبوعات آنجایند و جانبداری از ناحق جایگاه آنها نیست.

مولف کتاب" اطلاع‌رسانی ؛ نظام‌ها و فرایندها“، تصریح می کند : توسعه دانش محوری، که بخشی از وظایف نشر به معنای عام و تمامی وظیفه مطبوعات به عنوان زبان گویای مردم است فقط موکول به آگاهاندن مردم از جریانهای اجتماعی است و آگاهی و اطلاع، به معنای بازنمایی واقعیت است. مطبوعات هرگاه بخواهند رسالت دانش محوری خود را ایفا کنند باید آنچه را که هست بدان گونه که هست منعکس کنند. نه کوچک نمایی اطلاع رسانی است و نه بزرگ نمایی. واقع نمایی عین اطلاع رسانی است و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی وظیفه عمده مطبوعات است. آگاه کردن مسؤولان از خواستهای مردم و آگاه کردن مردم از عملکرد مسؤولان باید کانون توجه مطبوعات باشد.


درباره دکتر حری :

آقای دکتر عباس حرّی؛ رئیس انجمن ترویج علم ایران و دکتری علم اطلاع‌ رسانی از دانشگاه کیس آمریکاست.    ایشان علاوه بر این معاون پژوهشی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ،مدیر مسئول مجله اطلاع ‌شناسی ،عضو هیات تحریریه مجلات روان‌شناسی و علوم تربیتی؛ پل فیروزه ؛ و کتابداری و مؤلف چندین کتاب از جمله کتاب‌های: ”اطلاع‌رسانی: نظام‌ها و فرایندها“، ”اطلاع‌رسانی: نگرش‌ها و پژوهش‌ها“، و ”آیین نگارش علمی“می باشد. سال گذشته انجمن مفاخر فرهنگی آیین بزرگداشتی را به بهانه هفتادمین سالروز تولد ایشان برگزار کرد.