( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

حق در هر جا که باشد مطبوعات هم آنجایند

" اطلاعات چیزی جز بازنمود واقعیت نیست" این مطلب را دکتر عباس حری در گفت و گو با " پرانتز" عنوان می کند و می افزاید : آنچه واقعیت را منعکس نکند یا تصویری دیگر از واقعیت ترسیم کند اطلاعات نیست بلکه باید آن را " شبه اطلاعات"  نامید.

رئیس انجمن ترویج علم ایران ضمن ارایه تعریفی از جامعه اطلاعاتی می گوید:  زمانی که ما از جامعه اطلاعاتی سخن می گوییم، منظورمان جامعه ای است که همه تصمیم گیریها و برنامه های آن مبتنی بر حقایق باشد. دکتر حریبدون اتکا بر اطلاعات، نمی توان به جامعه اطلاعاتی دست یافت هر چند که به جدیدترین ابزارهای ارتباطی و انتقال و داد و ستد اطلاعاتی مجهز باشد. به همین دلیل است که کسانی چون فرانک وبستر، که خود نظریه پرداز جامعه اطلاعاتی هستند، جامعه اطلاعاتی را پدیده ای آرمانی می دانند، یعنی چیزی که در حال حاضر مصداق یا ما به ازای خارجی ندارد ؛ ولی باید برای نیل به آن تلاش کرد. شرط گام نهادن و پیش رفتن در چنین مسیری آن است که جامعه همه بخشهای خود را بسیج کند. از خانواده تا مدرسه تا محل کار تا دانشگاه و حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جز آن، باید به چنین سمت و سویی حرکت کند. جامعه باید به اطلاعات درست، محل دستیابی به آن، شیوه(های) دستیابی به آن، و از میان برداشتن موانع و تلاش در هموارسازی این راه بیندیشد.

معاون پژوهشی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اضافه می کند : اطلاعات، یعنی بازنمایی درست واقعیت از هرز رفتن ها، برنامه ریزیهای غیرواقع بینانه، آموزشهای بدون کار برد، سیاستهای اقتصادی نامطمئن و مانند آن جلوگیری می کند. بنابراین، برای نیل به جامعه اطلاعاتی، کل جامعه باید مسؤولیت بپذیرد. هیچ یک از آحاد حقیقی و حقوقی جامعه به تنهایی کافی نیست. در جامعه اطلاعاتی، جماعت در کلیتش حائز اهمیت است و خرد جمعی در این زمینه کارساز است. از نظر من جامعه مورچگان یا جامعه زنبورهای عسل، جامعه ای اطلاعاتی است، چون جمع است که وظیفه یکایک اعضا را تعیین می کند و بیان "یدا... مع الجماعه" ناظر بر این معناست.

مدیر مسوول مجله اطلاع ‌شناسی به نقش مطبوعات در جامعه اشاره می کند و می گوید : مطبوعات زبان مردم اند. رسالت مطبوعات واداشتن صاحبان وظیفه و مسؤولیت به رعایت جانب حق و انصاف است. حق در هر جانب که باشد در مطبوعات آنجایند و جانبداری از ناحق جایگاه آنها نیست.

مولف کتاب" اطلاع‌رسانی ؛ نظام‌ها و فرایندها“، تصریح می کند : توسعه دانش محوری، که بخشی از وظایف نشر به معنای عام و تمامی وظیفه مطبوعات به عنوان زبان گویای مردم است فقط موکول به آگاهاندن مردم از جریانهای اجتماعی است و آگاهی و اطلاع، به معنای بازنمایی واقعیت است. مطبوعات هرگاه بخواهند رسالت دانش محوری خود را ایفا کنند باید آنچه را که هست بدان گونه که هست منعکس کنند. نه کوچک نمایی اطلاع رسانی است و نه بزرگ نمایی. واقع نمایی عین اطلاع رسانی است و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی وظیفه عمده مطبوعات است. آگاه کردن مسؤولان از خواستهای مردم و آگاه کردن مردم از عملکرد مسؤولان باید کانون توجه مطبوعات باشد.


درباره دکتر حری :

آقای دکتر عباس حرّی؛ رئیس انجمن ترویج علم ایران و دکتری علم اطلاع‌ رسانی از دانشگاه کیس آمریکاست.    ایشان علاوه بر این معاون پژوهشی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ،مدیر مسئول مجله اطلاع ‌شناسی ،عضو هیات تحریریه مجلات روان‌شناسی و علوم تربیتی؛ پل فیروزه ؛ و کتابداری و مؤلف چندین کتاب از جمله کتاب‌های: ”اطلاع‌رسانی: نظام‌ها و فرایندها“، ”اطلاع‌رسانی: نگرش‌ها و پژوهش‌ها“، و ”آیین نگارش علمی“می باشد. سال گذشته انجمن مفاخر فرهنگی آیین بزرگداشتی را به بهانه هفتادمین سالروز تولد ایشان برگزار کرد.

 

نظرات 23 + ارسال نظر
رستمی 1386,08,21 ساعت 09:44

چقدر نظرات زیاده.آدم تعجب میکنه!!!!!!!!!!!!

مهدیه امامی 1386,08,22 ساعت 09:03

سلام جناب آقای صبوحی
اطلاعات عنصر کلیدی جامعه اطلاعاتی است. اگر این عنصر به دروغ و انتشار شایعات مبدل شود جامعه اطلاعاتی هم نقش خود را از دست خواهد داد.موفق باشید

این دیدگاه مناسب جوامعی است که هنوز در مرز توسعه یافتگی و نیافتگی مانده اند . متشکرم جوادجان موفق باشی

صدرا حسین نژاد 1386,08,27 ساعت 07:17

تصویری که استاد از جامعه اطلاعاتی ارایه داده اند در جوامع توسعه یافته نیز تحقق نیافته است .نظامهای مطبوعاتی هنوز در دست بنگاههای رسانه ای بزرگ اداره می شوند و نمی توان نشانی از عدالت رسانه ای در این جوامع جست ...

روحپرور 1386,08,27 ساعت 19:32

با سلام اولین بار است که سری به خانه دیجتالی ات زدم .
خانه ات مثل همیشه پر مغز است .
سربلند باشی . امیر

جویا 1386,09,04 ساعت 10:05

با سلام وعرض ادب خدمت شما هم وطن عزیز.براستی چرا بعضی از رسانه ها هدف اصلی خود رافراموش کرده به جای اطلاع رسانی صحیح وایجاد وحدت وارامش در کشور به دنبال ایجاد تفرقه و نفرتی کاذب بین ایرانیان هستند؟
چرا مسئولین این نوع رسانه ها فکر می کنند حقیقت فقط نزد ایشان است و ایشان تنها کاشفان حقیقتند و در سراسر ایران بهتر از ایشان هیچ فرد دگر اندیشی قادر به درک حقیقت نیست و بنابر این حق بیان ودفاع از خود را ندارد؟
آیا چون جامعه بهائی در مجلس ویا ارگان ورسانه ای نماینده ویامدافعی ندارد این رسانه ها ازادند که هرچه می خواهند بتوانند بنویسند ؟
آیا یک بهائی با مطالعه تهمت های روزنامه حق ندارد در ان رسانه حرفی بزند ودفاعی را بنویسد ؟
چرا این نوع رسانه ها قسمتی از صفحه خویش را به گفتمان اختصاص نمی دهند تا دیگر اندیشمندان نیزدر ان صفحه به دفاع از نظرات واتهامات بپردازد که اولا این گفتمان نشانی باشد بر ازادی ودوم اینکه مردم بهتر حقیقت راتشخیص بدهند.
ایا این عمل زشت یعنی دروغ پراکنی تقرقه افکنی وایجاد اشوب در یک کشور اسلامی جرم نیست ؟
وچرا رسانه ها نسبت به تهمت هائی که به جامعه بهائی می زنند نباید به قوه قضائیه پاسخگو باشند؟
با راه اندازی وبلاگ ناقص خود سعی دارم پاسخی هرچند مختصروساده به آن اتهامات نخ نما شده رسانه ها بدهم ودر واقع این فاصله را کمتر کنم . لطفا بی هیج پیش داوری، مطالب وب را مطالعه بفرمائید منتظر نظر و راهنمائی های شما می مانم
http://jooyya.blogfa.com/

مجید 1386,09,04 ساعت 22:38 http://whitehouse.blogsky.com

سلام امیدوارم روزی شونصد هزار تا بیننده داشته باشی (بالاخره هر چه باشد روزنامه‌نگاری!)
ممنون از این که وقت برای نظر دادن صرف کرده بودی، وبلاگت خوب و البته تخصصی است. حداقل با قالب و ساختارش حال کردم!

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات کاملتر و تصمیم گیری بهتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
و یا با شماره تلفن 77510844 (021 ) تماس بگیرید.

بابا این عکست تو وبلاگ من چه کا می کنه. بیا ور دار ببرش.

رستمی 1386,09,10 ساعت 14:18

آقا من تسلیمم بردارین این کامنت بالایی رو.

س.خ 1386,09,11 ساعت 22:04 http://www.skhalaji.blogspot.com/

سلام
دنبال مطلبی می گشتم وبلاگ شما را دیدم ضمن این که گفتم دعوتتان کنم وبلاگ جدید مرا ارزیابی کنید
پیروز و شادکام باشید

من 1386,09,12 ساعت 10:13

شما خیلی خیلی خیلی بد جنسین(چرا اینجا تصویر زبون درازی نداره؟)

من 1386,09,12 ساعت 10:14

بابا صداقت!اند حقانیت!اعتماد به نفس!من غلط کردم بخدا.

ف ه 1386,09,20 ساعت 11:15

سلام بر سخنران تحریریه!
خوبید؟ما رونمی بینید خیلی شادید هااااااااااااااا!
اگه منو شناختی خیلی باهوشی
من اول اسمم ف آخر اسمم ه هست
این هفته هم مشهد بودم
بازم آدرس بدم؟
بابا غلامی ام البته سرکار خانم غلامی
سلام برسون


مهدی 1386,09,25 ساعت 15:17 http://www.kavei.blogfa.com

سلام دوست عزیز از مطلب زیبات ممنون خوشحال میشم که سری هم به من بزنی

... 1386,09,27 ساعت 22:24

حالا هی با این کامنتا بازی کنید

همزمان با اعیاد خجسته غدیر و قربان دانشکده صدا و سیما جشنواره پایان نامه های برتر دانشجویان دانشکده صدا و سیما را برگزار می کند.
در این همایش که از ساعت 10 الی 12 سوم دیماه 86 برگزار می شود پایان نامه این صغیر محمد زندکریمخانی با عنوان ( بررسی رابطه انگیزه های وبلاگ نویسی با ویژگی های جمعیت شناختی وبلاگ نویسان فارسی زبان ایرانی ) به عنوان پایان نامه برتر معرفی می شود. به امید جشنواره خوارزمی.

سلام. اینجا را دوباره آب و جارو کرده ایم و برای شما فرش قرمزی گسترده ایم!

سلام.اخرین منجی دبیر خانه الکترونیکی خود را افتتاح کرد.خبر آنرا در جامعه اطلاعاتی بخوانید.وآنرا منعکس کنید.

بازخوانی اندیشه آنتونیو نگری


ضرورت تولید مناسبات اجتماعی و اقتصادی نو برای دموکراسی را در روزنامه سرمایه بخوانید
http://www.sarmayeh.net/webfa/NewsView.aspx?NewsId=57411

سلام آقای صبوحی خسته نباشید.

سلام به دوست و همشهری عزیزم .
خوشحالم که از طریق یکی از دوستان تونستم وبلاگ شما رو ببینم .
منم هم بچه ی مشهد و هم ساکن مشهد هستم . سایتم هم ایران سهراب نام داره که اومدم بهتون بگم خوشحال میشم با شما تبادل لینک داشته باشم . از اونجایی که ما با هم همشهری هستیم و به نوعی خودجوش در دنیای مجازی امیدوارم دعوت منو قبول کنین .
به من هم سر بزنید .
شاد و خرم بمانید [خجالت]

سلام آقای صبوحی
از اینکه به ایران سهراب لینک دادید از شما ممنونم . من لینک شما رو گذاشتم روی سایتم . امیدوارم دوستی من و شما همچنان ادامه داشته باشه . در ضمن از داشتن دوست خوبی چون شما خدا رو شکر می کنم .
راستی آقای صبوحی یادم رفت بگم که لینکی که شما توی وبلاگتون به من دادید به صفحه تماس با من میره و نمیره به صفحه اصلی .میشه اینو ویرایش کنین و آدرس صفحه اصلی سایتم رو بدید بهش ؟
ممنونم از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد