( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

روابط عمومی را با خطاطی و پارچه نویسی اشتباه گرفته ایم

" متاسفانه بین عرصه ارتباطات و سازمانهای مختلف پیوند مناسبی برقرار نشده و به همین دلیل بخشی از فارغ التحصیلان علوم ارتباطات و روزنامه نگاری پس از فارغ التحصیلی ، بلاتکلیف می مانند".

دکتر مسعود کوثری در گفت و گو با " پرانتز "با بیان این مطلب اضافه می کند : تنها بخشی از متخصصان علوم ارتباطات که در حوزه روزنامه نگاری و خبرنگاری فعالیت می کنند می توانند جذب بازار کار شوند و دیگران معمولا مشاغل نامرتبط با این رشته را انتخاب می کنند.گسترش این فرهنگ که ارتباطات مساوی با خبرنگاری و روزنامه نگاری نیست ، یکی از ضرورتهایی است که باید به آندکتر مسعود کوثری توجه کرد و به این طریق بازارکار مناسبی برای همه این عرصه ها به وجود آورد ؛ به عنوان مثال سازمانهای تحقیقاتی مربوط به رسانه ها باید از پژوهشگران "پژوهش رسانه ای" استفاده کنند. هنوز حوزه هایی از ارتباطات همچون ارتباطات خانواده ، پلیس ، ارتباطات سازمانی و یا ارتباطات بهداشت فعال نشده است و به همین دلیل تنها بخش اندکی از این فارغ التحصیلان قادرند جذب بازار کار شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران،نبود ارتباط میان خبرگزاری ها و دانشکده های علوم ارتباطات را مشکل جدی علوم ارتباطات و آموزش این رشته دانست و خاطر نشان کرد : از یک سوی خبرگزاری ها معتقدند دانشگاه با مسایل آنها بیگانه است و از سوی دیگر دانشگاه نیز تصور می کند شاغلان در خبرگزاری ها از آموزش کافی برخوردار نیستند و یا اینکه با مسایل علمی این رشته بیگانه اند و این سوء تفاهم همچنان ادامه دارد.

وی اضافه می کند : نتایج پژوهشی که اخیرا در یکی ازشهرهای ایران انجام شده است نشان می دهد 90 درصد از اعضای روابط عمومی سازمانها رشته های نامرتبط با ارتباطات دارند ؛ باید از مسوولان سوال کرد که چرا این افراد جذب این مجموعه شده اند.به نظر من دولت باید ضابطه مشخصی را تدوین کند تا دانش آموختگان ارتباطات بتوانند در این مشاغل فعال شوند.اما متاسفانه امروزهرکسی که خطاطی می داند  جذب روابط عمومی می شود افراد بر اساس روابطی خاص برای کار در روابط عمومی ها انتخاب می شوند و همین مساله نشان می دهد ما اهمیتی برای روابط عمومی قایل نیستیم و آن را با بریدن جراید و خطاطی و پارچه نویسی اشتباه گرفته ایم. دولت باید ظرفیت اختصاصی برای جذب فازغ التحصیلان این عرصه به وجود بیاورد چون بخش عمده ای از مسایل جهان امروز مربوط به حوزه ارتباطات است که متاسفانه در غالب موسسات از این ظرفیت ارتباطی استفاده نمی شود.

دکتر کوثری خاطر نشان می کند: باید بتوانیم عرصه های فعال نشده ارتباطات را در ایران فعال کنیم. وظیفه دانشگاه علوم ارتباطات فعال کردن عرصه هایی است که هنوز متن علمی مشخصی برای آن وجود ندارد تا بتواند فارغ التحصیلان خود را به سوی سازمانهای متقاضی هدایت کند. متاسفانه در ایران به دلیل اینکه ارتباطات مساوی با روزنامه نگاری انگاشته می شود این عرصه ها در ایران فعال نشده است