( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

روزنامه نگاران برای چاپ اخبار دروغ زیر فشار مدیران رسانه اند

وجود رسانه ها درهرکشور نیازی اجتماعی و اطلاع رسانی در این فرآیند نیاز مهمتری است که گاهی ممکن است با انتشار یک خبردروغ علمی  اثر تخریبی درازمدت و دیرپایی در جامعه بگذارد و آن این که نسل جوان دانشگاهی را در محیط های علمی تباه و سرخورده می کند.

دکتر رضا منصوری در گفت و گو با " پرانتز " ضمن بیان این مطلب می افزاید : به دانشجویی که خبر دروغ علمی را مطالعه می کند نمی توان شیوه های صحیح تحقیق علمی و کار گل کردن و دود چراغ خوردن را آموزش داد سالیانه دهها نفر از بهترین دانشجویان ما از کشور خارج می شونددکتر منصوری خروج بخش قابل ملاحظه ای از آنها تنها به دلیل اطلاع رسانی غلط و کاذب برخی از رسانه ها و سرخوردگی دانشجویان است. وی اضافه می کند :  خوشبختانه اخیرا کسانی وارد رسانه ها شده اند که به برخی از این موضوعات توجه می کنند اما همین عده نیز زیر فشار مدیران خود هستند. مدیران رسانه ها برای چاپ اخبار دروغ روزنامه نگاران را تحت فشار قرار می دهند آنها نیز  مجبور می شوند علیرغم میل خود دروغی را منتشر کنند برای همین است که باید تاسف خورد که چرا رسانه ها نقش خود را نمی شناسند .

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان می کند : ابراز نظرهای علمی غلط و کودکانه در یک جامعه کشاورزی قابل تحمل است و می توان آن را یک شوخی تلقی کرد اما دریک جامعه صنعتی چنین رفتارهایی فاجعه به بار می آورد؛ نسلهایی را تباه می کند  و جوانان را به گمراهی می کشاند.هنگامی که رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور خبر کسب فلان جایزه علمی بین المللی را توسط فلان جوان ایرانی اعلام می کنند که سراپای آن کذب است و هیچگونه حساسیتی در مقابل صدق و یا کذب این خبر نشان نمی دهند همچنین هنگامی که رییس دانشگاهی خود را مرد علمی قرن معرفی می کند و رسانه ها به تفصیل آن را گزارش می دهند باید آن را به حساب رفتار حاکم در یک جامعه کشاورزی دانست که عاملان آن از تفاوت و تقابل رفتار و فرد بی خبرند.

اگر جز این بود این همه برای جوانان المپیادی تبلیغات نمی کردیم و این خیال به سرمان نمی زد که به لحاظ علمی چنین و چنان هستیم.بسیاری از مدیران و مسولان کشور ما ترجیح می دهند کذبی منتشر شود که مردم را آرامش دهد و دردهای ناشی از عقده پیشرفت را تسکین دهد تا اینکه حقیقت پخش شود و مردم را به درد آورد. معاون وزیر علوم دکتر خاتمی اضافه می کند : هنگامی که رسانه ها خبر کذب برنده شدن فلان جوان را پخش می کنند یا خبر بی اهمیت مرد سال شدن کسی را پر اهمیت جلوه می دهند در واقع تسکین دردهای عقب ماندگی جامعه را می دهند یا خود گرفتار عقده پیشرفت هستند و این عقده نیروی محرکه پخش اینگونه اخبار و یا جایزه دادنها می شود ؛ شما ببینید داستان دکتر حسابی چقدربه کشور ما ضرر زده است .آنهایی که متوجه اخبار و اطلاع رسانی غلط هستند چقدر رسانه ها را به دلیل انتشار این اخبار مورد تمسخر قرار می دهند  ؛ روزی که جوانان نسلهای بعدی ما دریابند که نظریه دکتر حسابی در مورد ماده هیچ ارزش علمی ندارد و مورد تمسخر جامعه علمی است ما چه جوابی باید به آنها بدهیم و چگونه تبلیغات اخیر را توجیه می کنیم ؟!

درباره رضا منصوری:

دکتر منصوری در دبستان شریعت در نزدیکی خانی آباد و میدان اعدام درس خوانده و در سال ۱۳۴۴ در دبیرستان رهنما در منیریه تهران دیپلم گرفته است. منصوری همان سال در دانشکده فنی و علوم دانشگاه تهران پذیرفته شد اما به دلیل علاقه به نجوم برای ادامه تحصیل به دانشگاه وین در اتریش رفت. در سال ۱۳۵۱ دکترای فیزیک نجوم گرفت و در همان دانشگاه استخدام شد. بعد از انقلاب در اسفند سال ۱۳۵۸ به ایران برگشت و به عضویت هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درآمد.

وی در مرکز نشر دانشگاهی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی فعالیت داشته و از بنیانگذاران پژوهشگاه دانش های بنیادی(مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات)، مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان (IASBS)  و مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی (ISMO) به حساب می آید و در این مراکز فعالیت می کند.

مجله نجوم که امسال پانزده ساله شده به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی وی منتشر می شود. مجله فیزیک مرکز نشر دانشگاهی، مجله پژوهش فیزیک ایران (نشریه انجمن فیزیک ایران) و مجله علمی دانشگر( نشریه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور) به مدیر مسئولی وی منتشر می شود.

دکتر رضا منصوری فیزیکدان و عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم جهان سوم در سال های ۸۴-۱۳۸۰ معاونت پژوهشی وزارت علوم را به عهده داشت.


خبر مرتبط:

چیزی به عنوان خبر علمی نداریم !