( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

مهندسی محتوا قربانی رشد تصاعدی وبلاگ‌ها شده است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

به اعتقاد یک وبلاگ‌نویس، فقر محتوا و اعتیاد بلاگرها به عارضه "تکرار" چهره بلاگ‌ها را نحیف و توان آن‌ها را برای همراه ساختن مخاطبان از بین برده و تورم لجام گسیخته و قارچ‌گونه آن‌ها، امکان شناخت، بازبینی و اصلاح را سلب کرده است و آن‌ها صرفا به ماندن در این عرصه و باقی ماندن ردپایی از خود می‌اندیشند تا به چگونه ماندن.

جواد صبوحی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: فقدان آگاهی، دانش کافی یا نبود مفاهیم ابزاری برای ایجاد و تسهیل ارتباط با مخاطب و کاربران ویژگی تمامی ‌پدیده‌ها یا فناوری‌های نوظهور است. پویایی فناوری‌ها و نه الزاما تعدد نیز رابطه مستقیمی ‌با ضرورت شکل‌گیری آن‌ها دارد. تجربه وبلاگ‌نویسی در ایران همچون دیگر مظاهر فناوری‌های نوین از این قاعده مستثنی نبود. با این حال رشد تصاعدی وبلاگ‌ها مهندسی محتوا و لزوم تعادل میان داده‌ها را قربانی خود کرد؛ به‌گونه‌ای که هنوز هم مفاهیم سازه‌ها و داده‌های عملیاتی در حوزه تولیدات مضمونی وبلاگ‌ها شکل نگرفته و بلاگرها تجربه بررسی و تحقیق متولوژیک تولیدات خود را ندارند.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از نسل نخست بلاگرها را می‌توان به شرکت‌کنندگان در رقابت نفس‌گیر و طاقت فرسایی تشبیه کرد که برای حضور در چنین رقابتی، بدون اندک تاملی و گاه با تضییع حقوق دیگران عجولانه در حلقه دور گرفتار شده و چندی بعد بدون دریافت اندک پاداشی عطای آن را به لقایش می‌بخشند.

صبوحی گفت: گاه گذار از مراحل متفاوت زندگی، دغدغه معیشت، عدم ارضای نیازها و... نشاط اولیه را از نویسنده سلب می‌کند و او نیز ترجیح می‌دهد چنین مکتب پرنشاطی را به یکباره ترک کند. حال آنکه توزیع سخاوتمندانه اطلاعات از یک سوی و ظهور تعاریف نوینی چون شکاف اطلاعاتی، دیگر رخصتی برای عزلت نشینی شهروندان به هر بهانه‌ای باقی نگذاشته است.

وی افزود: سرمایه‌داران چنین فضایی همواره به تولید، پردازش و توزیع اطلاعات می‌اندیشند و می‌دانند که توفیق در این عرصه مستلزم آگاهی، جسارت و سرعت در دریافت یا انتقال اطلاعات است. همچنین تکرار مداوم چرک‌نویسی انگیزه نویسنده و نیز مخاطب را برای حضور در این عرصه سلب می‌کند.

این وبلاگ‌نویس تاکید کرد: تظاهرات انگیزش برآیند میزان تاثیر انگیزه‌هایی متفاوتی همچون پیوندجویی، کسب اعتبار، امنیت، و... است. بدیهی است چنانچه انگیزه‌های متفاوت توان گذشته خودرا برای درک و فراخواندن انتظارات از دست بدهند به تدریج اندک کورسوی لازم برای ارایه پاسخ مطلوب نیز از میان خواهد رفت.

صبوحی تصریح کرد: شکل‌گیری آرمانشهر پرطمطراق وبلاگ‌ها ابتدایی‌ترین و هیجان انگیزترین انگیزه لازم برای پاسخ به نیازهای بخشی از نسل نخست وبلاگ‌نویسانی بود که تعامل آزادانه و نه آگاهانه را تنها راه پاسخ به نیازهای خود می‌دانستند. بخش دیگر این نسل که یک سر و گردن از گروه نخست بالاتر بودند آنقدر در ارایه اطلاعات به زبان ساده خست به خرج داده‌اند که دیگر رغبتی برای نشستن آماتورها در مکتبخانه آن‌ها باقی نمانده است. حال آنکه پویایی بلاگ‌ها مستلزم آگاهی بخشی حرفه‌ای‌ها و ممارست برای حضور آگاهانه غیر حرفه‌ای‌ها در این عرصه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به زعم جوزف کنراد "مردم بیشتر علاقه‌مند به پیامد کارها هستند، نه انگیزه ". با این حال باید بپذیریم که اطمینان از تاثیرگذاری بیان هرگونه اطلاعاتی بارزترین انگیزه‌ای است که شوق نویسندگان وبلاگ‌ها را برای حضور بیش از پیش می‌کند.

نظرات 8 + ارسال نظر
سپیده افتخاری 1387,06,25 ساعت 08:48

من هم مثل شما معتقدم که تعداد زیاد وبلاگها بدون اینکه در محتوای آنها تغییری حاصل شود نظام هماهنگ آنها را دچار مشکل کرده است.امیدوارم موفق باشید.

رستمی 1387,07,04 ساعت 11:40

خوش به حالتون شما چقدر توی ایسنا دوست و آشنا دارین!!!!!

حمید فخری 1387,07,23 ساعت 09:33

جواد عزیزم
مراتب همدردی من را به مناسبت درگذشت ناگهانی پدر خانم عزیزت بپذیر. نمی دانم چگونه باید تسلیت گفت . من هم شوکه شدم.امیدوارم من را ببخشی تازه مطلع شدم

متاسفم .امیدوارم خداوند روح آن عزیز را متعالی گرداند.کاش ما را خبر می کردید! به سحر عزیز از قول ما تسلیت بگویید

کامران عدالتی 1387,07,23 ساعت 09:40

جواد دوست داشتنی
سلام
من هم شوکه شدم.هنوز نمی دانم خبر را باور کنم یا نه. یادت هست چندی قبل همراه با پدرخانم در تهران بلوار کشاورز همدیگر را ملاقات کردیم.باورم نمی شود.راستی چقدر زود دیر می شود

بسمه تعالی

دعوت به ارائه مقاله و شرکت در همایش


اساتید, دانشجویان, پژهشگران و فعالان عرصه ارتباطات

با احترام و با کمال مسرت به اطلاع می رساند که همایش "گفتمان سازی در رسانه های جهانی" به همت گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم و تحقیقات در روز شنبه 25 آبان ماه سال جاری در محل سالن علامه حلی دانشکده علوم انسانی (1) طبقه هفتم ساعت 14 تا 18 برگزار خواهد شد. «مهلت ارسال مقالات تا 20 آبان ماه»
محور مقالات به شرح زیر می باشد
1- تکتیکها و تاکتیکهای تصویر سازی در رسانه های جهانی
2- بررسی سناریوهای مستتر در گفتمان های رسانه های جهانی
3- بررسی تطبیقی تصویر سازی رسانه های جهانی در طراحی گفتمان ایران
4- طراحی گفتمان در رسانه های سایبر
5- تاثیر قدرت بر گفتمان رسانه ای
6- تاثیر ایدئولوژی بر گفتمان رسانه ای
7- بررسی انواع تصویرسازیهای سیاسی, اقتصادی, فرهنگی, اجتماعی و امنیتی در رسانه های جهانی

قطعا حضور جنابعالی و طرح دیدگاه های ارزشمندتان و ارائه مقالات شما موجب غنای علمی و فرهنگی و بالندگی عرصه ارتباطات در این همایش خواهد بود.

آدرس ارسال مقالات: goftemansazi_2008@yahoo.com

دبیر همایش گفتمان سازی در رسانه های جهانی

کارشناسان تغذیه معتقدند: «تبلیغ مواد غذایی باید از فیلتر سلامت عبور کند. زیرا عدم کنترل تبلیغات مواد غذایی توسط رسانه‌ها به ویژه در رسانه ملی، سبب تشدید مصرف مواد مضر سلامت و تحمیل زیان‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن به جامعه می‌شود.» ایشان دلیل اصلی بروز اختلال در تغذیه جامعه را در پیام‌های رسانه‌ای می‌دانند.
در عین حال کارشناسان امور رسانه‏ای هم معتقدند: «وزارت بهداشت از یک سو برای تمامی محصولات غذایی که در رسانه‏ها، تبلیغ می‏شوند؛ مجوز صادر می‌کند و از طرفی دیگر از سوی همین وزارتخانه شاهد انتشار اخباری مبنی برمضر بودن برخی از همان مواد غذایی هستیم.»
شماره سوم فصلنامه فرهنگ رسانه با موضوع «فرهنگ، رسانه و تغذیه سالم» منتشر شد...
با مطالبی از:
دکتر سید ضیاالدین مظهری
دکتر علی گرانمایه‌پور
مهندس مرتضی سلطانی
م‍ژگان دری
سید بدرالدین احمدی
و احمد پاکزاد
درصورت تمایل به دریافت نسخه‌ای از این شماره با نشانی الکترونیک mecreaders@yahoo.com یا شماره تلفن88473664 تماس بگیرید.

بهرامی 1388,01,25 ساعت 23:58 http://waspishcartoon.com

خیلی مخلصم جوادجون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد