روزنامه نگار

(اجتماعی-سیاسی-فرهنگی-اقتصادی)

وبلاگ منسوخ نمی شود

وبلاگ منسوخ نمی شود

بعد از مدتی سراغی از وبلاگ روزنامه نگار گرفتم. به یاد روزهای داغ وبلاگ نویسی و اشتراک گذاری مطالب با همکاران قدیمی. حس عجیبی به من دست داد که خیلی جالب بود. نه از این جهت که وبلاگ نویسی منسوخ شده و وبلاگ ها خاک می خورند و اثری از نویسندگانش نیست. بلکه از این جهت که توسعه فضای مجازی چقدر ما را از هم دور کرده و به یک خودخواهی ناخواسته رهنمون ساخته است.

آن روزها خیلی راحت تر افکارمان را به اشتراک می گذاشتیم و عرصه وبلاگ نویسی، بستر مناسبی برای نقدهای اجتماعی زمان خودش بود. در بسیاری از موارد شاهد بازخوردهای خوبی هم بودیم ولی اکنون به رغم رشد تکنولوژی و ایجاد بسترهای جدید، از کارهای حرفه ای از جنس زمان وبلاگ نویسی فاصله گرفته ایم.

آن زمان اخلاق به عنوان یک عنصر مهم، باعث دوام و قوام حضور اهل قلم در عرصه فضای مجازی بود که در حال حاضر آن را کمتر مشاهده می کنیم. امروز به رغم وجود عرصه های جدیدی چون فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و غیره .... و با وجود پیشرفت در زمینه شکلی و حتی محتوی، فاصله ها بیشتر شده و اخلاق سیر نزولی پیدا کرده است.

به یاد حرف دوستی قدیمی در عرصه مطبوعات افتادم که می گفت روزنامه هیچ وقت منسوخ نمی شود. کاغذ چه گران باشد و چه ارزان، روزنامه چاپ می شود و مخاطب آن هم تا ابد وجود خواهد داشت. و من هم به استناد حرف های این دوست قدیمی می گویم، وبلاگ هیچ وقت منسوخ نخواهد شد، فضای مجازی چه رشد بکند و چه نکند، مخاطب وبلاگ تا ابد وجود خواهد داشت.

+ قلمی شده در  سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۸ساعت ۸ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

خاطره ای از شهید خرازی

خاطره‌ای از شهید خرازی؛ حتما بخوانید؛

وﻗﺘﯽ تو جبهه ﻫﺪﺍﯾﺎﯼ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺩﺭ ﻧﺎﯾﻠﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﺎﺯﮐﺮﺩﻡ ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﯾﮏ ﻗﻮﻃﯽ ﺧﺎﻟﯿﻪ ﮐﻤﭙﻮﺗﻪ ﮐﻪ ﺩﺍﺧﻠﺶ ﯾﮏ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺳﺖ ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ:

ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺭﺯﻣﻨﺪﻩ ﺳﻼﻡ، ﻣﻦ ﯾﮏ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺩﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻢ . ﺧﺎﻧﻢ ﻣﻌﻠﻢ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎﯼ ﺣﻖ ﻋﻠﯿﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﻔﺮﯼ ﯾﮏ ﮐﻤﭙﻮﺕ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﻔﺮﺳﺘﯿﻢ. ﺑﺎ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺭﻓﺘﻢ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺑﻘﺎﻟﯽ ﮐﻤﭙﻮﺕ ﺑﺨﺮﻡ. ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﻮﺕ ﻫﺎ ﺭﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ، ﺍﻣﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ، ﺣﺘﯽ ﮐﻤﭙﻮﺕ ﮔﻼﺑﯽ ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺘﺶ 25 ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻢ ﺑﺨﺮﻡ... ﺁﺧﺮ ﭘﻮﻝ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺳﯿﺮﮐﺮﺩﻥ ﺷﮑﻢ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺖ ! دﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﮐﻨﺎﺭ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﻃﯽ ﺧﺎﻟﯽ ﮐﻤﭙﻮﺕ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻡ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻢ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺍﻥ ﺭﺍ ﺷﺴﺘﻢ ﺗﺎ ﺗﻤﯿﺰِ ﺗﻤﯿﺰ ﺷﺪ. ﺣﺎﻻ ﯾﮏ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺭﺯﻣﻨﺪﻩ ﺩﺍﺭﻡ ، ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﺗﺸﻨﻪ ﺷﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﻃﯽ ﺁﺏ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ ﺗﺎ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﺑﺸﻮﻡ ﻭ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎ ﮐﻤﮑﯽ ﮐﻨﻢ 
ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺗﻮ ﺳﻨﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﺏ ﺗﻮﯼ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﻃﯽ ﻧﻮﺑﺖ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺁﺏ ﺧﻮﺭﺩﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﺷﮏ ﺑﻮﺩ...

شرمشان باد، کسانی که با اختلاس، دزدی و رانت خواری به خون شهیدان خیانت کردند و می کنند ...

+ قلمی شده در  سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۸ساعت ۷ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

وداع با یک همکار

وداع جامعه مطبوعاتی با روزنامه‌نگاری شریف

محمدرضا رستمی، روزنامه‌نگار و نویسنده هنری و سینمایی، در امامزاده عبدالله اسد‌آباد آرام گرفت

دکتر مجید رضائیان از روزنامه نگاران پیشکسوت کشورمان در این مراسم در سخنانی گفت: «تصویرگرایی در قلم مرحوم رستمی عالی بود. او بسیار منصف بود و این انصاف در نوشتن بسیار کم دیده می‌شود که او داری این ویژگی بود.

به گزارش  خبرآنلاین، مراسم خاکسپاری پیکر زنده‌یاد محمدرضا رستمی، دبیر سابق سرویس فرهنگی خبرگزاری خبرآنلاین و خبرنگار با سابقه حوزه هنر، ادبیات و سینما در امامزاده عبدالله اسدآباد همدان با حضور جمع گسترده‌ای از دوستان، همکاران و اهالی شهر برگزار شد.

دکتر مجید رضائیان از روزنامه نگاران پیشکسوت کشورمان در این مراسم در سخنانی گفت: «تصویرگرایی در قلم مرحوم رستمی عالی بود. او بسیار منصف بود و این انصاف در نوشتن بسیار کم دیده می‌شود که او داری این ویژگی بود. من به عنوان سردبیرش می‌توانم بگویم بسیار ناب بود نوشته‌اش کم از شعر و داستان نداشت.»

او افزود: «رضا رستمی هر چند دارای دیدگاه بود و زاویه نگاه داشت اما روزنامه‌نگار منصفی بود و این انصاف را همیشه حفظ می‌کرد.»

رضائیان با انتقاد از برخی رفتارهایی که با رضا رستمی در این اواخر شده بود، افزود: «رضا رستمی در ماه‌های اخیر خون‌دل‌های بسیاری خورد اما هرگز این رفتارها را فاش نکرد. او روزنامه‌نگاری شریف و بی‌ریا بود و با رفتن وی جامعه مطبوعاتی بسیار آسیب دید و امروز من نمی‌دانم باید به چه کسی تسلیت بگویم.»

این مدرس روزنامه‌نگاری که بسیار متاثر شده بود، گفت: «شنیدم دوستانش قصد دارند داستان‌ها و اشعار وی را منتشر کنند. این کاری خوب است و من از آنان تقدیر می‌کنم، البته بهتر می‌شود اگر گزارش‌ها، مطالب و مقاله‌های رضا رستمی نیز منتشر شوند زیرا ارزش آنها کمتر از شعرها و داستان‌هایش نیست.»

در ادامه مراسم خاکسپاری این نویسنده و روزنامه نگار، الهه خسروی یگانه، همسر آن مرحوم نیز به بیان جملاتی پرداخت. خسروی که خود روزنامه نگار است، ضمن تشکر از دکتر صالحی، دکتر انتظامی، حجت الله ایوبی و دکتر تابش گفت: «امروز کسی را زیر خاک کردیم که اسوه شرف و آزادگی بود. نمونه حریت بود. پاره تن من بود. او را برگرداندم اینجا چون اینجا را دوست داشت. جناب محمدرضا رستمی بزرگترین آدمی بود که دیدم. غصه فرهنگ را خورد، غم همه مردم را داشت، به خاطر خونی که در جگرش شد، حرمت این خاک را نگه داشت.»

همسر زنده یاد رستمی با بیان اینکه همسرش عاشق سعدی بود این شعر را قرائت کرد: «ای یار جفا کرده پیوند بریده! /  این بود وفا داری و عهد تو ندیده»

در ادامه این مراسم همچنین پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی و سیاسی کشور و استان همدان قرائت شد.

+ قلمی شده در  سی ام مهر ۱۳۹۵ساعت ۶ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

اولین روزنامه نگار زن ایران که بود؟

زنی که استکان‌های نقره‌اش را خرج انتشار روزنامه کرد

 

در روزگاری که زنان از ترس برخوردهای حکومتی، سواد دار بودنشان را پنهان می کردند، «مزین السلطنه» اولین نشریه زنانه ایران را راه اندازی کرد. هفته نامه‌ای هشت صفحه ای که در داخل و خارج از کشور منتشر می شد و اگرچه عمر کوتاهی داشت اما تحول بزرگی در دوران مشروطه به حساب می آمد.

 در روزگاری که زنان از ترس برخوردهای حکومتی، سواد دار بودنشان را پنهان می کردند، «مزین السلطنه» اولین نشریه زنانه ایران را راه اندازی کرد. هفته نامه‌ای هشت صفحه ای که در داخل و خارج از کشور منتشر می شد و اگرچه عمر کوتاهی داشت اما تحول بزرگی در دوران مشروطه به حساب می آمد.

نقل است که ناصرالدین شاه قاجار از سواد داشتن زنان دل خوشی نداشت و برخی از همسران او که می توانستند بخوانند و بنویسند، سوادشان را از شاه پنهان می کردند. مریم عمید، ملقب به مزین السلطنه در چنین فضایی پیش قدم تاسیس یک مدرسه دخترانه شد و بعدها نشریه ای را منتشر کرد که برای اولین بار در تاریخ ایران، مدیر مسئول آن زن بود.

مزین السلطنه که دختر مير سيدرضي رئيس‌الاطباء پزشک قشون ناصرالدين شاه بود تحصيلات خود را نزد پدرش یاد گرفت و به دليل حضورش در خانواده ای تحصيلکرده و با سواد و داشتن ذهني جستجوگر و علاقمند، از برخي تحولات اجتماعي و فرهنگي جامعه و جهان آن روزگار مطلع شد و چون علاقه زيادي هم به آموختن علوم جديد داشت به خواندن زبان فرانسه و آموزش عکاسي مشغول شد.

او که در واقع اولین زن روزنامه نگار ایران است البته اولین نشریه ای که از طرف زنان در ایران منتشر شد نشریه "دانش" نام داشت که در سال 1289 ه- ش توسط "خانم دکتر کحال" همسر میرزا حسین‌خان کحال انتشار ‌یافت. این نشریه در تهران منتشر ‌شد که هفته‌ای یک بار و در هشت صفحه با قطع رحلی و چاپ سربی چاپ می‌شد و علاوه بر ایران در سایر کشورها هم منتشر می‌شد که بعد از یک سال متوقف شد.

وقتی مزین استکان های نقره را فروخت

مزین السلطنه اگرچه زن روشنفکری بود که فعالیت های اجتماعی اش، او را به چهره ای مبارز در دوره مشروطه تبدیل می کرد، با این حال زنی بود که زندگی شخصی اش را با تمام مختصات عرفی زنانه حفظ کرده بود؛ تمام کارهای خانه اش را خودش به تنهایی انجام می داد و در راه توسعه و ادامه انتشار روزنامه که در آن زمان ناشر افکار مترقی زنان به حساب می آمد، از هیچ کوششی دریغ نکرد.

حتی به گفته یکی از نزدیکان مریم عمید او یک بار تمام جا استکان های نقره خود را فروخت تا بتواند مخارج چاپ نشریه شکوفه را بپردازد و در اثر عشق و علاقه مفرط در این راه کلیه اموال و دارایی خود را صرف کارهای اجتماعی و فرهنگی کرد.

مريم خانم مزين‌السلطنه عميد در سال 1337ه ق / 1298ه- ش در اوج فعاليت هاي خود در سفری که به سمنان داشت بر اثر عارضه قلبي درگذشت. اما با مرگ او نه تنها از حضور زنان در عرصه های اجتماعی کم نشد بلکه اقدامات ماندگار او به عنوان یک زن در آن دوران خفقان شروعی شد برای حضور زنان دیگری که از اندرونی ها بیرون آمدند و در عرصه های مختلف خود را چنان نشان دادند که تا به حال نامشان ماندگار مانده است.

+ قلمی شده در  نهم شهریور ۱۳۹۵ساعت ۱۲ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

سه سال دوری

سه سال دوری

سه سال از آخرین پستی که گذاشتم می گذره. تعدد و تنوع شبکه های اجتماعی کاملا باعث دوری من از وبلاگ روزنامه نگار شده و از این که نتونستم طی این مدت مطلبی بنویسم واقعا متاثرم. سلامی دوباره به همراهان قدیمی امیدوارم دوباره این وبلاگ فعال بشه و باز در خدمت همه باشم.

+ قلمی شده در  نهم شهریور ۱۳۹۵ساعت ۱۱ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

او که خود «باخبر» بود «بی‌خبر» رفت

MRT Pack 24 DVDs 12.00

 

معتمدنژاد وفا کرد و جفا دید

آن‌ها که اساتید را بازنشسته کردند این جمع را ببینند

صبح امروز از شاگردان نسل اولی تا شاگردان با واسطه‌اش همه آمده بودند تا دست‌ کم در آخرین روز با او بودن، حضور ناب‌اش را درک کنند.

به گزارش ایسنا ، پروفسور کاظم معتمدنژاد امروز (شنبه، 16 آذرماه) پس از مدت‌ها، در میان همه و در حیاط خانه‌ی خودش، دانشکده‌ی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بود، اما حیف که در آخرین حضورش روی دوش شاگردان و همکاران‌اش قرار گرفت و آن‌ها به پاس 80 سال زندگی که لحظه‌لحظه‌اش را برای پیشرفت علم ارتباطات در کشور گذرانده بود دورش حلقه زدند و نماز وداع خواندند.

همه آمده بودند از قدیمی‌ترهای دانشکده‌ی علوم ارتباطات مانند مهدی محسنیان‌راد،‌ محمدمهدی فرقانی، حسن نمکدوست و یونس شکرخواه تا دانشجویان ورودی امسال و سال‌های گذشته، کسی نبود که به‌خاطر رفتن‌اش اشک حسرت نریزد.

زنده‌یاد استاد کاظم معتمدنژاد، بنیانگذار دانشکده‌ی علوم ارتباطات با وجود بازنشستگی اجباری و حتی ورود به زندگی ابدی، امروز در دانشکده‌ی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ثابت کرد که نه‌تنها «معلم بازنشسته نمی‌شود» بلکه همیشه زنده است و عاشق. هر کسی که امروز در دانشکده‌ی علوم ارتباطات دانشگاه علامه حاضر بود می‌توانست این را در چهره‌ی تک‌تک دانشجویان استاد ببیند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}


برچسب‌ها: ارتباطات, پروفسور معتمدنژآد, تشییع, پدر ارتباطات ایران
روی ادامه مطلب کلیک کنید
+ قلمی شده در  شانزدهم آذر ۱۳۹۲ساعت ۱ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

پدر علم ارتباطات ایران درگذشت

MRT Pack 24 DVDs 12.00

دکتر معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران درگذشت

پدرعلم ارتباطات ایران در پی یک دوره بیماری طولانی دارفانی را وداع گفت.

استاد معتمدنژاد در 1313 در شهر مود از بخش مود شهرستان سربیشه متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذراند. در سال ۱۳۳۶ به اخذ درجه لیسانس و در سال ۱۳۳۹ به اخذ درجه دکتری در رشته قضائی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دنشگاه تهران نایل شد.

وی در زمان تحصیل در دوره کارشناسی، با مدیر وقت روزنامه کیهان -که استاد او نیز بود- رابطه دوستانه ای برقرار کرد. وقتی استاد از دانشجویان دوره دکتری برای همکاری در کیهان دعوت کرد، معتمد نژاد فرصت را غنیمت شمرد و برای اولین بار به محیط روزنامه وارد شد. دیری نپایید که از مترجمی زبان فرانسه، به مسئولیت گروه خارجی و مقالات ارتقا یافت.

روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیلکرده نیاز داشت، برای وی بورسیه ای از دولت فرانسه دریافت کرد. معتمد نژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دکتری حقوق و علوم سیاسی و نیز دکتری تخصصی روزنامه نگاری از موسسه مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس شد. وی در حوزه های مختلف ارتباطات، روزنامه نگاری، حقوق و اخلاق حرفه ای و جامعه اطلاعاتی طی 50 سال اخیر نقش موثر و موسس داشت و از اعتبار ویژه ای در محافل و مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان برخوردار بود.

از جمله آثار او می توان از کتاب ها و مقالاتی چون «حقوق مطبوعات»، «ارتباطات بین الملل»، « ارتباط جمعی غربی و انقلاب اسلامی ایران: بازنگری انتقادی نظریه های غربی توسعه بخشی ارتباطات در جهان سوم و تحقیق در پوشش خبری انقلاب اسلامی ایران در وسایل ارتباط جمعی غرب»، « ارتباطات در خدمت انسان ها: برنامه بزرگ یونسکو برای سال های ۱۹۸۴-۸۵»، «ارتباطات و وسایل ارتباطی»، «حقوق ارتباط جمعی»، «روزنامه نگاری»، «روزنامه نگاری: با فصلی جدید در بازنگری روزنامه نگاری معاصر»، « روش تحقیق در محتوای مطبوعات: با کلیاتی درباره تجزیه و تحلیل در ارتباطات جمعی»، «روش مطالعه و بررسی مطبوعات»، «کتابشناسی ارتباطات جمعی در جهان سوم»، «ماکت سازی و صفحه بندی»، «مصاحبه و رپورتاژ»، «مطالعات و تحقیقات انتقادی در ارتباطات اجتماعی»، «مطالعات و تحقیقات انتقادی در ارتباطات اجتماعی»، «مطبوعات، تبلیغات و افکار عمومی»، «مطبوعات و وسایل خبری: ارتباطات و مطبوعات در دنیای امروز» و «وسایل ارتباط جمعی»، نام برد.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم در ساعت 9 صبح شنبه 16 آذر از مقابل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

وبلاگ روزنامه نگار درگذشت این استاد گرامی را به خانواده ، شاگردان و جامعه رسانه ای و علمی کشور تسلیت می گوید.


برچسب‌ها: دکترمعتمد نژاد, پدر علم ارتباطات ایران, ارتباطات
+ قلمی شده در  پانزدهم آذر ۱۳۹۲ساعت ۳ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

فوت همکاری دیگر پس از دو هفته


یک خبرنگار دیگر در آستانه دهه چهارم عمرش درگذشت

ایمان ابراهیم بای سلامی خبرنگار حوزه مجلس  در سن 30 سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایمان ابراهیم بای سلامی خبرنگار حوزه مجلس  در سن 30 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

مرحوم ابراهیم بای سلامی دانش آموخته رشته خبرنگاری دانشکده خبر بود.

پیکر آن مرحوم به زادگاهش مشهد مقدس منتقل می‌شود و  با تشییع از حرم حضرت رضا(ع) برای تدفین به زادگاهش شهرستان خواف منتقل خواهد شد.

ایمان ابراهیم بای سلامی در رسانه‌هایی از جمله همشهری، شرق، همبستگی، حیات نو، یاس نو و برخی سایت‌های خبری مشغول به کار بود.

شغل خبرنگاری همواره جزو مشاغل سخت و استرس زا است و خبرنگاران در کنار استرس ناشی از برنامه های خبری باید مراقب سلامتی خود باشند. شایسته است مسوولان رسانه در کشور مکانیزمی را برای چکاپ مستمر و سلامتی این قشر زحمت کش طراحی کنند تا شاهد پرپر شدن خبرنگاران جوان نباشیم.

وبلاگ روزنامه نگار فوت زود هنگام ابراهیم بای سلامی را در عنفوان جوانی به خانواده داغدارش و جامعه خبری کشور تسلیت می گوید.

گفتنی است دو هفته قبل حنانه زاکانی خبرنگار خبرگراری جمهوری اسلامی  که حدود هشت سال  در حوزه سازمان های تامین اجتماعی، بهزیستی، زنان، سازمان نظام پرستاری، بیمه ها، آسایشگاه معلولان و سالمندان، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و نظام پزشکی فعالیت می کرد،  براثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست. یادشان گرامی راهشان پر رهرو باد.


+ قلمی شده در  ششم مهر ۱۳۹۲ساعت ۸ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

فوت یک همکار


 خبرنگار ایرنا دارفانی را وداع گفت

حنانه زاکانی خبرنگار خبرگراری جمهوری اسلامی  که حدود هشت سال  در حوزه سازمان های تامین اجتماعی، بهزیستی، زنان، سازمان نظام پرستاری، بیمه ها، آسایشگاه معلولان و سالمندان، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و نظام پزشکی فعالیت می کرد،  براثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.

 زاکانی که حدود هشت سال در ایرنا در حوزه سازمان های تامین اجتماعی، بهزیستی، زنان، سازمان نظام پرستاری، بیمه ها، آسایشگاه معلولان و سالمندان، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و نظام پزشکی فعالیت می کرد، عصر روز جاری براثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.

این خبرنگار پرتلاش با علاقه و جدیت تمام در بیشتر اوقات تا دیرهنگام به پوشش خبری تحولات حوزه های مختلف تحت مسئولیت خود می پرداخت به طوری که این امر سبب شده بود بسیاری از اخبار و گزارش های آن مرحومه بعنوان منشا تحولات و تصمیم گیری های مسئولان این حوزه ها قرار گیرد به همین خاطر مرحومه زاکانی بارها از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی، بهزیستی، بیمه ها، آسایشگاه معلولان و سالمندان و همچنین مدیریت ایرنا مورد تقدیر قرار گرفت.

وبلاگ روزنامه نگار این مصیبت را به همکاران آن مرحومه در خبرگزاری جمهوری اسلامی و خانواده محترمش تسلیت گفته و علو درجات را برای آن مرحومه  از درگاه باری تعالی مسئلت دارد. امید آن که تلاشهایش در حوزه سلامت ذخیره آخرتش باشد. که تلاش خبرنگاران جز برای درمان درد آحاد جامعه به ویژه قشر نیازمند نیست. روحش شاد.


+ قلمی شده در  نوزدهم شهریور ۱۳۹۲ساعت ۱۲ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

این هم از یک شغل سخت و زیان آور دیگر

 

وقوع مرگ های پنهانی در بیمارستان های کشور

عضو شورای عالی نظام پرستاری، نسبت به وقوع مرگ پنهان بیماران در بیمارستانها به دلیل کمبود نیروی پرستاری هشدار داد و گفت: کمبود پرستار باعث افت کیفیت خدمات و امکان بروز خطا می شود.

به گزارش مهر، محمد شریفی مقدم اظهارداشت: با توجه به اینکه پرستاران در صف اول نظام سلامت برای خدمات رسانی به مردم قرار دارند، لذا باید بگوییم که متاسفانه به دلیل کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور، مردم از 50 درصد از حداقل مراقبتهایی که باید دریافت کنند، محروم هستند.

وی از عفونتهای بیمارستانی و مرگهای پنهان در بیمارستانها به عنوان خسارتهایی نام برد که مهمترین علت بروز آنها کمبود نیروی پرستار در سیستم بهداشت و درمان است.

دبیرکل خانه پرستار در تشریح علل کمبود پرستار در کشور گفت: پرستاری، شغلی سخت و طاقت فرساست زیرا پرستار دائماً با بیمار، همراه بیمار، محیط حزن آلود و پر استرس سر و کار دارد، که همین امر روح و جسم پرستار را تخریب می کند از همین رو در سال 1368 شغل پرستاری را به لحاظ قانونی در زمره مشمولان مشاغل سخت و زیان آور محسوب کردند.

وی افزود: بر این اساس پرستار می تواند 5 سال زودتر از موعد بازنشسته شود یا به موجب قانون ارتقاء بهره وری، پرستار باید ساعتی کمتر از ساعت مقرر سایر کارکنان در طول هفته به کار گرفته شود اما این قوانین نه تنها اجرایی نمی شوند بلکه پرستاران ما امروز به دلیل کمبود نیرو مجبورند گاهی تا چندین برابر ظرفیت نیز اضافه کار بایستند.

شریفی مقدم، عدم جذب کامل فارغ التحصیلان رشته پرستاری در مراکز درمانی را موجب فشار بی امان و مضاعف به کادر فعال در این عرصه خواند و گفت: ورودی کم در عرصه پرستاری در واقع چرخه معیوبی است که پرستاران شاغل را تحت فشار قرار می دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، کار بیش از حد توان را موجب افت کیفی خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت: فشار بی امان کار علاوه بر بروز خطا و اشتباه، باعث می شود تا پرستار نیز به سرعت مستهلک شود.

شریفی مقدم ادامه داد: بنده صراحتاً اعلام می کنم که بیماران ما در بیمارستانها با مرگ پنهان روبه رو هستند، زیرا در شرایط کنونی به رغم تلاش بی وقفه پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستاری، افت کیفیت خدمات پرستاری و امکان بروز خطای پرستاری اجتناب ناپذیر است و خطا در بخش بهداشت و درمان مصادف با خسارت به مریض تا حد مرگ است.

وی، متضرر نهایی این چرخه معیوب در سیستم پرستاری را مردم و نظام سلامت دانست و گفت: از وزیر بهداشت و سیاستگذران حوزه سلامت انتظار می رود با یک عزم ملی وارد عمل شوند و رسیدگی به مسائل پرستاری را سرلوحه برنامه های خود در بهبود وضعیت نظام سلامت کشور قرار دهند.

+ قلمی شده در  دوم شهریور ۱۳۹۲ساعت ۹ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

گفت و گوی مدیر وبلاگ روزنامه نگار با خبرگزاری جمهوری اسلامی

 

خبرنگاران طلایه داران عرصه خبر و اطلاع رسانی

مشهد-17 مرداد سالروز شهادت شهید صارمی در راه کشف و بیان حقیقت روزی است که به نام خبرنگاران یعنی همان سنگرداران عرصه خبر و اطلاع رسانی نامگذاری شده است.

روزی که شوق و شعفی در آن توام است هر چند همانند هر سال خودمان باید برای خودمان بنویسیم و از تلخی ها و شیرینی ها، سردی ها و گرمی ها، تشویق ها و تهدیدها ، بزرگ شدن ها و خرد شدن ها و همه آنچه در مسیر تجربه اندوزی راه خبر رسانی و آگاهی دادن به جامعه برایمان پیش می آید، بنویسیم و بعضی ها را هم ننویسیم!!

روزنامه نگار ، خبرنگار ، ژورنالیسم ، اهل قلم ، اصحاب اندیشه ، اصحاب رسانه و مطبوعات و ... شاید الفاظ ، نام ها و صفاتی باشد که برای متمایز کردن این حرفه یا شغل بکار برده می شود.

ˈخبرنگارˈ واژه ای است با صدها دغدغه و مشکل و همراه با صدها توقع و انتظار بجا و نابجا . گاهی اوقات دوست مدیران و گاهی وقت ها هم دشمن جان مدیران ؛ موجودی که گاهی وجودش راه تنفس را برای بعضی ها مسدود می کند و گاه گاهی هم شاید شاه کلید حل معضلات باشد و حضورش قوت قلب بعضی ها شود.

بعد از گذشت بیش از 160 سال از عمر مطبوعات در ایران ، این حرفه با سختی های روز افزون مواجه است و هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده به طوری که برخی مسوولان و مدیران خبرنگاران را افرادی خرابکار و جستجوگر برای تخریب یک سازمان یا مدیر می دانند. 

اصل گزارش را اینجا بخوانید

 


روی ادامه مطلب کلیک کنید
+ قلمی شده در  هجدهم مرداد ۱۳۹۲ساعت ۱۲ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

مژده‌ی وزیر ارشاد برای «روز خبرنگار»

 

مژده‌ی وزیر ارشاد برای «روز خبرنگار»

مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان‌، روزنامه‌نگاران و هنرمندان از ابلاغ آیین‌نامه‌ی کار حرفه‌یی روزنامه‌نگاران در آستانه‌ی «روز خبرنگار» خبر داد.

مهدی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امسال در آستانه‌ی روز خبرنگار،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مژده‌ای برای دست‌اندرکاران عرصه‌ی خبر دارد، اظهار کرد: در آستانه‌ی روز خبرنگار، آیین‌نامه‌ی کار حرفه‌یی روزنامه‌نگاران که سال گذشته برای سهولت در اجرای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران تصویب شد‌، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

او ادامه داد: با ابلاغ این آیین‌نامه صد درصد زمینه‌ی اجرای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران فراهم می‌شود و با تشکیل کارگاه آموزشی و توجیهی کارشناسان اداره‌های ارشاد در استان‌ها‌، زمینه‌ی اجرای کامل این قانون ایجاد می‌شود.

شجاعی افزود: جزییات این آیین‌نامه و فواید آن به‌زودی اعلام خواهد شد.



برچسب‌ها: خبرنگار, مشاغل سخت و زیان آور, وزیرارشاد
+ قلمی شده در  هشتم مرداد ۱۳۹۲ساعت ۲ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

یک شب در چادر، بازلزله زدگان  "زهان"

گزارش عینی خبرنگار اعزامی قدس از منطقه زلزله زده خراسان جنوبی

یک شب در چادر، بازلزله زدگان  "زهان"

عباس مشکوة رضوی: مرتبه اول نیست که از یک منطقه زلزله زده گزارش تهیه می‌کنم. با حال و هوای این گونه حوادث کاملا آشنایم و فرقی نمی‌کند که هموطنانم در شمال غرب کشور دچار حادثه شده اند یا در شرق کشورم، ...

زلزله آمده یا بخاری صورت دختران معصومش را سوزانده باشد. مصیبت، مصیبت است و از هرنوعی که باشد.

وداع با سرما

خانه‌ای که خراب شده، خانواده‌ای که دیگر نیست تا سرمای شاج را ببیند و نگران کودکان وحشت زده‌اش باشد. زهان نزدیک نیست. اما جزوی از ایران است. اهالی آن فرزندان این آب و خاکند و این فاصله‌ها نمی‌تواند بین ما جدایی ایجاد کند. شهرستان زیرکوه بارها شاهد زلزله‌های بزرگی بوده و مردمش درد آشنایند و این بار زلزله‌ای دیگر آمده است.

دشمن زیبایی

کوچه‌های باصفای روستاهای زهان تا پیش از زلزله شاهد برداشت زرشک بود و صدای دستگاههای زرشک پاک کنی نوید سال پرباری را می‌داد. آسمان پرستاره اش روشن بود و مردمش امیدوار اما به یکباره ابرهای سیاه همه جا را فرا گرفتند و خاک و دود و آه و ناله زنان و کودکان در فضای روستا پیچید.

صدای زمین را تاکنون شنیده‌ای؟

مردم برای خواب آماده می‌شدند تا خستگی یک روز کاری را از تنشان بزدایند و برای کار و تلاشی نو آماده شوند. ساعت هشت و بیست دقیقه شب صدایی مهیب خواب را از سر همه پراند و به یکباره زمین همچون گهواره‌ای به حرکت درآمد. بعضی‌ها به خیابان‌ها آمدند و برخی دیگر ناتوان از هرگونه عکس العملی همانجا ماندند تا دست تقدیر سرنوشتشان را رقم بزند.

اصلا قرار بود رنگین کمان در این گوشه کشورمان هفت رنگ بگیرد تا شب پرستاره شاج، حسین آباد، نخرود و زردان از روز هم روشن تر شود. قرار بود در کوچه‌های بی انتها سرود عشق بخوانند و با صدای زنگوله گوسفندان و آواز دخترانی که شیر تازه شان را می‌دوشند زندگی جریان یابد.

وقتی روز تاریک آمد

 

صبح روز بعد اما پدری با دستانش خاک را جستجو می‌کند تا جگر گوشه اش را بیابد. زنی که نمی‌داند در تاریکی شب چه سرنوشتی برایش رقم خورده است و خانواده‌ای که همه‌شان به جز فاطمه 12 ساله نیستند تا فردای غمبار روستا را با چشمهایشان ببینند.

اینجا زهان است. دورتر از آنچه تصور می‌کنید. برای رسیدن به آنجا راه زیادی را پیمودیم. جاده‌ای که آسفالت نبود و رودخانه‌ای که پل نداشت. بالا آمدن آب ارتباط 10روستا را با مرکز قطع می‌کند. بیمارانی که درراه جان باخته اند و کودکانی که در جاده‌ها به دنیا آمده اند. و اکنون زلزله بر مشکلاتشان افزوده است.

اما این یک خیال بود

هنگامی که وارد منطقه شدیم تصورمان این بود که امداد رسانی به موقع انجام شده و به طور قطع دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. اما مشکلات تمام نشده بود. مردم گلایه داشتند و برای ابتدایی ترین نیازهایشان بعد از هفت روز با مشکل روبرو بودند.

نیروهای امدادی و به ویژه سپاه از جان مایه می‌گذاشتند اما کافی نبود. مدیریت بحران سازو کاری فراتر از آن چه اکنون وجود دارد می‌طلبد.

دل شکسته

بغض گلویم را می‌فشارد هنگامی که می‌بینم پدری به دنبال اثاثیه‌اش زمین را بادست می‌کند و جهیزیه نابود شده دخترانش را از زیر خاک بیرون می‌آورد. کودکان مات و مبهوت از آنچه می‌بینند. امشب چرا اینجا می‌خوابیم؟ در اوج معصومیت این کودکان و صافی آسمان دلشان، غریب ترین خاطرات زندگی به آسمان دلشان روانه شده، نمی‌دانم شما چند قطره اشک ریختی برای بی خانمانی آنان، اینجا دلی شکسته است. ای عابر کوچه‌های روستایم آرامتر قدم بردار اینجا دلی شکسته است مواظب باش خانه‌های دلمان فرو نریزند.

امان از این سرما

در حالی که هفت روز از وقوع زلزله در منطقه زهان می‌گذرد اما مردم هنوز مشکل دارند. میهمان مردم خونگرم حسین آباد در چادرهایشان می‌شویم. آنجا و در آن وضعیت باز هم میهمان نوازند. هرآنچه دارند بی‌ریا تعارف می‌کنند و نگران تیم خبری هستند تا سرما و توفان آنها را نیازارد.

از شما ممنونیم این همه راه آمده اید. زحمت کشیده اید ما شرمنده شما هستیم. خجالت می‌کشم. آنها خودشان بی خانمان شده اند و نگران ما هستند. چادرهایشان استحکام چندانی ندارد. وسایل گرما زا گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند و از صدای سرفه‌هایشان به خصوص کودکان مشخص است فضای چادر برای زندگی مناسب نیست.

زمستان درراه است و سرمای این منطقه کوهستانی طاقت فرسا. مسوولان چه تمهیداتی اندیشیده اند و برای آنان چه برنامه‌هایی دارند.


برچسب‌ها: زلزله, زهان, خراسان جنوبی, مشکوة رضوی
روی ادامه مطلب کلیک کنید
+ قلمی شده در  بیست و پنجم آذر ۱۳۹۱ساعت ۸ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

روز خبرنگار مبارک


روز «خبرنگار» و یادی از یک خبرنگار

هفدهم مرداد ماه سال1377. اينجا محل كنسولگري ايران در مزار شريف است، من محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران هستم، گروه طالبان چند ساعت پيش وارد مزار شريف شدند.»

خبر فوري:«مزار شريف به دست طالبان سقوط كرد، عده‌اي از افراد طالبان در محوطه كنسولگري ديده مي‌شوند به من بگوييد كه چه وظيفه‌اي...»

و ناگهان ارتباط تلفني قطع می‏‌شود...

این آخرین پیام و مکالمه شهید محمود صارمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود.

محمود صارمي از جمله خبرنگاران پرتلاش و آزاده‏‌اي بود که از حضور در خطرناکترين ميدان‌‏ها ترس به دل راه نداد و به رسالت خويش تا انتها وفادار ماند.

به گزارش ايسنا هفدهم مرداد 1377، هیچ‏گاه از یادمان نمی‏‌رود. روزی که یکی از اصحاب رسانه، یعنی محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي به دست عوامل گروه طالبان به خیل عظیم شهدا پیوست و یک سال بعد در نخستين سالگرد اين رخداد به پاس قدرداني از مقام و حرفه شهید صارمي، با تصمیم شوراي فرهنگ عمومي كشور، هفدهم مرداد به نام «روز خبرنگار» نامگذاری و در تقویم شمسی ثبت شد.

17 مرداد، روز گرامي‌داشت ياد و نام شهداي شهدنوش خبر، بويژه شهيد صارمي است كه تا آخرين دقايق زندگي خود راهي جز انجام آنچه كه تعهد كرده بود، نمي‏‌دانست.

محمود صارمی، سال 1348 در شهرستان بروجرد متولد شد. او در کنکور سراسری در رشته جغرافیای انسانی دانشگاه تهران قبول شد. به همین علت تهران را برای زندگی برگزید و پس از گذراندن چندترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‏‌های نبرد حق علیه باطل شد و مدت 17 ماه آنجا ماند و سپس به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت.

در سال 1370 مشغول به همکاری با خبرگزاری ایرنا شد و در سال 1371 و در حالی که به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی ادامه می‏‌داد، ازدواج کرد.

صارمی پس از چهار سال به سمت دبیر سرویس فارسی ایرنا برگزیده و در روز 26 دی ماه سال 1357 به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در افغانستان راهی مزار شریف شد و حدود دو سال بعد یعنی در 17 مردادماه سال 1377 در نهایت مظلومیت، به دست گروه طالبان به شهادت رسید.

آمنه صادرمي خواهر شهید صارمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا -منطقه لرستان- مي‌گويد: محمود چند روز قبل از اینکه برای آخرین بار به افغانستان سفر کند به دلیل گذراندن دوران نقاهت در بروجرد به سر می‏‌برد اما در این چند روز چند بار از تهران از با او تماس گرفتند. هربار که با تلفن صحبت می‏‌کرد تغییر حالت در چهرهاش نمایان می‏‌شد؛ یک روز علت تماس‌ها را از او جویا شدم اما مثل همیشه لبخند زد و گفت چیزی نیست. فردای آن روز مجدداً از تهران محمود را خواستند و این بار با قطع تلفن به فکر فرو رفت و به همسرش گفت باید به تهران برگردیم. با راهی شدن آنها من و خانواده‏ام حس عجیبی داشتیم .محمود هنگام رفتن از اوضاع افغانستان به خوبی مطلع بود و موقع رفتن از همه حلالیت طلبید اما برای آنکه ما ناراحت نشویم به ما می‏‌گفت آنجا جای من امن است و کسی به ما کاری ندارد من زود برمی‏‌گردم.

سرانجام 17 مردادماه، زمانی که درگیری در افغانستان به اوج خود رسیده بود نیروهای طالبان با حمله به کنسولگری، همه دیپلمات‏ها و خبرنگار ایران را تیرباران کردند به طوری که در پیکر محمود و همرانشان بیش از 30 گلوله ديده مي‌شد.

دفن کردن آنها در گور دسته جمعی موجب شد تا شناسایی آنها بعد از 40 روز به سختی صورت گیرد. روز 17 مردادماه از خبرگزاری تماس گرفتند و گفتند برای محمود مشکلی پیش آمده و ممکن است اخبار ساعت 21 در این مورد چیزی بگوید اما شما به پدر و مادر بگویید که جای محمود امن است و نگران نباشید.

ناگهان دلم پرآشوب شد و بلافاصله موضوع را با برادرم در میان گذاشتم و آن شب سعی کردیم که با سرگرم کردن پدر و مادرم مانع از روشن کردن تلویزیون و گوش دادن به اخبار شویم اما این امر صورت نگرفت چون پدرم عادت داشت هر شب اخبار افغانستان را گوش کند.

موضوع را به پدرم گفتیم و در همین لحظه خبر درگیری شدید و دیپلماتها و خبرنگار ایرانی را اعلام کردند. شب سختی را پشت سر گذاشتیم، پدر و مادرم آرام و قرار نداشتند.

از 17 مرداد تا 23 شهریور روزها را با فکر اینکه محمود اسیر است و به آغوش خانواده برمی‏‌گردد،سپری کردیم. روزهایی که هیچکس نمی‏‌توانست به بهانه‏‌های پی در پی «سینا» تنها فرزند محمود پاسخی مثبت دهد و اشک از چشم پدر و مادر و همسرش خشک نمی‌شد.

سرانجام پس از پیگیری‌های فراوان دولت ایران پیکر 9 شهید و خبرنگار ایرانی را در روز 23 شهریور پس از شناسایی به ایران بازگرداندند و در میان حزن و اندوه مردم در تهران و بروجرد تشییع شدند.

محمود صارمی، مردم مظلوم افغانستان را همچون خانواده خود دوست داشت. او با آنها بر سر یک سفره می‏‌نشست و از درد و مشکلات آنها رنج میبرد.

به قدری با مردم آنجا مأنوس شده بود که درد آنها را درد خود می‏‌دانست و در سرمای زمستان، لباس‌های گرم خود را به آنها می‏‌بخشید.

صارمي خبرنگاري جسور و بي‌باك بود كه به حرفه‌ خود عشق مي‌ورزيد و نقش خطير و حساس خود را در آگاهي بخشي به جامعه به خوبي درك مي‌كرد و ارتقاي سطح آگاهي جامعه را دغدغه‌ اصلي خود مي‌دانست.

او از جمله خبرنگاراني بود كه خوب مي‌دانست پاكي و قداست حرفه خبرنگاري نبايد تحت تأثير افكار خاص جناحي قرار گيرد چراكه يك خبر مي‌تواند جامعه‌اي را آشفته كند و يا گامي مهم در جهت سازندگي و پيشرفت بردارد.

تلاش صادقانه و اقدام به موقع شهيد صارمي در افغانستان موجب شد تا دنيا، از ظلم و جوري كه سالها بر ملت مظلوم و در بند افغان مي‌گذشت آگاه شود.

17 مرداد، نمادی از تلاش و سختکوشی کبوترانی است که عاشقانه و بی‏‌پروا در عرصه وسیع اطلاع‏‌رسانی جان خود را بر کف نهاده و با عشقی وصف‏‌ناپذیر به کار و حرفه خود‏، پروازی بي‌پايان و خستگی‏‌ناپذیر را دنبال می‏‌کنند.

+ قلمی شده در  هفدهم مرداد ۱۳۹۱ساعت ۹ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

تجلیل از روزنامه نگاران قدیمی کشور

سنت خوبی که در حوزه مطبوعات باب شد

«پیش‌نگاران» مطبوعات ایران تجلیل شدند تا سنت خوب تجلیل از پیشکسوتان در حوزه رسانه باب شود.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین جشن تجلیل از سرآمدان مطبوعات ایران با عنوان «پیش‌نگاران» برگزار شد تا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت  از پیشکسوتان حوزه اطلاع رسانی در ایران تجلیل شود.

حسین قندی، جلال رفیع و امیرحسین فردی سه چهره‌ای بودند که در این جشن از آن‌ها تجلیل شد.

محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از برگزاری چنین برنامه‌ای به عنوان یکی از آروزهایش نام برد و گفت: «خوشحالم که این آرزو محقق شده‌است

او کار مداوم سازگاری، مدارا و ملایمت را ویژگی مشترک این سه روزنامه‌نگار دانست و به خدمات پیدا و پنهان آن‌ها در مطبوعات اشاره کرد. به گفته محمدزاده، خدمت پنهان جلال رفیع به مطبوعات معرفی کیومرث صابری(گل‌اقا) است که باعث رستاخیزی در طنز مطبوعاتی ایران پس از اقلاب شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از امیرحسین فردی به عنوان یکی از بنیانگذاران هنر و اندیشه پس  از انقلاب نام برد که  30 سال به صورت مداوم در نشریه کیهان بچه‌ها فعالیت کرده‌است. محمدزاده با اشاره به 40 سال خدمت مستمر قندی در مطبوعات ایران، از او به عنوان روزنامه نگاری نام برد که اثر انگشت خلاقش در آرشیو مطبوعات ایران مانده است. محمدزاده از وزیر ارشاد خواست تا باغ زیبا را به نام باغ روزنامه‌نگاران نام‌گذاری کند.

در ادامه این برنامه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت مطبوعات در زمانه گسترش و تثبیت جایگاه رسانه‌های الکترونیکی و وب سایت‌های خبری پرداخت و گفت که در حال حاضر با وجود وب سایت‌های مختلف ممکن است این تصور ایجاد شود که عمر مطبوعات به پایان رسیده اما اینطور نیست و مطبوعات می‌توانند با رویکرد تحلیلی به اخبار همچنان جایگاه خود را در بین مخاطبان حفظ کنند.

او از رسانه‌ها به دلیل این که هنوز نتوانسته‌اند خط تعادل بین آزادی بیان، اخلاق عمومی و منافع ملی را تشخیص دهند، گلایه کرد و گفت: «به همین خاطر گاهی به ورطه تعریف و تمجید می‌افتند و گاهی به تخریب و تخطئه می‌پردازند.» به گفته حسینی، مطبوعات ما یا زمستان زمستان هستند یا تابستان تابستان، اما به هر حال بهاری هم هست .

برپایی چهارمین سمینار مطبوعات ایران در اوایل خردادماه رویدادی بود که خبر برگزاری آن را وزیر ارشاد در این مراسم اعلام کرد و گفت که امیدوار است اصحاب رسانه و خصوصا پیشکسوتان از این رویداد استقبال کنند.

 محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی، سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از چهره‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

اجرای این جشن به عهده شهرام شکیبا طنز نویس بود و حسام الدین سراج خواننده موسیقی سنتی هم در آن به اجرای برنامه پرداخت. برگزیدگان جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم در این شب معرفی شدند.

+ قلمی شده در  بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت ۷ ق.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

مطالبات خراسانی ها از رئیس جمهوری

 

در گفت و گوی قدس با مردم ، نمایندگان و مسوولان مطرح شد؛

مطالبات خراسانی ها از رئیس جمهوری

امروز دور چهارم سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به خراسان رضوی آغاز می شود. در این سفر قرار است دکتر محمود احمدی نژاد در تمامی شهرستانهای استان حضور یابد و از نزدیک برای چهارمین بار مشکلات مردم را از نزدیک ببیند و مصوبات سفرهای قبلی را نیز پیگیری کند.

با این حال و به رغم تلاش قابل توجه دولت طی این سالها اما مشکلاتی هنوز وجود دارد که برای دوباره دیدن آنها به تامل جدی تری نیاز است. مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی و یک شهر فراملی نیازمند توجه ویژه ای است که در قالب تصمیمات استانی نمی گنجد و همتی فراترلازم است تا این کلانشهر مذهبی جهان برای پذیرایی از زائران مضجع شریف رضوی بیش از پیش آماده باشد و چون نگینی در جهان تشیع بدرخشد.

.
روی ادامه مطلب کلیک کنید
+ قلمی شده در  بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت ۶ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

ابلاغ وام 40 میلیونی خبرنگاران استانی از هفته آینده

 

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ابلاغ وام 40 میلیونی خبرنگاران استانی از هفته آینده

وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ وام 40 میلیونی خبرنگاران استانی که به بانک‌های عامل غیر از بانک مسکن معرفی شده طی هفته آینده خبر داد.علی نیکزاد در حاشیه بازدید از سایت 20 هکتاری مسکن مهر شمال شهر بیرجند اظهار داشت: وام 40 میلیونی خبرنگاران استانی که به بانک‌های عامل غیر از بانک مسکن معرفی شده طی هفته آینده ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ بازپرداخت اقساط برای خبرنگاران 12 درصد است.

.
+ قلمی شده در  هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت ۱۰ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

خوش خبری به خبرنگاران


نیکزاد:

وام مسکن خبرنگاران تصویب شد

وزیر راه و شهرسازی از تصویب وام 400میلیون ریالی مسکن خبرنگاران خبر داد وگفت: این وام با تاکید رئیس جمهور در شورای عالی مسکن کشور مصوب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی نیکزاد که به منظور بازدید از طرحهای عمرانی کهگیلویه وبویراحمد به یاسوج سفر کرده، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید خبرنگاران واجد شرایط را تعیین و اسامی را به این وزارتخانه و نمایندگی استانها معرفی کند.

وی گفت: این وام از طریق بانکهای کشور به غیر از بانک مسکن پرداخت خواهد شد.

نیکزاد گفت: پیشتر وام مسکن خبرنگاران 300میلیون ریال اعلام شده بود که به دلیل توجه دولت به قشر خبرنگار در جلسه مسکن کشور به 400 میلیون ریال افزایش یافت.

+ قلمی شده در  سی و یکم فروردین ۱۳۹۱ساعت ۵ ب.ظ  توسط سید عباس مشكوة رضوي  | 

مطالب قدیمی‌تر