روابط عمومي مروج گفتگوي آزاد است

روابط عمومي بطور تاريخي اخلاق گراست و اساسا براي گفتگو با مردم شكل گرفت. اما رفته رفته با رشد روزافزون كاركرد تبليغاتي در واحدهاي روابط عمومي ماهيت كار روابط عمومي تغيير كرد و منولوگ (تبليغات) جاي ديالوگ (گفتگو) را گرفت و كاركردهاي اخلاقي روابط عمومي تضعيف شد.

به معنايي ديگر روابط عمومي براي گفتگوي بين سازمان و مردم شكل گرفت و امروزه اين گفتگو با فهمي كه روابط عمومي ها از اقتدار افكارعمومي پيدا كرده اند به گفتگوي آزاد  تبديل شده است. به معنايي ديگر امروزه يك روابط عمومي سرآمد تلاش مي كند با ترويج گفتگوي آزاد به مردم نزديك تر شود.

تفسير اخلاقي روابط عمومي به كاركرد آن از طريق گفتگو بر مي گردد و اساسا اگر گفتگو در روابط عمومي متوقف شود چيزي از روابط عمومي نمي ماند.

توسعه ديالوگ به جاي مونولوگ و توسعه ارتباطات افقي به جاي ارتباطات عمودي در درون و بيرون سازمان در واقع توسعه كاركرد اخلاقي روابط عمومي است. در زير با برخي از آداب گفتگوي آزاد آشنا مي شويم:

 

آداب گفتگوي آزاد

1-   روابط عمومي بايستي تلاش كند تا سازمان را انعطاف پذير كند. بخصوص روابط عمومي سازمانهاي دولتي بايستي از توهم دوران ارباب و رعيتي خارج شوند و انرژي لازم را جهت تغيير ديدگاه سنتي به ديدگاه نوين يعني مردمداري و مشتري مداري تزريق كنند.

2-   سازمانها بايستي ياد بگيرند كه فرصت و امكان برابر را به مردم بدهند و روابط عمومي ها بايستي براي ساختن جهاني انساني تر تلاش كنند. جهاني كه تمام مردم در آن فرصت و امكان برابر براي گفتگو داشته باشند.

3-   اخلاق در روابط عمومي يعني عمل از طريق گفتگو با مردم. گفتگو با مردم را متوقف نكنيد زيرا اگر اين كار انجام شود روابط عمومي متوقف شده است.

4-      در واقع ترويج گفتگوي آزاد ترويج اخلاق است و هر گاه گفتگويي حقيقي انجام مي گيرد در واقع اخلاق ترويج مي شود.

5-   صداقت پايه اصلي اخلاق است. در گفتگوي آزاد صداقت را به عنوان بهترين سياست انتخاب كنيد. زيرا تنها بر پايه صداقت است كه مي توان اعتماد مردم را جلب كرد.

6-   هميشه موانع بيشماري بر سر راه گفتن تمامي حقيقت وجود دارد اما حداكثر تلاش خود را بكنيد تا مردم بدانند كه سازمان شما با آنان صادق است.

7-   اگر فرصت گفتگوي آزاد براي مردم مهيا شود مردم نماينده نمي خواهند و نيازي نيست بار نمايندگي مردم به دوش كسي بيفتد. فقط كافي است اجازه بدهيد مردم در گقتگو فرصت و امكان برابر پيدا كنند.

 

  • احمد يحيايي ايله اي (دكتراي ارتباطات)

بسته آموزشی انتشارات روابط عمومی منتشر می شود

هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی، با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی سراسر کشور، 25 تیرماه از ساعت 8 صبح الی 17، در مرکز همایش آفتاب، برگزار می شود....

ادامه نوشته

یشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اعتبارات رسانه‌ها در بودجه91

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اعتبارات بخش رسانه‌ها را در بودجه سال 1391 کل کشور بررسی و پیشنهادتی در این زمینه ارائه کرد.


به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز با بیان اینکه اهمیت رسانه در جمهوری اسلامی ایران باعث شده است همواره در سنت بودجه‌ نویسی بخش‌های مشخصی به آن اختصاص یابد اعلام کرد:

در بودجه سال 1391 نیزدر چند بخش و ردیف به موضوع رسانه‌ها توجه شده است.

بر اساس این گزارش بودجه بخش رسانه‌ها در لایحه بودجه در چهار بخش تنظیم شده است:

1. صدا و سیما و سایر دستگاه‌های رسانه‌ای

2. بنیاد بازی‌های رایانه‌ای

3. رسانه‌های دیجیتال

4. شورای عالی اطلاع‌رسانی

ادامه نوشته

نقش روابط عمومی ها در ارتقای برند سازمان

نقش روابط عمومی ها در ارتقای برند سازمان

پرویز درگی

 

1)   بپذیریم که علم به اندازه تجربه مهم است پس فقط به دانسته های تجربی خودمان اکتفا نکنیم.روابط عمومی یک علم است ، علمی در خصوص ارتقاء برند و خوشنامی سازمان.
پس هرکسی را به عنوان مسئول یا کارمند روابط عمومی استخدام نکنید بلکه انسانهای واجد شرایط از نظر ذات و جوهره به همراه دارا بودن دانش روابط عمومی با پتانسیل یادگیری را استخدام کنید.

2)   بپذیریم که رقابت واقعیت دنیای تجاری است، اگر رقابت را جدی نگیریم، حذف می شویم. در دنیای شدید رقابتی برقراری روابط شایسته با زنجیره ارزش آفرینی را نمی توان نادیده گرفت. پس برای آن برنامه ریزی و اقدام کنید.

3)   بپذیریم که ادبیات و کارکردهای حضور در بازارهای انحصاری، قابلیت کاربرد در فضای رقابتی را ندارند، پس باید تغییر کنیم. دیدگاه تان نسبت به روابط عمومی را تغییر دهید. امروزه سازمانها به روابط عمومی تجاری و صنعتی نیاز دارند.

4)   بپذیریم که کلید بهبود در هر سازمان تغییر تفکر مدیران ارشد آن است. مدیران ارشد نباید اجازه دهند اعتبار و برند سازمان مورد کوچکترین کم توجهی قرار گیرد.

5)   بپذیریم که کارکنان عضو خانواده کاری و مشتریان درون سازمانی ما هستند پس باید انگیزه های آنان را باور سازیم. یادمان بماند کارکنان راضی، مشتریان راضی می آفرینند، روابط عمومی مواظب درجه شادی بهره ور سازمان باشد.

6)   بپذیریم که مشتریان دلیل اصلی بقای کسب و کار ما هستند، پس در نوازش آنان کوتاهی نکنیم. مسئولیت رضایت مشتریان به عهده تمام کارکنان سازمان است اما بازاریابی و روابط عمومی مسئولیت اصلی را به عهده دارند.

7)   بپذیریم که کیفیت مهم ترین اصل کسب و کار است .روی کیفیت محصول و کیفیت خدمات و ارتباطات سرمایه گذاری کنیم. روابط عمومی و ارتباطات شایسته مدیریت فرایند خرید مشتری در بلند مدت هستند.

8)   بپذیریم که از پشت میز نمی توانیم بازار را ببینیم باید بعضی از مواقع به داخل بازار  برویم.  مدیران بازاریابی و روابط عمویم حداقل می بایست پنجاه درصد وقت شان را با مشتریان بگذرانند.

9)   بپذیریم که مشتریان راضی بهترین، ارزانترین و موثرترین مبلغ های  شرکت ها و سازمان ها هستند. مشتریان راضی مبلغ و مروج سازمان خواهند بود و این کاری است که روابط عمومی باید مواظب باشد تا دچار خدشه نشود.

10)  بپذیریم که اگر ما به صدای مشتری مان گوش ندهیم این رقبا هستند که به صدای آنها گوش می دهند. نیروهای شایسته روابط عمومی می دانند که زیباترین و دلنشین ترین صدا برای یک سازمان صدای مشتریان آنان است .

11)  بپذیریم که اطلاعات درست، بموقع و جامع اساس و ابزار تصمیم گیری صحیح است. روابط عمومی با حضور شایسته در بازار و با ارتباطات تنگاتنگ با تحقیقات بازاریابی اطلاعات مورد نیاز برای بهبود و ارتقاء روابط با عموم را افزایش دهد.

12)  بپذیریم که فقط برای سخت افزار هزینه نکنیم ، بلکه هزینه برای آموزش هم نوعی سرمایه گذاری است. آیا در سازمان شما چنین باوری وجود دارد ؟

13)  بپذیریم که شناخت از فرهنگ، باورها، ...... مشتریان مهم است و باید به فرهنگ آنان احترام بگذاریم. شناخت فرهنگ ها هم جزئی از وظایف بازاریابی و روابط عمومی است .

14)  بپذیریم که باید به مشتریان ثابت کنیم که چرا باید ما را انتخاب کنند، پس باید وجوه تمایز شرکت را بشناسیم و به آنان معرفی کنیم. آیا واحد روابط عمومی سازمان شما وجوه تمایز تان را می شناسد ؟ و در معرفی به موقع آنها به مشتریان ، به یاری بازاریابی می آید ؟

15)  بپذیریم که همه چیز در ارتباطات با مشتریان مهم است از برخورد نیروهای حراست تا آراستگی محل شرکت و کیفیت کارو نحوه مدیریت و .....

16)   بپذیریم که خوشنامی به صورت اتفاقی بدست نمی آید پس برای آن برنامه ریزی ، سناریو سازی و اقدام کنیم .

17)   بپذیریم که اولین برخورد و آخرین برخورد در ذهن مشتری می ماند. پس به بهترین نحو آنها را انجام دهیم .

18)  بپذیریم که تبلیغات مهم است اما هیچ تبلیغی به اندازه عملکرد شما و در نتیجه تبلیغات دهان به دهان و نهایتا روابط عمومی موثر نیست.

19)   بپذیریم که باید سخت کار کنیم، هوشمندانه کار کنیم و مهم تر از آنها عاشقانه کارکنیم.

20)  و نهایتاً بپذیریم که تمام ما مسئول ایجاد - حفظ و توسعه برند شرکت مان هستیم و هیچ بهانه ای از سوی هیچیک از ما پذیرفته نیست.

پس با سود کوتاه مدت سرخوش نشویم و خویش را باور کنیم.

قوانين طلايي روابط عمومي

قوانين طلايي روابط عمومي

نوشته هوشمند سفیدی

 

اکثر علوم کاربردی برای خود قواعد و قوانین معینی دارند که باید استخراج شده و بر کاربرد آنها تأکید شود.

روابط عمومی نیز به عنوان یک علم کاربردی، قواعد و قوانین خاص خود را دارد. در این مقاله 20 قانون موثر و تاثیرگذار مورد توجه قرار گرفته است که بی تردید هر از یک از آنها می تواند مبین راهبردها و رویکردهای اساسی در این حرفه باشد.

در زیر 20 قانون طلایی روابط عمومی را ملاحظه می کنید:

1- قانون مخاطب (مخاطب خود را بشناسید)

2- قانون بحران (براي مواجهه با بحران آماده باشید)

3- قانون مراقبت (از رفتار مديران مراقبت کنید)

4- قانون برنامه (براساس برنامه عمل كنید)

5- قانون حضور (در همه جا حضور یابید)

6 - قانون تماس (با گروه هاي اجتماعی مرتبط تماس مستقیم برقرار کنید)

7- قانون وفاداري (به مدیریت و مخاطبان سازمان وفادار بمانید)

8- قانون گفتمان (سطوح گفت و گو را همواره گسترش دهید)

9- قانون اخلاق (اخلاق، سرلوحه عمل قرار دهید)

10- قانون تحقيق (آغاز و پايان فعاليت خود راتحقیق استوار کنید)

11- قانون تفاهم (برای ایجاد و توسعه همکاری، به مخاطبان خود به هم فهمی برسید)

12- قانون شكل (فرم و شکل مناسب را فراموش نکنید)

13- قانون محتوا (محتوا را فدای فرم نکنید)

14- قانون شنيدن (آماده شنیدن باشید)

15- قانون تصوير (با ایجاد تصوير مثبت، خط شكن عمليات ارتباطي باشید)

16- قانون خدمت (به همه خدمت کنید)هيچ مخاطبي از خدمات روابط عمومي محروم نمي شود.

17- قانون احسان (به همگان نيكي کنید)

18- قانون شهرت (حضور محروفیت را گسترش دهید)

19- قانون محبوبيت (همواره محبوب تر شوید)

20- قانون خلاقیت (به تازه گردانی فکر کنید و نو شوید)

استفاده از Bluetooth Sender در روابط عمومی

یکی از ابزاری که اخیرا برای انتقال اطلاعات رواج زیادی پیدا کرده، Bluetooth Sender است. Bluetooth Sender ها که غالبا نیازی به اتصال به کامپیوتر هم ندارند، اطلاعاتی که قبلا به حافظه شان سپرده شده را به موبایل یا لپ تاپ هایی که بلوتوث آنها باز باشد ارسال می کنند. بیشتر موارد استفاده از این دستگاه، نمایشگاه ها، فروشگاه ها و بانک ها هستند که به تفصیل این موارد را در ذیل همین پست می خوانید...

ادامه نوشته

تهیه لیست کارها ی روزانه،برای مدیریت بهتر زندگی

چیزی لذت بخش تراز تیک زدن یک کار انجام شده در لیست کارها (To-do list) نیست. تیک می زنید که این کار انجام شد! تمام شد و رفت پی کارش! ماموریت با موفقیت به اتمام رسید! از سوی دیگر، چه بسیار روزهایی هستند که بدون تیک زدن و انجام کار مفیدی، پشت سر گذاشته می شوند. به راستی چرا این اتفاق می افتد؟ چرا چنین روزهایی بدون انجام کار به پایان می رسند؟ جواب به «تودو لیست» (لیست کارها) بر می گردد. یک تودو لیست خوب می تواند یک ابزار راهنمای خوب برای انجام کارها باشد، در حالی که یک ستون دراز و شلوغ از کارهای انجام نشده جز شماتت کردن شما و یاداوری عدم توانایی تان برای انجام کارها، فایده دیگری ندارد. همه این تفاوت ها بستگی به این دارد که شما چگونه یک تودو لیست را «بنویسید.» پس اگر موافق باشید، در ادامه به راهنمای چگونگی نوشتن یک تودو لیست خوب بپردازیم. مهارتی که لازم است هر کسی آن را به خوبی بلد باشد.

برای شروع باید فکر کنید، تودو لیست شما یک دستورالعمل است تا رئیس درون شما را از کارگر درون تان، جدا کند. مانند یک کد برنامه نویسی، اگر این دستورالعمل و حریم های آن، واضح، مشخص و کاملا مجزا از یکدیگر باشند، آن کد را باید طلا گرفت، قاب کرد و به دیوار زد. اما اگر کد شلوغ و فاقد صفات بالا باشد، موجب نتایج ناخواسته مانند ترس، طفره رفتن، به تعویق انداختن، بی میلی و نفرت از انجام آن می شود. پس هنگام نوشتن تودو لیست موارد زیر را با دقت انجام دهید تا انجام کارهایتان آسان شود، دقیقا مثل آب خوردن. 

شما رئیس و کارگر خودتان هستید  

در هر لحظه ای از روز شما در یکی از حالات روبرو هستید: حالت فکر کردن (که در آن حالت یک رئیس به حساب می آید) و حالت عمل (که مانند یک کارگر آن را انجام می دهید). زمانی که یک پروژه یا کار به شما داده می شود، ابتدا به چگونگی انجام آن فکر می کنید. در این زمان شما در حالت فکر کردن / رئیس هستید. کسی که دستور می دهد. تودو لیست شما در واقع لیست دستورات آقای رییس است که بعدا توسط آقای کارگر دانه دانه انجام می شود. 

زمانی که شما کلاه ریاست بر سر می گذارید، باید دستورات تان را به گونه ای بنویسید تا کارگرتان بدون اینکه لازم باشد به آنها فکر کند (و استرس فکر کردن را بکشد)، بتواند آنها را انجام دهد. فکر کردن هنگام انجام کار بسیار مشکل تر از فکر کردن زمانی است که در جایی نشسته اید و کلاه ریاست بر سر دارید. پس خارج کردن فرایند «فکر کردن هنگام انجام کار» یکی از بهترین راه ها برای اتمام و به پایان رساندن آسان، تودو لیست است.

  چگونه به خودتان دستور بدهید

ادامه نوشته

انتشار فراخوان هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

انتشار فراخوان هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

انجمن متخصصان روابط عمومی، فراخوان هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی را منتشر کرد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره، این جشنواره دوم و سوم اسفندماه سال جاری با هدف آشنایی با اصول و استانداردهای نشر در روابط عمومی و ارایه آثار و تجارب موفق ادارات روابط عمومی، توسعه و ارتقای سطح توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز مدیران و کارشناشان در حوزه انتشارات و انتخاب راهکارهای مناسب برای حرکت به سمت آموزش و نشر الکترونیک برگزار می شود.

ادارات روابط عمومی سازمان های دولتی و خصوصی می توانند در بخش های رقابتی، آموزشی و نمایشگاهی در این جشنواره شرکت کنند.

علاقمندان تا بیستم بهمن ماه 1390 فرصت دارند کاربرگ شرکت در جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی را همراه مستندات به نشانی دبیرخانه ارسال نمایند و یا با شماره تلفن های 88617576 و 88617577 تماس بگیرید.

منبع: سايت كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران

پدیده ای به نام «سایبر ژورنالیسم»

اینترنت در دنیای امروز، منشا تحولاتی گسترده در همه عرصه ها شده و به تولد پدیده ای به نام «سایبر ژورنالیسم» منجر شده است که با سرعتی روزافزون، پهنه دنیای ارتباطات را در می نوردد. سایبر ژورنالیسم یک واژه کلی است و در عمل شاخه ها و رشته های متعددی همچون خبرگزاری ها، روزنامه های آنلاین و وبلاگ ها را در پهنه اینترنت در بر می گیرد.

در این میان، روزنامه نگاری آنلاین به عنوان رشته ای جدید در عرصه روزنامه نگاری، شرایط و ویژگی های خاصی دارد که با روزنامه های چاپی و سایر انواع سایبر ژورنالیسم به کلی متفاوت است.

روزنامه نگاری آنلاین با ظهور اینترنت در عرصه مطبوعات جهان ظاهر شد و نخستین شماره آن سال ۱۹۹۲ در آمریکا با انتشار شیکاگو آنلاین پا به عرصه وجود گذاشت. پس از آن با گسترش روزافزون اینترنت در پهنه گیتی و تولد سایبر ژورنالیسم، مطبوعات همه نقاط دنیا تلاش کردند تا خود را با این موج فزاینده همراه سازند و امروزه صدها هزار روزنامه آنلاین را می توان در وب دید که محیطی مناسب برای مراجعه صدها میلیون بازدیدکننده را فراهم آورده اند.

 

ادامه نوشته

برگزیدگان هجدهمین نمایشگاه مطبوعات مشخص شدند

طی مراسمی در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات اسامی برگزیدگان جشنواه مطبوعات و خبرگزاری و همچنین هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری اعلام شد.

 در این مراسم که با حضور فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری برگزار شد در ابتدای مراسم اسامی برگزیدگان جشنواره مطبوعات اعلام شد:
در پایان این گزار ش براساس هیات داوران در زمینه نقد، علی اکبر باقری امویی از روزنامه کیهان، بهمن عباس پور از روزنامه جمهوری اسلام و اسماعیل منصوری لاریجان از روزنامه جوان حائز رتبه شدند.
در زمینه گفتگو علیرضا حقوقی از روزنامه اعتماد، دنیا خمامی ار روزنامه تماشا و محسن غلامی از روزنامه عصر ایرانی رتبه اول تا سوم را به خو د اختصاص دادند. در بخش گزارش خبری محمد علی حیدرهایی ار روزنامه ایران، میرحسین کاسبی از شرق و گروه جامعه و شهروند روزنامه اقتصاد توسط هیات داوران انتخاب شدند. در بخش گزارش، چنگیز محمود زاده از همشهری مجید فطری از روزنامه خراسان با فریده عباسی از روزنامه اطلاعات انتخاب شد.

ادامه مطلب

روسای سه قوه غایبان بزرگ نمایشگاه مطبوعات

بعد از ظهر روز گذشته زنگ پایان هجدهمین جشن مطبوعات و خبرگزاری ها در حالی پس از یک هفته به صدا در آمد که برادران لاریجانی روسای مجلس و قوه قضائیه و احمدی نژاد رئیس جمهور غایبان بزرگ هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها بودند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بولتن نیوز، هیجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها از روز سه شنبه سوم آبان آغاز بکار کرد و تا روز سه شنبه دهم آبان ادامه داشت.گرچه در این نمایشگاه اقشار مختلف مردم، اعم از مردم عادی، جوانان و نوجوانان، نخبگان سیاسی، چهره های حزبی، نمایندگان مجلس، دانش آموزان و دانشجویان و... حضور یافته و با اصحاب رسانه به گفت‌وگو پرداختند، اما روسای سه قوه و همچنین مسئولین و مقامات ارشد و مقامات لشگری و کشوری در این نمایشگاه حضور نیافتند.

بنا بر این گزارش خبرنگاران و غرفه داران حاضر در نمایشگاه تا آخرین روز کار نمایشگاه چشم انتظار آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور بودند، اما این انتظار آنها پایان خوشی نداشت.

ادامه مطلب

  با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد /پایگاه خبری تحلیلی «قدس آنلاین» رونمایی شد

در مراسمی با حضور دکتر محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایگاه خبری تحلیلی «قدس آنلاین» رسماً افتتاح شد.در این مراسم که در مصلی تهران و در حاشیه نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد، معاون وزیر ارشاد ضمن ارایه گزارش کوتاهی از برنامه های نمایشگاه مطبوعات، از اقدام مؤسسه فرهنگی قدس در راه اندازی این پایگاه خبری قدردانی کرد و آن را در راستای سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گسترش مطبوعات ایران در حوزه بین المللی دانست.
محمدزاده با اشاره به اینکه در دنیای امروز، توجه به فضای سایبر باعث شده است بر مخاطبان روزنامه ها افزوده شود، گفت: از این پس علاوه بر شمارگان چاپی روزنامه قدس باید شمارگان سایبری و دیجیتالی این روزنامه را هم در بررسی عملکرد این روزنامه مورد توجه داشت.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد عملکرد روزنامه قدس را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این روزنامه توانسته است با وجود انتشار اولیه به عنوان یک روزنامه استانی، به یک روزنامه موفق در سطح ملی تبدیل شود.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد لزوم توجه دست اندرکاران مطبوعات را به فضای مجازی یادآور شد و افزود: امروز حضور رسانه ها تنها با انتشار روزنامه های کاغذی معنا پیدا نمی کند. ضمن اینکه مسایل مربوط به تیراژ با راه اندازی رسانه های مجازی تا حدودی مرتفع می شود.
ادامه مطلب

10 اشتباه در وبلاگ نویسی!

اشتباه در وبلاگ نویسی یعنی چه؟ چه كارهایی را نباید كرد تا وبلاگ بهتری داشته باشیم؟ وبلاگ نویسی مانند هزاران پدیده وارداتی دیگر تحت تاثیر سلیقه ایرانی قرار گرفته است. با مروری به وبلاگهای آن سوی آبها و وبلاگهای فارسی می‌توانید تفاوتها و تاثیر سلیقه ایرانی را بر وبلاگها مشاهده کنید. به‌طور مثال ایرانیها توجه ویژه‌ای به قالب وبلاگ دارند و علاقمند به استفاده از قالبهایی با گرافیک پیچیده‌تر هستند در حالیکه در وبلاگهای غربی عموما از قالبها و شمایل ساده‌تر برای وبلاگ خود استفاده می‌کنند. حال با نگاهی به وبلاگهای فارسی به چند نکته آزاردهنده که در بین آنها رایج است اشاره خواهم کرد.

1. فونت درشت
برخی فکر می‌کنند که استفاده از فونت با اندازه درشت برای نوشتن مطالب توجه خواننده را بیشتر جلب می‌کند. البته این تفکر درستی است اما نه وقتی که همه مطالب وبلاگ با فونتهایی با سایز درشت نوشته شده باشد. خواندن مطالب وبلاگ با فونت درشت مثل خواندن روزنامه‌ای است که همه مطالب آنها با فونتی هم اندازه تیتر صفحه نخست نوشته شده باشد. استفاده از فونتهای با اندازه درشت معمولا نشان از تازه کار بودن نویسنده وبلاگ در دنیای وب و اینترنت است.

2. موزیک در وبلاگ
این دیگر تازه کار و حرفه‌ای ندارد و به هرحال برخی از وبلاگ‌نویسان بر این اعتقاد هستند که خوانندگان وبلاگ ایشان در هنگام خواندن مطالب برای رسیدن به آرامش و آشنایی با سلیقه وبلاگ‌نویس باید آهنگ مورد علاقه او را گوش دهند! بنابراین یک آهنگ شش و هشت را انتخاب می‌کنند و با کمک دوستان حرفه‌ای‌تر کاری می‌کنند که خواننده وبلاگ به محض باز کردن وبلاگ محکوم به شنیدن موسیقی مورد علاقه نویسنده شوند. گاهی هم موسیقی وبلاگ از نوع سنتی یا حماسی، ... انتخاب می شود. اما باور کنید شنیدن ناخواسته موسیقی از هر نوعش همیشه هم جالب نیست، بخصوص وقتی خواننده در ساعت دو بامداد و وقتی همه خوابند در اتاق تاریک نشسته و ناگهان اسپیکر کامپیوتر همه خانواده را به سماع درمی‌آورد! یا اینکه چند وبلاگ باهم باز شده و هر کدام ساز خود را می‌زنند یا اینکه خواننده وبلاگ در حال گوش دادن به موسیقی یا رادیوی مورد علاقه خود است، در این حالات موسیقی وبلاگ تنها یک مزاحم آزاردهنده خواهد بود. به خاطر داشته باشید خوانندگان وبلاگ برای خواندن مطالب شما به وبلاگتان می‌آیند نه شنیدن موسیقی! اگر مایل به نمایش سلیقه خود را در انتخاب موسیقی برای خوانندگان وبلاگتان هستید می‌توانید کنترل مدیا پلیر یا لینک مستقیم فایل موسیقی را در وبلاگ قرار دهید تا کاربر به انتخاب خودش به موسیقی گوش فرا دهد.

3. جاوا اسکریپت
شما شاهکارید! جدی می‌گویم! وقتی وارد وبلاگتان می‌شوم پنجره‌ای باز شده با نمایش پیامی به من خوش آمد می‌گوید و بعد پنجره وقت بخیر باز می‌شوند گاهی هم اسم پرسیده می‌شود تازه وقتی هم می‌خواهم پنجره مرورگر اینترنت را ببندم پنجره‌ای باز میشود و پیغام میدهد که "کجا ؟ بودی حالا!"، "خداحافظ عزیز" یا "زود رفتی رفیق وای میستادی چایی دوم" ! تازه وقتی وارد وبلاگتان می‌شوم از زمین و زمان گل می‌ریزد و کلی ستاره هم در مرورگر اینترنت به دنبال نشانگر ماوس هستند در ضمن هزار تا نوشته متحرک هم در بالا و پایین و چپ و راست در حال موج زدن هستند! نگفتم شما شاهکارید! معلومه کارتان خیلی درسته و کلی کامپیوتر بلد هستید! اما راستش من فقط!... فقط آمده بودم آخرین مطالب وبلاگت را بخوانم که آنهم با این همه گلریزان در وبلاگت نشد.

ادامه مطلب

هم زمان با جشنواره مطبوعات/آینده نیوز خداحافظی کرد:‌ اگر رفع فیلتر شویم برمی گردیم

فواد صادقی از مدیران سایت آینده نیوز در یادداشتی اعلام کرد که این سایت به دلیل فشارهایی که بر آن وارد می شود و نیز به علت عدم موافقت با رفع فیلتر از عرصه رسانه های مجازی کشور خداحافظی می کند.به گزارش خبرانلاین ، صادقی همچنین نوشته است که در صورت رفع فیلتر سایت امکان فعالیت مجدد ان مهیا می شود.

وی در یادداشت خود نوشته است:
پس از فیلتر شدن سایت آینده برای پنجمین بار، بسیاری از دوستان و مخاطبان سایت از روشهای گوناگون این پرسش را مطرح می کردند که چرا با سایت آینده این اندازه برخورد می شود و چرا پس از این همه برخورد، باز هم به فعالیت ادامه می دهد؟

قبل از وارد شدن به این موضوع، لازم است بر فهرست برخوردهایی که طی دو سال اخیر با سایت آینده انجام شده است، 5بار فیلتر که 4بار آن از یکشب تا ده ماه طول کشید و رفع فیلتر شد و بار پنجم دوماه است که فیلتر شده اما تاکنون رفع فیلتر نشده است.

سه بار دستگیری بازهم از چند ساعت تا چندهفته، دوبار توقیف تجهیزات برای چندروز وچندهفته، یکبار پلمپ و دوبار توقیف حاصل این دوسال وچندماه فعالیت آینده بوده است.

البته به این فهرست باید پرونده های تشکیل شده علیه آینده در محاکم قضایی از سوی برخی دستگاهها و نهادها را نیز اضافه کرد که بخشی از آن همچنان مفتوح است.

به یاد دارم در اولین بار دستگیری به کارشناس مربوطه گفتم در نتیجه برخورد امنیتی با رسانه های داخلی چند حالت متصور است:

ادامه مطلب

اعطای بن خرید به مخاطبان رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات

ماهنامه ارتباطات: همزمان با هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، پدرام پاک‌آئین، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی مفصل با امیر لعلی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات که در هجدهمین شماره این ماهنامه منتشر شده است اعلام کرد: تیراژ روزانه مطبوعات به نسبت جمعیت کشور باید هفت ‌میلیون نسخه باشد.

او شمارگان فعلی مطبوعات را در خوشبینانه‌ترین حالت و در نقطه‌ اوج مطبوعات، حداکثر 3 میلیون نسخه دانست و اضافه کرد: ولی در اغلب اوقات از این مقدار بسیار پایین‌تر است.پاک‌آئین که خود از خانواده مطبوعات است در این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که حال و روز مطبوعات چطور است؟ تأکید کرده: به نظرم حال و روز خوبی دارند. فضای حاکم بر مطبوعات کشور در حال حاضر فضای عقلانی و توأم با آرامش است. در واقع تلاش‌هایی هم از طرف خود مطبوعات و هم از جانب ما در وزارت ارشاد برای توسعه کیفی مطبوعات صورت می‌گیرد. البته این راهبردی است توقف‌ناپذیر.

وی با رد این شائبه که همواره در ایام نزدیک به انتخابات، قدری فضای رسانه‌ای کشور باز می‌شود گفته: نباید وضعیت مطبوعات را با این رویدادها سنجید. مطبوعات باید از عمق و استحکام خاص خودشان برخوردار باشند و به عنوان نهاد‌های فرهنگی در جهت مدیریت خواست‌ها و نیازهای مردم و مهندسی افکار عمومی به‌گونه‌ای عمل کنند که اهداف ذاتی آنها که مهم‌ترین آن ایجاد همبستگی، وحدت ملی و تقویت روحیه آشتی‌جویی و تفاهم بین ملت است، تقویت شود.

ادامه مطلب

سایت‌های اینترنتی در آینده‎ای نزدیک شبیه روزنامه طراحی می‏‌شوند

به عقیده کارشناسان در آینده نزدیک اکثر سایت‌های اینترنتی دنیا با ظاهری شبیه روزنامه یا مجله طراحی می‌شوند.

طراح سرویس فلیپ بورد (Flipboard) که مخصوص آی‌پدها طراحی شده است عقیده دارد اکنون اکثر سایت‌های اینترنتی جهان تلاش می‌کنند که ظاهر سایت‌شان شبیه روزنامه باشد.

بر اساس گزارش دی‌ان‌ای ایندیا، «مایک مک کیو» طراح فلیپ بورد عقیده دارد روح هر سایتی محتوای آن سایت است و اکنون سایت‌ها با امکانات مختلف که قابلیت ارتباط با کاربر را دارد کم‌کم شبیه روزنامه و نسخه‌های چاپی طراحی می‌شوند.

منبع

مطبوعات به بیماری درون نگری گرفتارند

به گزارش مهر، مهرداد خلیلی استفاده بسیاری از مطبوعات کشور بویژه نشریات استانی را در استفاده از افراد غیر متخصص از دلایل مهم انحصار این نشریات در چارچوب محدوده فکری و دوری از معنای حقیقی رسالت مطبوعات دانست.

وی تصریح کرد: در مطبوعات امروز مدیران مسئول به افراد هم جناح خود به عنوان حامیان سیاسی، حامیان مالی و علایق عقیدتی و فکری خود متمرکز هستند و به جای توجه به نیازهای مردم به نیازهای درون گروهی خود بها می دهند.

بیان کارکردهای منطقه نشان قوت یک نشریه

خلیلی همچنین استفاده نکردن از قابلیتهای یک منطقه را دلیلی به مبتلا شدن یک نشریه به روزمرگی و ضعف کارکردی آن و محصور شدن در مکان و زمان محدود برشمرد.

وی در بیان قابلیتهای استانی و محلی اردبیل متذکر شد: اردبیل به عنوان یکی از قطبهای گردشگری، برخورداری از موقعیت اقتصادی بی نظیر به علت وجود کشت و صنعت مغان، همجواری با کشورهای همسایه، قرار داشتن در مسیر ترانزیت، مطرح بودن از نظر مسائل دینی و وجود چهره ها و برندهای تجاری ملی منطقه ای کم نظیر است که انتظار ویژه ای در معرفی خود می طلبد.

این استاد دانشگاه های کشور یادآور شد: با وجود پتانسیلهای بی نظیر حق اردبیل از طریق رسانه هایش ادا نمی شود و استانهای بسیاری هستند که با امکانات کمتر از اردبیل رسانه های قوی تر و حرفه ای تری را برای مخاطبان خود تدارک دیده اند.

وی افزود: به علت موقعیت خاص این منطقه افراد سرشناس بسیاری به این منطقه مسافرت می کنند و این به عهده نشریات و خبرگزاریهاست که با دعوت از این اشخاص و مصاحبه و جویا شدن از نظرات وی قدرت خود را نشان دهند.

خلیلی با تاکید به اهمیت این موضوع اظهار داشت: خبرگزاری و نشریه ای که به چنین موضوعاتی بها می دهد با بیان قدرت خود توجه مخاطبان را نیز جلب خواهد کرد.

نشریات در رویدادهای حساس محک می خورند/ پرهیز از هیجانات کاذب

وی همچنین قضاوت مردم در رویدادهای خاص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... را در مورد کیفیت و تعهدات یک نشریه مهم عنوان کرد و گفت: نقش رسانه نشر آگاهی بدون ورود به دسته بندیها و جناحهای مختلف فکری است و در منطقه ای که نشریات در دو یا چند جناح در مقابل هم سنگر گرفته اند نمی توانند ادعای مردمی بودن داشته باشند.

این روزنامه نگار با اشاره به انتخابات مجلس در اسفندماه جاری معتقد است که وظیفه نشریه این نیست که بگوید به چه کسی رای داده شود، بلکه آشنایی اذهان عمومی با اصول نمایندگی و ترغیب مردم به انتخاب فردی بر اساس صلاحیت و آشنایی با مسائل ملی است.

وی اجتناب از ایجاد هیجانات کاذب را وظیفه همه رسانه ها دانست و تصریح کرد: نشریات می توانند با درخواست برنامه کاری از نماینده ها محک آنها را به عهده مردم بگذارند و بجای طرفداری از کسی که خوب شعار می دهد از دانایی افراد و احترام به نیاز مردم طرفداری کنند.

ادامه مطلب

از چگونگی خودسانسوری‌ روزنامه‌نگاران عرب آگاه شوید

کتاب «حقوق روزنامه‌نگاران در سرزمین‌های عربی» که به تازگی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازار عرضه شده است، متشکل از هفت فصل؛ حق روزنامه‌نگار در انتشار روزنامه، حق روزنامه‌نگار در دستیابی به اطلاعات و نقش او در تحقق حق آگاهی عمومی، حق روزنامه‌نگار در حمایت از اسرار منابع اطلاعاتی‌اش، مفهوم شرط وجدان و نقش آن در تحقق رابطه متوازن میان روزنامه‌نگار و موسسه مطبوعات، حق روزنامه‌نگار در نهاد صنفی، حق روزنامه‌نگار در آموزش و تمرین و نظریه عربی حقوق روزنامه‌نگاران است.

این کتاب، تألیفی از دکتر سلیمان صالح است که به کوشش سمیه طیبی و محسن رضوانی ترجمه شده است. کتاب حقوق روزنامه‌نگاران در سرزمین‌های عربی، یکی از معدود کتاب‌هایی است که توسط دکتر سلیمان صالح در مورد حقوق روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات تألیف شده است.

وی در این کتاب ضمن پرداختن به ابعاد مختلف حقوق روزنامه‌نگاران تلاش دارد چشم‌اندازهای تازه‌ای را در جهت حمایت از این حقوق در کشورهای عربی ترسیم کند. به گفته نویسنده، وجود یک صنعت عربی قدرتمند در عرصه اطلاع‌رسانی برای تحقق نهضت بیداری امت اسلامی ضروری است. امری که بدون وجود آزادی مطبوعات و اشراف روزنامه‌نگاران به حقوق خود و مسوولیت‌های خود امکان‌پذیر نیست.

ادامه مطلب

بولتن های بریده جراید

یکی از اشتباهات مدیران و به تبع آنان ، همکاران رسانه ای شان ( یا شاید هم بالعکس !) این است که صبح به صبح بیست تا روزنامه روی میزشان می گذارند و واکنش به یک پدیده را مقایسه و سپس آمار گیری می کنند ! در حالی که تیتر پنجم یک روزنامه تاثیر گذار به مراتب مهمتر از اختصاص یک صفحه کامل یک روزنامه گمنام است .

از این بدتر ، بولتن های بریده جراید است . این بولتن ها در کنار همه مزایای خود به وزن هر رسانه و زمینه و تاثیر و نفوذ و مخاطب آن رسانه بی توجه و لذا‌ گمراه کننده اند و تصویر نادرستی از فضای رسانه ای کشور و دنیا به مقام مسئول القاء می کنند.

این برداشت غلط از «‌تحلیل محتوا»‌ عمدتا به سانتی متر مربع اتکا دارد در حالی که یکی سطح ،‌ فقط یکی از مولفه های تحلیل محتوای واقعی است ؛ هر چند بسنده کردن صرف به تحلیل محتوا و نادیده گرفتن تحلیل گفتمان و سایر تکنیک های ارزیابی و مقایسه ای نیز در جای خود آدرس غلط می دهد .

منبع

پرونده بازنشستگی خبرنگاران با سابقه به جریان افتاد

بسیاری از خبرنگاران باسابقه رسانه ها، سال گذشته و پس از ابلاغ قانون بازنشستگی 20ساله خبرنگاران که شامل مشاغل سخت و زیان آور می شود، به دنبال نبش قبر سوابق خود رفتند تا ببینید که مشمول این قانون می شوند یا خیر.

 

 بسیاری از این افراد به دلیل تغییر عناوین سازمانی در مدت خدمتشان، از دایره شمول خارج شدند اما مصوبه دیروز مجلس، بارقه امیدی برای به جریان افتادن پرونده بازنشستگی این افراد بود. نمایندگان مجلس طی بررسی طرح استفساریه ای از قانون تأمین اجتماعی، محاسبه حق بیمه یک سال ونیم مشاغل سخت را مصوب کردند تا به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه مشاغل سخت و زیان آور یک و نیم سال محاسبه شود.
ادامه مطلب

دومين سمينار مدیریت تشریفات کاربردی

دومين سمينار تخصصي مديريت تشريفات کاربردي روز يکشنبه 10 مهرماه سال جاري برگزار مي شود.

در اين سمينار، موضوعات تخصصي ارتباطات غيرکلامي، تنظيم يک برنامه تشريفاتي، طراحي و مديريت جلسات و مجامع عمومي و آداب و ترتيبات برگزاري همايش ها ارايه خواهد شد.

مديران و کارشناسان تشريفات و روابط عمومي مخاطبان اصلي اين سمينار هستند كه در طي برگزاري آموخته هاي خود را بازنگري و اصلاح خواهند كرد.

براساس اين گزارش، سخنران اين سمينار استاد علي محمد بيدار مغز خواهند بود.

علاقه مندان مي توانند براي دريافت اطلاعات تکميلي و ثبت نام در سمينار فوق با شماره تلفن 88617576 و 7 تماس حاصل نمايند. اطلاعات بيشتر

انتقاد برادر وزیر ارشاد از توقیف مطبوعات

عضو هیأت رئیسه اتاق تهران از عملکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در مورد توقیف مطبوعات انتقاد کرد وگفت: توقیف مطبوعات به هردلیل،پیام بدی برای بخش خصوصی دارد.

به گزارش قدس انلاین دکتر حمید حسینی برادر بازرگان و تاجر وزیر ارشاد،این روزها به یکی از منتقدان جدی وزیر جوان در عرصه توقیف مطبوعات در آمده است. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران نخستین بار انتقاد از توقیف مطبوعات را به صورت علنی در یکی از نشست های هیأت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی مطرح کرد و در جمع فعالان بخش خصوصی توقیف مطبوعات را از نگاه اقتصادی مورد تحلیل قرار داد. به باور سید حمید حسینی، توقیف مطبوعات در قالب فضای کسب و کار قابل تحلیل و بررسی است و رسانه ها و مطبوعات را اگر در قالب بنگاه اقتصادی گنجاند، تعطیلی این واحدها به تنگ تر شدن فضای کسب و کار دامن می زند. وی گفت: نشریات، بنگاه اقتصادی هستند و دولت نباید با عینک سیاسی به این بنگاه‌ها بنگرد. راه برخورد با مطبوعات، توقیف نیست. چرا که با بستن یک نشریه، این دولت است که ضربه می‌بیند.

ادامه مطلب

نه روزنامه نگار خوب داريم و نه تاريخ نويس خوب

 سال عمر زيادي است براي روزنامه نگاري کردن. آن هم براي حرفه اي که خيلي ها سخت و زيان آورش مي دانند. به زعم




نوشيروان کيهاني زاده، روزنامه نگاري که در اين حرفه استخوان ترکانده است- روزنامه نگاري عشق مي خواهد و استعداد. شنيدن از دشواري هاي راه پر فراز و نشيبي که عده اي چون کيهاني زاده آن را پيموده اند مي تواند نگاه خيلي ها را به اين حرفه تغيير دهد.

* آقاي دکتر 55 سال قبل کارتان را در روزنامه نگاري از چه نقطه اي شروع کرديد؟
** علاقه من به نوشتن از همان ابتداي جواني شروع شد؛ اما پدرم که خودش در کرمان معمار بود مي گفت اين کارها مفت خوري است، تو بايد مهندس شوي، همين بود که مرا وادار به تحصيل در رشته رياضي کرد. اما سال بعد مجدداً در امتحان ديپلم ادبي شرکت کردم و در رشته تاريخ ادامه تحصيل دادم.
در تابستان سال 1335 روزنامه اطلاعات با حضور استادان فرانسوي، آمريکايي، انگليسي و هندي براي اولين بار در ايران آموزش روزنامه نگاري را ايجاد کرد، من هم در اين دوره ها شرکت کردم. ما بعدازظهرها درس مي خوانديم و صبح ها همراه يک خبرنگار راه مي افتاديم و کارآموزي مي کرديم. يک هفته در يک سرويس و هفته اي ديگر در سرويس ديگري کار مي کرديم.
پس از مدتي قرار شد آزمون هوش، استعداد و معلومات عمومي برگزار کنند، بنابراين به دانشکده حقوق معرفي شديم. آنجا استادي از نيويورک يونيورسيتي که دانشگاهي خصوصي در نيويورک بود از ما امتحان گرفت. در اين آزمون که حدود 280 نفر شرکت کردند 13 نفر پذيرفته شدند و من هم يکي از آنها بودم. افراد ديگري چون غلامحسين صالحيار و رجبعلي اعتمادي جزو اين عده بودند.

ادامه مطلب

هشدار رئیس دانشکده مطالعات جهان در مورد شبکه‌های اجتماعی:

این خطر وجود دارد که جهان مجازی ایرانی مستعمره جهان مجازی آمریکایی شود

سعیدرضا عاملی از معدود روحانیانی است که علاوه بر دغدغه دین، دغدغه دنیا آن‌هم از نوع مجازی‌اش را دارد! وی که با 50 سال سن، جوان‌ترین استاد تمام دانشگاه تهران محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در بررسی موضوع شبکه‌های اجتماعی با بیانی متفاوت ضمن تشریح ویژگی‌های تعدادی از این شبکه‌ها مانند فیس‌بوک، به صراحت از لزوم حضور آگاهانه در فضای مجازی خبر می‌دهد و می‌گوید: این خطر وجود دارد که جهان مجازی ایرانی مستعمره جهان مجازی آمریکایی شود.

عاملی ضمن مخالفت با کسانی که از فیس‌بوک به عنوان سومین کشور بزرگ دنیا یاد می‌کنند می‌گوید: تعبیر کشور از فضای مشارکتی و اجتماعی فیس‌بوک؛ بزرگ‌نمایی این فضاست. او معتقد است: روند رشد انفجاری کاربران فیس‌بوک حکایت از نهادینه نبودن این عضویت است که تا سال گذشته از 500 میلیون کاربر صحبت می‌کردیم و امروز از بیش 900 میلیون.

وی در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به پرسشی در مورد تفاوت‌ کارکردهای شبکه اجتماعی در ایران و سایر کشورها می‌گوید: قطعاً تفاوت وجود دارد، چون ساختار، مبتنی بر نظام ارزشی فراهم می‌شود. ساختار فیس‌بوک به عنوان مثال مبتنی بر نظام ارزشی لیبرالیسم بنا گذاشته شده است و ارزش‌های این نظام سیاسی و فرهنگی را دنبال می‌کند و به طور حتم جایگاهی برای توسعه قدرت نظام لیبرال دموکراسی آمریکا محسوب می‌شود. عاملی با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم شبکه‌های اجتماعی بومی‌ مبتنی بر ارزش‌ها و قواعد اسلامی‌ و فرهنگی خود در ایران را به وجود بیاوریم، وضعیت کاربری این شبکه‌ها متفاوت خواهد شد می‌گوید: در وضعیت کنونی، ما مصرف‌کننده این شبکه‌ها هستیم، همان‌طور که در بعضی از زمینه‌های دیگر مثل ساختن بناها و نظام شهرسازی یا مصرف کالاهای غربی، مد و سایر امور مصرف‌کننده هستیم و خلاقیت لازم را مبتنی بر ارزش‌های دینی و بومی به‌کار نگرفته‌ایم، در این زمینه هم مصرف‌کننده هستیم.

 

ادامه نوشته

شرایط شرکت در انتخاب روابط عمومی های برتر اعلام شد

سومین دوره انتخاب روابط عمومی های برتر از سوی دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود.
به گزارش شارا
دبیر کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اعلام این مطلب گفت: کلیه روابط عمومی های وزارتخانه ها سازمان ها موسسات دولتی و غیردولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط  تا پایان شهریورماه 1390 فرصت دارند برای شرکت در سومین دوره انتخاب روابط عمومی های برتر کشوری آثار خود را در چهار بخش ویژه اصلی انتشارات و فعالان روابط عمومی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

مهدی باقریان افزود: آثار جشنواره روابط عمومی های برتر در زیربخش های پژوهش ارتباط رسانه ای ارتباط مردمی ارتباط درون سازمانی ارتباط الکترونیکی تبلیغات و بازاریابی کتاب و بروشور پذیرفته ارزیابی و جایزه اهدا می شود.
وی با اشاره به این موضوع که در بخش فعالان روابط عمومی از
مدیران حامی روابط عمومی مدیران و کارشناسان روابط عمومی قدردانی خواهد شد ادامه داد: برای نخستین بار امسال نشان روابط عمومی جایزه ویژه سال و جایزه برگزیده بهترین روابط عمومی طراحی شده و به سازمان ها و افرادی تعلق می گیرد که در تولید یک ایده و یا یک عملکرد مدیریتی ایجاد بسترهای حقوقی و ساختارهای تخصصی پاسداری از استانداردهای حرفه ای تکریم شعور و آگاهی مردم و به طور کلی  برای توسعه و اعتلای روابط عمومی کشور فعالیت های مشخص تاثیرگذار و موثری انجام داده باشند.
دبیر کنفرانس روابط عمومی گفت:
انتخاب و معرفی آثار جشنواره توسط گروهی از اساتید صاحب نظران و کارشناسان با تجربه روابط عمومی و ارتباطات صورت خواهد گرفت.
باقریان در پایان تصریح کرد: فقط آثاری در این جشنواره شرکت داده می شوند که در حد فاصل سال 1389 تولید شده باشند.

سایت جشنواره:  http://www.irancpr.ir/fa/?current=page&content=1101

جشنواره روابط عمومي هاي برتر کشور

موسسه کارگزار روابط عمومي 8 و 9 آبان ماه 1390، هفتمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران را برگزار خواهد کرد. اين کنفرانس دو روزه کارشناسان روابط عمومي سراسر کشور را دور هم جمع مي کند.
يکي از به يادماندني ترين لحظات اين کنفرانس، اهداي جايزه روابط عمومي هاي برتر ايران، جايزه دکتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران، جوايز آموزشي و جايزه ملي روابط عمومي است. اين جوايز که هر ساله اهدا مي شود به افراد و روابط عمومي هايي تعلق مي گيرد که در حوزه  روابط عمومي، پيشبرد اصول اخلاقي و مسئوليت اجتماعي، اقدامات موثر و فوق العاده اي صورت داده باشند.

اهداف
- معرفي فعاليت ها و الگوهاي برتر روابط عمومي
- کمک به رشد کمي و کيفي وافزايش اثربخشي فعاليت ها و برنامه هاي روابط عمومي
- تقويت فرهنگ تحقيق و برنامه ريزي هدفمند در حوزه روابط عمومي
- ايجاد محيط علمي و آموزشي براي بازآموزي کارگزاران روابط عمومي
- بررسي و ارايه راهکارهاي جديد و تجربه هاي موفق در عرصه روابط عمومي
- ارج نهادن به فعاليت هاي علمي و تخصصي کارگزاران روابط عمومي و ايجاد انگيزه براي فعاليت هاي حرفه اي هدفمند در آنان
- شناسايي و معرفي استعدادها و توانمندي هاي تخصصي و حرفه اي کارگزاران
روابط عمومي
- ايجاد فضاي رقابتي سالم و با نشاط بين روابط عمومي ها

بخش هاي مختلف جشنواره
آثار جشنواره روابط عمومي هاي برتر و قدرداني از پيشگامان روابط عمومي کشور در حوزه رقابتي در چهار بخش زير پذيرفته، ارزيابي و جايزه اهدا مي شود:

ادامه مطلب

این روزنامه‌نگاران همه فن حریف

1ـ اگر کسی خواننده هر روزه نشریات فارسی‌زبان باشد، خیلی وقت‌ها با این امر روبه‌رو می‌شود که افرادی از موضع کارشناسی درباره مسائل گوناگونی اظهارنظر می‌کنند؛ سیاست خارجی و داخلی، فرهنگ، جامعه، اخلاق، هنر و ... . در این مورد، استثنایی هم وجود ندارد؛ در همه نشریات چنین وضعیتی وجود دارد. از قضا بیشتر این افراد در همه حوزه‌ها هم احکام قاطع صادر می‌کنند و کمتر کسی از «شاید»، «ممکن است»، «گمان می‌کنم» و تعبیراتی از این قبیل بهره می‌برد.
۲ـ مسأله اجمالا این است: «چرا در رسانه‌های ایران از افراد در حوزه‌های مختلفی اظهارنظر منتشر می‌شود؟» این اظهارنظرها، هم از سوی خود روزنامه‌نگاران صورت می‌گیرد و هم از افرادی که روزنامه‌نگار نیستند و به قاعده باید کارشناس باشند.
۳ـ به این موضوع، یعنی اظهارنظر یک فرد در زمینه‌های مختلف، از زوایای گوناگون می‌توان پرداخت؛ یکی رویکرد تاریخی است، آن هم از منظر افکار عمومی؛ به این معنا که عامه مردم چگونه به این موضوع می‌نگریسته‌اند و چقدر در پدیداری آن مؤثر بوده‌اند، چراکه ممکن است کسی بگوید در میان خواص و از جمله در محافل علمی و دستگاه‌های سیاسی، تا اندازه‌ای، رویه به گونه‌ای دیگر بوده است؛ هرچند به قاعده آنجا هم نمی‌توانسته چندان جدا از واقعیت‌های جاری در جامعه باشد.

در دیار ما، افرادی با تلاش بسیار می‌کوشیدند «ذوفنون» شوند و از این میان، هزاران تن یکی می‌شد «شیخ بهایی»؛ کسی که در همه چیز مهارت داشت؛ از دانش‌های فنی و مهندسی روزگار خودش بگیر تا الهیات، فلسفه، عرفان، فقه، منطق و ... و این شیخ بهایی مهاجرزاده پدری داشت ایضا ذوفنون. و شیخ بهایی را جامعه و حکومت برکشید و بر صدر نشاند و هنوز که هنوز است در افکار عوام و خواص، وی در شاه‌نشین نشسته و الگو است. هرکه جد و جهدی می‌ورزد در عرصه علم و فن، می‌خواهد آن شود که شیخ شد. بعدها البته از اقران «شیخ» با تعبیر «علامه» یاد کرده‌اند؛ نمونه‌اش «علامه طباطبایی» که هم مهندس بود، هم ریاضیدان و هم حکیم و فقیه و منطقدان و در همه زمینه‌ها هم آثارش مهم و مؤثر.

اینک اما هم زمانه دیگر شده است و هم آنانی که در آن می‌زنید.

با این همه اما، به ظاهر آدمی با گذشته شکل می‌گیرد و تا بیاید خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق بدهد، زمان می‌برد. برای همین، به رغم تغییر واقعیات در گذر ایام، تلقی انسان‌ها از آنها معمولا ثابت است.

از جمله چیزهایی که تغییر کرده، وضعیت علوم است. در گذشته هم تعداد و هم حدود علوم بسیار بسیار کمتر از امروز بود و اشراف بر آنها در حدود وسع یک فرد بود؛ اما اینک هر علمی آنقدر زیرشاخه پیدا کرده که عالم صاحب نظر شدن در یک علم هم با جد و جهد بسیار ممکن می‌شود، چه رسد به این‌که فردی بخواهد در علوم گوناگون صاحب نظر شود.

و این در حالی است که دست کم دو نسل اول ما، همچنان «علامه» شدن را ممکن و لذا نهایت‌ طلب (مطلوب) می‌دانند و از اهل علم و دانش و اطلاع، چنین چیزی را می‌خواهند.

خوانند نشریه امروزی، به ویژه اگر از نسل اول و دوم باشد، نه تنها مجاز بلکه ضروری می‌داند که روزنامه‌نگار از همه حوزه‌ها با خبر و در همه حوزه‌ها صاحب رأی و تحلیل باشد و چه‌ بسا که روزنامه‌نگار ناخواسته در دام این گمان می‌افتد که می‌تواند در هر حوزه‌ای قلم بزند یا در هر حوزه‌ای از فرد مشهوری نظر بخواهد. این می‌شود که گاه حتی در یک شماره، فردی درباره دو موضوع غیرمرتبط با هم احکام قاطع صادر می‌کند؛ آن هم لازم الاتباع برای همه!

به عکس، نسل‌های جدید که معمولا خود در یکی از رشته تحصیل کرده و بعضا متخصصند، کمتر به چنین چیزی رضایت می‌دهند.

بنابراین، اگر بپذیریم که دوره ذوفنون بودن گذشته و ذوفنون بودن دیگر ناممکن است، رسانه‌ها هم باید خود را با زمانه هماهنگ کنند و به بازآرایی ساختار تشکیلات و نحوه تولید خود همت کنند، ورنه روز به روز نقش رسانه‌های داخلی در شکل‌دهی افکار عمومی، کمتر خواهد شد و بی‌گمان، رقیبان حرفه‌ای‌تر در بیرون مرزها، دایره اثرگذاری خود را گسترش خواهند داد.

البته به این موضوع از زوایای دیگری هم می‌توان نگریست و نیز البته افراد و گروه‌های دیگری را هم می‌توان بررسی کرد. هدف این مختصر اما صرفا دعوت به تأمل در این پرسش است که: «چرا در رسانه‌های ایران از افراد در حوزه‌های گوناگون اظهارنظر منتشر می‌شود؟»        

اسكندر صالحي

قاضی زاده در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات مطرح کرد:شرایط امروز روزنامه‌نگاری ایران در جای دیگر

قاضی زاده در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات مطرح کرد:شرایط امروز روزنامه‌نگاری ایران در جای دیگری الگو ندارد

علی‌اکبر قاضی‌زاده، مدرس و پیشکسوت روزنامه‌نگاری در گفت‌وگو با پانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- مردادماه 90- به بهانه بررسی روزنامه‌نگاری پشت‌میزی نکات بسیار مهمی را در خصوص وضعیت روزنامه نگاری و روزنامه نگاران در ایران، کاهش تیراژ مطبوعات، دلایل عدم استقبال مردم از مطبوعات و تعامل یکسویه روابط‌عمومی‌ها با روزنامه‌نگاران مطرح کرده است.

وی از برخی تلاش‌ها برای جیره‌خوار کردن روزنامه‌نگاران به شدت انتقاد کرده و گفته: شرایط امروز روزنامه‌نگاری ایران در جای دیگری الگو ندارد. روزنامه‌نگاری پشت میزی حاصل فشارهایی است که یک روزنامه‌نگار از محیط اطراف زندگی خودش می‌بیند. مطابق قانون اساسی مسؤولان اجرایی باید به روزنامه‌نگاران پاسخگو باشند اما این اصل هرگز اجرا نمی‌شود. هر مسؤولی که سر کار می‌آید تصورش بر این است که مدیر نیست، صاحب است، حاکم است. مدیر آدمی است که ممکن است عوض شود، او برود و یکی دیگر به جای او بیاید. اما این بزرگواران احساس می‌کنند باید سر جای خود محکم بنشینند و مانع ورود عوامل تهدیدکننده شوند. پس وقتی نظر این است، تمامی مجاری اطلاعات برای روزنامه‌نگار حذف می‌شود. یعنی وقتی شما بخواهید بروید درباره هر موضوعی بپرسید -مثلاً چه قدر میوه وارد می‌کنیم؟- کسی به شما جواب نمی‌دهد. ما سال گذشته چقدر نفت فروختیم و چقدر درآمد داشتیم؟ صادرات غیر نفتی ما چقدر است؟ روزنامه‌نگار به اینها دسترسی ندارد. در نتیجه به ناچار باید به سراغ منابع آماده برود. شما به عنوان روزنامه‌نگار به تجربه در می‌یابید کدام منابع کم خطرتر است؛ ایرنا، فارس، ایسنا، مهر و.... برای همین روزنامه‌نگار برای پرهیز از مجازات، عواقب تلخ و سخت عادت می‌کند به منابع دم دستی و آماده مراجعه کند. من عقیده دارم روزنامه‌نگاری پشت میزی نازل‌ترین نوع روزنامه‌نگاری در دنیاست. یعنی روزنامه‌نگار به یک کارمند اداری مبدل می‌شود.

ادامه مطلب

روز تو را با حذف تو آغاز می کنم

روز تو را با حذف تو آغاز می کنم

حذف یکباره رشته روزنامه نگاری از دانشگاهی که برای اولین بار در تاریخ کشور موسس این رشته بوده است، (علامه طباطبایی) مصداق داستانی است که به کسی گفتند برو "کلاه" بیار، رفت و "سر" آورد.

می ماند انسان که چه بگوید. این را از این بابت نمی گویم که با این اقدام آقایان، دنیای روزنامه نگاران روی سرشان خراب شده است؛خیر. نحوه ی برداشت شان و مدل اجرایشان حال انسان را خراب می کند.

حالا هم یکی می گوید اطلاع ندارم ؛
دیگری می گوید، احتمالا اشتباه شده است؛
آن یکی می گوید برای بازنگری فعلا متوقف شده است؛
یکی می گوید بازار کار نبوده است. و...

بعد هم نتیجه معلوم است نهایتا این اقدام نسنجیده قرار است به حساب رهبری گذاشت شود که ایشان درباره علوم انسانی فرموده اند، چنین و چنان. همیشه هم کارها از تفسیر و تحلیل اشتباه شروع می شود و خشتی کج تا ثریا همه را انگشت به دهان می گذارد.

دو روزی است که هر چه فکر می کنم، براساس چه منطقی آقایان رشته روزنامه نگاری را حذف کرده اند نمی توانم به یک برداشت منطقی هدایت شوم. به ویژه اینکه در مقطع کارشناسی این رشته یک سری تکنیک های روزنامه نگاری آموزش داده می شود، به دانشجو می گویند اگر می خواهی خبر تهیه کنی، گزارش بنویسی، مصاحبه کنی، باید به این اصول دقت کنی، بله درست است یک چاقو به خبرنگار داده می شود که با آن قرار است زخم چرکینی را از جامعه جراحی کند، نه کار دیگر. دانشگاه محلی نیست که به دانشجو یاد بدهد با این چاقو می شود قتل هم انجام داد. باور کنید اگر از فرایند آموزش روزنامه نگاری بابت چاقویی که در دست خبرنگار قرار می گیرد، قتلی هم پدیدار شود ،حاصل و برایند بیرونی دارد. حتی اگر بپذیریم که رشته روزنامه نگای نیازمند بازنگری است، که هست، راهش این نیست که به یکباره رشته را حذف کنیم. اگر می گویید بازار کار ندارد، سوال این است که با این بازار کار کدام رشته است که فارغ التحصیل بی کار ندارد. تازه در این صورت باز هم می شد، ظرفیت پذیرش را کاهش داد، نه این که به یکباره صورت مساله را پاک کرد.امان از کج سلیقگی.

دكتر احمد توكلي،روزنامه نگار و مدرس دانشگاه

توزيع روزنامه قدس در افغانستان آغاز شد

 

 مدير مسؤول روزنامه قدس در آستانه روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي به دست نيروهاي طالبان، از توزيع روزنامه قدس در افغانستان خبرداد.

غلامرضا قلندريان که در آستانه روز خبرنگار سخن ميگفت، رسالت اصحاب رسانه را ارزشمند و مقدس دانست و هدايتگري و روشنگري جامعه را براساس سه اصل مهم صحت، دقت و سرعت مأموريت اصلي خبرنگاران توصيف کرد.

فعاليت فراملي

وي در ادامه با اشاره به مفاد اساسنامه مؤسسه فرهنگي قدس و انتشار محلي روزنامه در دهه اول و انتشار ملي در دهه دوم فعاليت روزنامه قدس، تصريح کرد: در دهه سوم فعاليت روزنامه وابسته به دستگاه مقدس رضوي، حوزه انتشار فراملي هدف اصلي اين مؤسسه است.
مديرعامل مؤسسه فرهنگي قدس رويکرد اخلاق حرفه اي، معرفت شناسي و جامعه شناختي را مورد تأکيد قرار داد و گفت: با توجه به اينکه کشورهاي پيراموني مثل افغانستان و برخي کشورهاي عربي تشنه منابع مکتوب نظام اسلامي و بهره مندي از فرهنگ ناب معارف رضوي هستند، در گام نخست توزيع روزنامه قدس در افغانستان، امارات و دوبي مدنظر قرار گرفته است.
وي افزود: به همين منظور در راستاي تفاهم صورت گرفته با وزارت ارشاد افغانستان تلاش مي کنيم براساس مفاد آن ضمن توجه به نيازهاي اطلاعاتي مردم اين کشور، حوزه هاي فعال اقتصادي، ورزشي، فرهنگي و اجتماعي نيز به عنوان عوامل اصلي انتقال تجربيات رسانه اي به افغانستان مورد تأکيد قرار گيرد.
قلندريان خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات در حوزه ارسال اخبار و گزارشها با موضوعات فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و گردشگري از ديگر مباحثي است که در اين تفاهم نامه مورد تأکيد قرار گرفته است.
وي همچنين ضمن اعلام آمادگي براي ارايه خدمات چاپي توسط چاپخانه مؤسسه فرهنگي قدس که يکي از پيشرفته ترين دستگاه هاي چاپي در خاورميانه محسوب مي شود، اين همکاري را سرآغاز ارتباط گسترده مطبوعاتي با اين کشور عنوان کرد.

توسعه متوازن همراه باکيفيت پايدار

مدير مسؤول روزنامه قدس در ادامه توسعه متوازن همراه با کيفيت پايدار را از جمله اهداف اين مؤسسه دانست.
گفتني است، در مرحله اول توزيع روزنامه قدس هفته اي سه روز انجام مي شود که با توسعه پروازهاي مستقيم به کابل، امکان توزيع روزانه وجود دارد.
خاطرنشان مي شود، در راستاي اهداف عالي مؤسسه فرهنگي قدس در راستاي بسط و گسترش فرهنگ ناب رضوي، توزيع هفته نامه قدس عربي در کشور امارات از يکسال پيش آغاز شده است.

منبع