( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

آشفتگی و بی نظمی درروزنامه ارگان دولت

یکی از روزنامه هانوشته بود اختلاف‌ بر سر اداره‌ موسسه‌ مطبوعاتی‌ ایران‌ میان‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ و خبرگزاری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ همچنان‌ پا بر جا است‌.صفارهرندی
این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تلاش‌ برای‌ خارج‌ شدن‌ اوضاع‌ از بن‌بست‌ موجود ادامه‌ دارد. همچنانکه‌ تلاش‌ برای‌ درز نکردن‌ اختلافات‌ به‌ بیرون‌ و عدم‌ گسترش‌ آن‌ نیز به‌ موازات‌ هم‌ پیگیری‌ می‌شود.روزنامه‌ ایران‌ که‌ بعدها به‌ موسسه‌ مطبوعاتی‌ بزرگی‌ تبدیل‌ شد در سال‌ 1374 به‌ همت‌ فریدون‌ وردی‌نژاد مدیر عامل‌ وقت‌ ایرنا تاسیس‌ شد.این‌ موسسه‌خادم المله زیر نظر هیات‌ امنای‌ سه‌ نفره‌ که‌ هیات‌ مدیره‌ را تعیین‌ می‌کند اداره‌ می‌شود.پس‌ از روی‌ کار آمدن‌ دولت‌ جدید غلامحسین‌ الهام‌، محمد حسین‌ صفار هرندی‌ و احمد خادم‌المله‌ به‌ عنوان‌ اعضای‌ هیات‌ امنا تعیین‌ شدند که‌ این‌ سه‌ طی‌ نشستی‌ آقایان‌ سعیدلو، اشعری‌، اسلامی‌فرد، شفیعی‌ و مقدم‌ را به‌ عنوان‌ هیات‌ مدیره‌ انتخاب‌ کردند.
در نهایت‌ آنکه‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ طی‌ حکمی‌ بیژن‌ مقدم‌ را به‌ عنوان‌ سرپرست‌ موقت‌ موسسه‌ ایران‌ معرفی‌ کرد اما این‌ حکم‌ با موافقت‌ مدیر عامل‌ ایرنا روبرو نشد و از همین‌ جا اختلافات‌ خادم‌المله‌ با وزیر فرهنگ‌ وارشاد اسلامی‌ آغاز شد.گرچه صفار هرندی در یک مصاحبه مطبوعاتی  وجود این اختلاف را تکذیب کرده بود .مدیر عامل‌ ایرنا بنا به‌ سنت‌ و روال‌ گذشته‌ به‌ عنوان‌ صاحب‌ امتیاز روزنامه‌، اداره‌ و تعیین‌ مدیر مسوول‌ را حق‌ طبیعی‌ و قانونی‌ خود می‌داند. در مقابل‌ صفار هرندی‌ نیز وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ را در تعیین‌ مدیر عامل‌ و مدیر مسوول‌ صاحب‌ حق‌ می‌داند.به‌ این‌ ترتیب‌ اداره‌ موسسه‌ مطبوعاتی‌ ایران‌ طی‌ هفته‌های‌ گذشته‌ به‌ چالش‌ بزرگی‌ در عرصه‌ فرهنگی‌ دولت‌ تبدیل‌ شده‌ که‌ حل‌ آن‌ تاکنون‌ میسر نشده‌ است‌. در این‌ شرایط‌ گفته‌ می‌شود صفار هرندی‌ درصدد است‌ تا صاحب‌ امتیازی‌ ایران‌ را از حیطه‌ اختیارات‌ ایرنا خارج‌ کند.گفته می شود برخی‌ اعضای‌ کمیسیون‌ فرهنگی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ نسبت‌ به‌ موضوع‌ مدیریت‌ موسسه‌ ایران‌ حساس‌ شده‌ و این‌ موضوع‌ را به‌ وزیر ارشاد یادآور شده‌اند.گفته می شود سعیدلو معاون‌ اجرایی‌ رییس‌ جمهور که‌ به‌ عنوان‌ رییس‌ هیات‌ مدیره‌ در جایگاه‌ داوری‌ و حل‌ مشکل‌ قرار دارد راه‌ حل‌ سومی‌ را مدنظر قرار داده‌ است‌ که‌ می‌تواند برآیند نظر رییس‌ جمهور، وزیر ارشاد و مدیر عامل‌ ایرنا باشد.وی‌ از توضیح‌ بیشتر در این‌ باره‌ خودداری‌ کرد اما آن‌گونه‌ که‌ مشخص است‌ اگر دولت‌ هر چه‌ زودتر فکری‌ به‌ حال‌ این‌ موسسه‌ نکند بلبشوی‌ موجود بر کیفیت‌ نشریات‌ موسسه‌ ایران‌ تاثیرجدی‌ خواهد گذاشت‌.در حال‌ حاضر بسیاری‌ از ناظران‌ معتقدند آشفتگی‌ و بی‌نظمی‌ مدیریتی‌ در روزنامه‌ ارگان‌ دولت‌ بسیار مشهود است‌ و این‌ از برگ‌ برگ‌ صفحات‌ آن‌ قابل‌ تشخیص است‌. خادم المله شنبه چهاردهم شهریور طی حکمی از سوی صفار هرندی به مدیرعاملی ایرنا منصوب شده بود .

احمد خادم‌المله در سال ۱۳۵۹بصورت قراردادی فعالیت خود را با عنوان "خبر نویس" در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در تهران آغاز کرد و در مدت ۲۲سال فعالیت در این سازمان مراتب رشد خود را پشت سر گذاشت. وی در طول دوران خدمت خود در خبرگزاری جمهوری اسلامی سمت‌های خبرنویس، خبرنگار، دبیر، سردبیر، رییس دفتر خبرگزاری در مازندران، رییس دفتر خبرگزاری در ایلام ( دوران دفاع مقدس)، سردبیر ارشد اتاق خبر ایرنا، قائم مقام مدیر اخبار، مدیرکل اخبار، رییس‌دفتر خبرگزاری در آمریکا (به مدت پنج سال)، مشاور مدیر عامل (آخرین مسوولیت) داشته است.

 

 

بایدهای تدوین قانون مطبوعات الکترونیک

نباید تردید کرد که رشد و تکامل روزنامه های الکترونیک وتارنماهای خبری تحولی شگرف را درشیوه جست وجو، کسب خبر، مطالعه ونحوه آگاهی مردم از رویدادهای مختلف بوجود آورده است. امروزه دیگر هر کاربرمی تواند با امکاناتی که بسیاری از روزنامه های الکترونیک و تارنماها بوجود آورده اند علاوه بر این که به اخبار و گزارشهای جدید دسترسی داشته باشد، خود نیز بگونه ای در ارایه نظرات مشارکت فعال نشان دهد. به تعبیری دیگر رسانه ها به تنهایی نمی توانند بر نوع نگرش و تعاملات اجتماعی تاثیر بگذارند .

آمارهای موجود نشان می دهد که تعداد کاربران اینترنت در ایران با رشد بی سابقه ای از 250 هزار نفز در سالهای نخست به بیش از 8/4 میلیون نفر در سال 1383 افزایش یافته است. در همین حال تعداد وبلاگهای فارسی نیز به بیش از 100 هزار وبلاگ افزایش یافته است. تدوین قانون جامع مطبوعات الکترونیک ثبات وانسجام فعالیت آنها را درپی خواهد داشتهمین آمار کافی است تا نگرش جدیدی  در عرصه فعالیت در فضای سایبر پدیدار شود. تفاوت فعالیت در روزنامه های سنتی و روزنامه های الکترونیک و نوع تاثیرگذاری هر یک از ایندو ازیکسو و ضرورت حضور هر یک به واسطه نقشهای ویژه خود دیدگاههای متفاوتی را در زمینه چگونگی ایجاد ارتباط موثرتر با مخاطب فراهم آورده است. بالاخره شناخت مخاطب و فراهم آوردن زمینه های مشارکت وی در انتشار بهینه اطلاعات، که دیرزمانی از منظر صاحبان بنگاههای خبری مغفول مانده بود آنچنان اهمیتی یافت که بسیاری از آنان برای جذب مخاطب بیشتر ناگزیر به استفاده از شیوه هایی نوبا صرف هزینه های گزاف تبلیغاتی شده اند. از سویی  با فراهم آمدن زمینه فعالیت روزنامه های الکترونیک شرایط مناسبتری برای تعامل میان دولتمردان و مردم پدیدآمده است ،گرچه به موازات گسترش تعداد روزنامه های الکترونیک وتارنماهای خبری، سانسور مطالب آنان نیز توسط دولتها گسترش یافته است.پویایی کاربران،تنوع،تکثر وگستردگی روزنامه ها و تارنماهای خبری در کنار تحدید اخیر این سوال را مطرح می سازد که فعالیت رسانه های الکترونیکی در آینده از چه مسیری گذر خواهد کردو چگونه خواهد توانست از موانع احتمالی گذر کند.

نکته ای که به نظر می رسدو می تواندبیش از همه به حیات، بقا و تقویت فعالیت در این عرصه کمک شایان توجهی کند شناخت اعتقاد به الزامات و حدو مرزهای قانونی است تا از این منظر فعالیت دراین عرصه بیش از آنکه" تحدید " آزادی های اجتماعی را باعث شود ، به درک صحیحی از تعاملات  ومناسبات سازنده اجنماعی منتهی گردد.

دراین میان تدوین قانون جامع مطبوعات الکترونیک بیش از آنکه ابزار تحدید آزادی را باعث شود، می تواند ثبات وانسجام فعالیت اینگونه نشریات رارقم زند.نتیجه آنکه ادامه حیات روزنامه های سنتی نیاز به بازبینی مجدد دارد.بنابر این هم روزنامه ها و هم دولت ها باید خود را برای این چالش بزرگ آماده سازند. با در نظر گرفتن وجوه مثبت ومنفی روزنامه های الکترونیک وتارنماهای خبری، اگر دسترسی به اطلاعات به عنوان یک حق اساسی واولیه انسانی مطرح است، بنابر این باید این حق را پاس داشت و از حریم آن دفاع جانانه نمود ، چه این حریم از سوی دولتمردان تحدید شود و چه ما خود آنرا با تحدید مواجه سازیم.